Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 20

Topic: Hoofd schudden

Hoofd schudden

Ik heb een vraag. Ik heb een nieuw paard (het is een draver die lang hengst is geweest en al een tijd uit training is), hij kent mij nog niet zo goed en ik hem niet. Ik ben begonnen met gewoon beetje poetsen en wandelen en heb nu de boeken "Natural Horse Man Ship" van Pat Parelli en "Paarden trainen aan de hand" van Lesley Bayley en wil enthousiast met grondwerk gaan beginnen.

Als ik hem aan het poesten ben en ook met bv het einde van een zweep "Friendly Game" doe dan gaat hij wild met z'n hoofd staan schudden. Hebben jullie enig idee waarom hij dit zal doen? Zal het positief of negatief zijn?

Re: Hoofd schudden

Niemand?

Wellicht dat het helpt je even voor te stellen in het daarvoor bestemde topic.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Helemaal niet aan gedacht, ben veel te veel met m'n paard bezig.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik weet er niet zoveel van, hoofdschudden kan nogal complex zijn. Doet hij het alleen in deze situatie , of ook op de wei , of als hij dingen spannend vindt. Begint hij klein en wordt het erger als je doorgaat met waar je mee bezig bent.
    Doet hij het de hele tijd tijdens het poetsen of alleen als je bepaalde plaatsen aanraakt.
    doet hij het vooral als je voor hem staat, en je energie op zijn hoofd richt??
    Is het nog persoonsgebonden, ik zou zoveel mogelijk proberen te weten te komen op welk moment hij het doet en waar dit aan gerelateerd KAN zijn. Mischien dat je dan meer duidelijkheid krijgt.

Veel vragen maar mischien kun je daar iets mee.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Kun je de beweging wat preciezer omschrijven?
    Beweegt hij zijn hoofd van links naar rechts, van omhoog naar omlaag, of meer in een slangachtige beweging? Beweegt alleen zijn hoofd of doet de hals ook mee?

Op de wei doet hij het niet. Het is als ik z'n lijf aanraak (met m'n handen/poetsen met bortels of met een voorwerp Friendly Game). De beweging is voornamelijk omhoog-omlaag maar hij draait soms ook een soort rondjes met z'n hoofd. Als hij schud dan is het hoofd en hals die bewegen.

Genoeg antwoorden?

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Het blijft lastig te beoordelen zo via het forum, maar het klinkt een beetje alsof hij jouw aanrakingen ziet als een uitnodiging tot spelen. Zeker dat rondjes draaien kan daarop wijzen. Probeert hij ook te happen, in jou of in het voorwerp waarmee je hem aanraakt?

Happen is mij nog niet opgevallen, maar tot nu toe stopte ik ook altij als ie ging schudden. Ik zal eens kijken wat ie doet als ik heb langer aai en poets.

Wat hij soms wel doet is dat hij zichzelf hapt en dan een beetje piept, zoals een hengst kan piepen. Hij hapt dan ongeveer waar de singel hoort te zitten. Hij is nog niet onder het zadel dus daar zit normaal nooit iets dat kan irriteren.

Het hoofd schudden kwam bij mij ook over alsof hij het wel fijn vond dat ik hem aanraakte, maar heb het nog nooit eerder meegemaakt en was erg benieuwd wat jullie er van vonden.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ik zou het eigenlijk wel eens willen zien.
    Kun je er een filmpje van maken misschien?

Ik heb het gisteravond even geprobeert, maar hij gaat niet happen. Ik zal eens proberen of ik het van het weekend kan filmen.

Dat hij zichzelf hapt kan ik denk ik niet filmen, dat doet ie namelijk maar af en toe, zie je ook niet aankomen en is voorbij als je een keer met je ogen knippert...

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Zoals je het omschrijft, klinkt het niet als een erg positief signaal. Niet als het vriendelijke 'terugkrabbelen' wat paarden wel doen als ze het prettig vinden.

Het enige (extreme) voorbeeld waarbij ik dit gezien heb, is een paard wat een zeer gevoelige (pijnlijke) huid had over zijn hele lichaam en daarom boos werd als je hem aanraakte (ongeacht waar)
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

De osteopaat komt eind februari, ben benieuwd wat zij er van vind. Ik heb niet het idee dat ie echt pijn heeft.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Als hij zichzelf hapt, verwondt hij zichzelf dan ook?

Hoe is hij gehuisvest? Stal, wei, paddock, alleen of met andere paarden? Indien met andere paarden, hoe gaat hij met de andere paarden om?
    Weet je ook hoe hij in het verleden huisvest is geweest?

Ik ben nog steeds wel erg benieuwd naar een filmpje, dus als je dat nog zou lukken zou het fijn zijn.

Nee hij verwond zichzelf niet, pakt alleen even z'n velletje tussen z'n tanden, tenminste daar lijkt het op.

Zie http://www.dewitteburcht.nl, daar kun je zien hoe hij gehuisvest is , lekker in de kudde (alleen ruinen), zomers 24u buiten met beschikking over paddock, nu overdag buiten en 's nachts binnen. Hij heeft nog niet echt vriendjes in de kudde, maar staat er ook nog maar 2 maanden, meestal staat ie een beetje aan de rand van de kudde. "Vroeger" stond ie gewoon in een box, altijd met andere paarden omzich heen, liep gedeelte van de dag buiten en werd bijna elke dag getraind. Niet echt iets afwijkends dus.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten