Oorspronkelijk Geplaatst door
sindy11
Ik heb me al voorgesteld, lang geleden. Ik lees al een aantal jaren mee, vandaag wilde ik graag reageren.
Mijn achtergrond is creatief therapeut, ik heb gewerkt met getraumatiseerde kinderen en een onderzoek gedaan naar motivatie voor therapie bij kinderen met ernstige gedragsproblemen.
Ik ben niet tegen voedselbeloningen, maar ik zie er niet meer in dan een positieve bekrachtiging van gewenst gedrag. Eigen initiatieven van het paard zijn prachtig, binnen bepaalde grenzen (denk aan veiligheid).
Het gaat m.i. om het samenspel, de wisselwerking, ik denk niet zo zeer over de controle. Dat waar je je goed bij voelt, dat heeft volgens mij direct invloed op je paard. Ik denk dat paarden onderdanig (wat ik trouwens niet als negatief op vat) kunnen zijn en daarbij toch laten zien waar ze zin in hebben (of geen zin in hebben). Het is maar net hoe je daarop reageert. De een reageert daarop met dwang, de andere gaat kijken naar andere mogelijkheden om te motiveren, weer een ander gaat totaal iets anders doen.
Bladwijzers