Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: luxe probleem? stalling

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2005

luxe probleem? stalling

Ik zit, voor mijn idee, met een luxe probleen en kan wel een onafhankelijke kijk/mening gebruiken. Heb de voor en nadelen al op een rij gezet maar kom er niet uit

Een tijdje geleden ben ik (vooral de paardjes dan) van volpension verhuisd naar een weiland (5000m2) met 2 stallen, een kleine opslagruimte en longeercirkel. We hoeven nog geen 2 km zandpad te rijden om bij de kampina te komen en ook rond de wei kunnen we zandpaden volgen voor kortere ritjes, voor de kampina hoeven we alleen maar een redelijk drukke spoorovergang over te steken. De eigenaar (die dus geen verstand heeft van paarden, zegt hij ook zelf) doet alles om het ons naar de zin te maken maar het kan ook best voorkomen dat we hem een hele week niet zien. Eigenlijk is het dus ideaal.
    De enige minpunten zijn:
    Meer dan een half uur rijden met de auto,
    5000m2 wordt ooit (niet dit jaar maar mss volgend jaar) 4000m2,
    Eigenaar heeft geen verstand van paarden en ziet het hoogstwaarschijnlijk niet als er iets echt mis is (ik moet 's morgens werken dus kan pas in de middag op de wei zijn) met de paardjes,
    1 van de 2 stallen wordt gebruikt voor hooi opslag en de andere is de inloopstal dus ik kan geen van de paardjes in noodgevallen opsluiten zonder al het hooi te verhuizen.
    Grondwater om de waterbakken te vullen (in de zomer wil hij een automatische drinkbak in de stal hangen)

Ik had daarvoor al een advertentie geplaatst voor weiland met (schuil)stal, had een reactie gekregen, ben er vandaag gaan kijken en heb nu weet ik dus niet meer wat te doen

Hier zou ik dus blijvend 5000m2 weiland hebben en de eigenaar wil er event. nog een container stal op zetten,
    2 luxe stallen en aparte opslagruimte voor het hooi,
    warm en koud water en wasplaats (wat wel ideaal is om de zomereczemer tussendoor eens te wassen),
    1400m2 rijbak (die zelfs nu nog droog was),
    Eigenaar die zelf paarden heeft gehad en buren (boeren) die uitkijken over de wei dus die kunnen waarschuwen als er iets mis is met de paardjes,
    Max. 15 min rijden met de auto dus in noodgevallen ook met de fiets te doen of om meer keer per dag te gaan kijken,
    Keuze uit 1 groot uitrij gebied en een kleiner uitrij gebied.
    We mogen net als nu ook hier gebruik maken van tractoren e.d. als dat nodig is

Nadelen:

Wei grenst niet aan de stallen, deze grenzen aan de rijbak/paddock,
    Geen water op de wei (hebben we nu ook niet direct maar wel een lange slang waarmee we de bakken kunnen vullen),
    De afstanden naar uitrij gebieden zijn groter (ong. 2 km naar het kleine en 4 km naar het grote waar bij de laatste ook nog een drukke weg over gestoken moet worden),

Ik had gehoopt dat ik er, terwijl ik deze lijsten aan het tikken was, wel uit zou komen maar ik blijf twijfelen. Mss komt dat omdat ik nu weet wat ik heb en omdat mijn man niet meteen akkoord was (die verzorgt de paardje nl als ik niet kan).
    Qua geld maakt het weinig verschil maar dat is voor mijn man net te veel en bij beide geldt, ik mag er op zetten wat/wie ik wil (als het maar netjes blijft en niet te druk qua mensen) de prijs blijft hetzelfde.

Dus als jullie een mening hebben of het idee dat ik punten vergeten ben laat het me dan maar weten.
    Groetjes ingrid

Wilma
    Guest

Re: luxe probleem? stalling

De doorslag zou kunnen zijn dat de eigenaar waar je paarden nu staan totaal geen verstand van paarden heeft en als ik het goed heb begrepen uit je verhaal niet ziet als er wat met de paarden is. Dat zou voor mij een overweging zijn.

Wat ik in zo'n geval doe is voor het slapen gaan beiden situaties in mij opnemen met de vraag wat verstandig is, en als ik wakker wordt de eerste ingeving is het verstandigst. - Lukt niet altijd maar vaak wel. Dan moet ik er ook niet meer over nadenken want dan is de ingeving al weer weg.

Veel succes ben benieuwd wat het wordt.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Al lezend zou ik voor weide 2 gaan. Klinkt fijner, is dichterbij en met een soort van toezicht. Heb je na 2 nachtjes slapen zelf al een beter idee welke wei je voorkeur heeft?

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

Ik zou ook voor optie 2 gaan, omdat het toch dichterbij is en je iets meer luxe hebt. Dat de stallen niet grenzen aan het weiland, is daar niets aan te doen? Eventueel een soort van sas maken dmv draad waarbij je een opening links & rechts maakt van de piste zodat ze alsnog naar de wei kunnen? 't is maar een ideetje. Zo is het bij ons nl ook... wij hebben een sas voor de stallen met 4 mogenlijke doorgangen zodat ze altijd naar de wei en naar de stal kunnen.

Optie 1 is zeker ook niet slecht. Wij pompen ook grondwater op en onze paarden drinken dat liever dan kraantjeswater. Grondwater is ook echt proper. Het nadeel is idd dat je op deze plaats weinig toezicht hebt en iemand die geen verstand heeft van paarden.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Hoi Ingrid

Ja ik vindt de afstand erg belangrijk, hier loop je inderdaad "tegenaan" als de auto stuk is je zelf ziek bent of de paarden een keer ziek zijn. Dan is het toch fijn als je er wat sneller bent is mijn ervaring.
    Als je minder km maakt kost je auto ook minder , dus dat scheelt financieel weer.

Waarom vindt je het vervelend dat ze alleen via de bak naar de stal kunnen ivm het zandeten van Sun???
    Kun je niet een stukje bestraten of zo die kant op zodat je dit probleem oplost?

Voor mij is het vooral belangrijk dat je rust hebt mbt hoe de paarden staan, dus wat toezicht vindt ik dan superfijn, en natuurlijk is het uitrijgebied dan een nadeel, maar hoe vaak kom je daar aan toe in de praktijk??

En mischien kunje er een paardje van iemand bij zetten, fijn voor sun en voor je portomonee.

Succes,
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2005

@wilma, mijn eerste ingeving is al een par dagen "sh*t, ik kom te laat op het werk" dus dat schiet niet echt op
    @willeke, helaas is het pad dat tussen het weiland en de rijbak in zit ook de toegang/uitgang van andere ponylandjes. Het is dus geen optie om een draad tussen de wei en bak te spannen.
    @janneke, de dames staan nu in de wei en kunnen schuilen wanneer ze willen. Bij de andere stal is er alleen de wei en geen schuilmogelijkheid of ik moet ze in de rijbak zetten zodat ze wel in de stallen kunnen schuilen (met als gevolg dat Sun zand kan eten).

Ik heb vandaag als het goed is vrij (weet ik pas zeker om 7.00) en dan ga ik nog eens kijken hoe het met de uitrij gelegenheid zit. Dan kan ik beter beslissen, hoop ik.
    Groetjes ingrid

Bladwijzers

Forum Rechten