Ik zit, voor mijn idee, met een luxe probleen en kan wel een onafhankelijke kijk/mening gebruiken. Heb de voor en nadelen al op een rij gezet maar kom er niet uit![]()
Een tijdje geleden ben ik (vooral de paardjes dan) van volpension verhuisd naar een weiland (5000m2) met 2 stallen, een kleine opslagruimte en longeercirkel. We hoeven nog geen 2 km zandpad te rijden om bij de kampina te komen en ook rond de wei kunnen we zandpaden volgen voor kortere ritjes, voor de kampina hoeven we alleen maar een redelijk drukke spoorovergang over te steken. De eigenaar (die dus geen verstand heeft van paarden, zegt hij ook zelf) doet alles om het ons naar de zin te maken maar het kan ook best voorkomen dat we hem een hele week niet zien. Eigenlijk is het dus ideaal.
De enige minpunten zijn:
Meer dan een half uur rijden met de auto,
5000m2 wordt ooit (niet dit jaar maar mss volgend jaar) 4000m2,
Eigenaar heeft geen verstand van paarden en ziet het hoogstwaarschijnlijk niet als er iets echt mis is (ik moet 's morgens werken dus kan pas in de middag op de wei zijn) met de paardjes,
1 van de 2 stallen wordt gebruikt voor hooi opslag en de andere is de inloopstal dus ik kan geen van de paardjes in noodgevallen opsluiten zonder al het hooi te verhuizen.
Grondwater om de waterbakken te vullen (in de zomer wil hij een automatische drinkbak in de stal hangen)
Ik had daarvoor al een advertentie geplaatst voor weiland met (schuil)stal, had een reactie gekregen, ben er vandaag gaan kijken en heb nu weet ik dus niet meer wat te doen![]()
Hier zou ik dus blijvend 5000m2 weiland hebben en de eigenaar wil er event. nog een container stal op zetten,
2 luxe stallen en aparte opslagruimte voor het hooi,
warm en koud water en wasplaats (wat wel ideaal is om de zomereczemer tussendoor eens te wassen),
1400m2 rijbak (die zelfs nu nog droog was),
Eigenaar die zelf paarden heeft gehad en buren (boeren) die uitkijken over de wei dus die kunnen waarschuwen als er iets mis is met de paardjes,
Max. 15 min rijden met de auto dus in noodgevallen ook met de fiets te doen of om meer keer per dag te gaan kijken,
Keuze uit 1 groot uitrij gebied en een kleiner uitrij gebied.
We mogen net als nu ook hier gebruik maken van tractoren e.d. als dat nodig is
Nadelen:
Wei grenst niet aan de stallen, deze grenzen aan de rijbak/paddock,
Geen water op de wei (hebben we nu ook niet direct maar wel een lange slang waarmee we de bakken kunnen vullen),
De afstanden naar uitrij gebieden zijn groter (ong. 2 km naar het kleine en 4 km naar het grote waar bij de laatste ook nog een drukke weg over gestoken moet worden),
Ik had gehoopt dat ik er, terwijl ik deze lijsten aan het tikken was, wel uit zou komen maar ik blijf twijfelen. Mss komt dat omdat ik nu weet wat ik heb en omdat mijn man niet meteen akkoord was (die verzorgt de paardje nl als ik niet kan).
Qua geld maakt het weinig verschil maar dat is voor mijn man net te veelen bij beide geldt, ik mag er op zetten wat/wie ik wil (als het maar netjes blijft en niet te druk qua mensen) de prijs blijft hetzelfde.
Dus als jullie een mening hebben of het idee dat ik punten vergeten ben laat het me dan maar weten.
Bladwijzers