Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 18

Topic: Geen Go

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

Geen Go

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen...
    Daarstraks ging 'k voor het eerst sinds een half jaar weer eens op casandra. Alles ging héél erg goed, tot op het moment dat ik haar in stap wil zetten... Ze is heel alert en geeft echt permission om op te stappen, dus het is niet zo dat ik te snel ga. Mentaal laat ze dat echt toe. Ik heb dan even gewoon zo gezeten, wat gefriendly'ed terwijl 'k op haar rug zat en toen wilde ik haar in stap zetten. Ik breng mijn energie omhoog, en neem de teugels omhoog om te vertrekken. Ik krijg totaal geen reactie. Ik leg mijn benen een beetje rond haar maar squeeze niet echt. Ik zwaai de leadrope met het uiteinde wat om me heen in de hoop dat dat energie genoeg brengt om haar in stap te zetten. Totaal geen reactie. Ik ga lager en lager en raak haar achterhand. Geen reactie. Ik nijp een beetje met mijn benen en ineens oren volledig plat naar achteren en het lichaam helemaal gespannen, klaar om helemaal te exploderen...

heb terug alle energie laten varen en wa friendly gedaan, met de gedachte: het is goed dat je tenminste reactie gaf, ook al is het niet de reactie die ik wilde. Dus ik probeer nog eens en ja hoor, na een zwaai met haar staart en een venijnige blik gaat ze in stap maar komt na een aantal passen weer tot stilstand. Voor mij best. Opnieuw wat friendly en opnieuw vragen om te gaan stappen, weer net zoals in het begin, uiteindelijk kreeg ik wel een aantal passen en ben ik gestopt. Dit was genoeg... Ik had geen zin om ruzie te gaan maken. Tenslotte wil ik niet opnieuw vallen.

Ik heb de indruk, allé eigenlijk weet ik wel héél zeker dat op het moment dat ik iets wil gaan doen terwijl ik op haar zit dat ze héél erg RB-I wordt. Ze wordt dan volledig catatonisch lijkt mij. Misschien vandaar die felle reactie als ik haar uit haar cocon haal... Op de dvd's zegt linda: don't let them go there... Vanop de grond kan ik het héél goed zien aankomen en kan ik het vermijden door haar aandacht naar iets anders te brengen. Maar ik weet niet goed hoe ik dit moet oplossen. Hoe kan ik iets vinden dat haar aandacht vraagt, en voldoende motiverend is om haar aandacht naartoe te brengen.

Ik vind dit echt vreselijk moeilijk en ik moet zeggen dat mijn angst om te vallen hier ook wel héél grote parten speelt om niet verder te gaan. Ik weet hoe ze kan bokken en stijgeren, dat heeft ze in het verleden al vaker gedaan. Ze is echt niet vals, maar ik denk dat ze het ofwel niet snapt, ofwel gewoon super saai vind.
    Ik was al aan het denken om haar van point to point te laten gaan, vermits dat vanop de grond wel goed werkt. Maar dan moet ik haar natuurlijk eerst wel in stap krijgen...

Van nature uit is ze een LB-I, maar als ik haar nieuwe dingen leer gaat ze vaak naar RB-I tot ze door heeft wat ik bedoel en wordt dan super enthousiast en dan kan ik haar eerder omschrijven als LB-Ex...

En terwijl ik dit hier schrijf bedenk ik me net... heb ik hier een patroon van gemaakt? Misschien doe ik dit onbewust: opstappen en dan altijd iets vragen vb gaan stappen. Misschien moet ik eens proberen erop te gaan zitten, niets te vragen en er weer af te springen...

Hahaha jullie verklaren me waarschijnlijk zot!

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

Re: Geen Go

hehe....je geeft nogal tegenstrijdige commentaren op het gedrag van haar...Namelijk dat ze heel lief is en neigt tot RB-i met nieuwe dingen (lijkt me stappen toch niet nieuw voor haar..) en dat ze normaal gezien LB-i is en het misschien ook wel een patroon is

Ik gok het laatste....RB-i is namelijk niet venijnig...dat is plotseling en begint niet met oren naar achter en een staartzwiep...
    En elke keer als jij nu stopt op het moment dat ze haar oren naar achter legt en ze staartzwiept omdat je angst voelt (wat helemaal niet onbegrijpelijk is!!) leer je haar dus dat dat het gewenste gedrag is want de druk valt op dat moment weg...

Ik vraag me af hoe je dit aanpakt als je buiten gaat rijden...je hebt toch al heuse endurance wedstrijden erop zitten niet? Dan kom je niet ver met een paard wat een paar stappen doet en weer staat...

Ik zou eens gaan kijken hoe het gaat vanaf de grond in zone 3. Dan is het net of je rijd en hoef je niet bang te zijn om te vallen...ga eens wat stappen en stoppen vanuit die positie...maak een 8 figuur, een slalom, point to point...doe er iets mee om het niet heel doelloos te maken...

Als je dan het gevoel hebt dat dat gaat en je niet meer steeds tot fase 4 hoeft te gaan ga je erop en doe je hetzelfde....
    Kijk maar wat ze doet...en wacht desnoods iets langer in fase 1 en ga sneller door de rest van je fases heen....
    Als je bang wordt/bent/het niet meer weet ga je er weer af en ga je weer vanaf de grond verder!!

Succes!
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

Buiten is ze totaal anders... dan is ze allert en enthousiast. Daar heeft ze véél meer go. 't is echt in de piste dat ze't doet. Dus ik vermoed dat ze buiten een doel heeft en daardoor meer go heeft, en de piste zelf eigenlijk oersaai vind.

Hoe moet ik het zeggen, als ik haar nieuwe dingen aanleer dan keert ze al eens in zichzelf, hoewel dat nu een stuk minder is, maar als ze er dan stilaan uitkomt lijkt ze te willen nadenken en bereiken we uiteindelijk het doel dat we willen bereiken, vanop de grond. Ik beloon haar dan dmv een snoepje en prijs haar helemaal de hemel in. Daar wordt ze dan héél enthousiast van.

Dat leiden vanuit zone 3 gaat eigenlijk vrij goed. Ik kan haar makkelijk sturen, stoppen, terug in stap zetten, maar daar heb ik mijn CS wel om even achter me te zwaaien als ze niet mee wil stappen. Het is wel zo dat ze wel eens probeert om mij in zone 1 of 2 te krijgen omdat ze daar toch meer confident in is, maar als ik dan wat friendly met haar en we het opnieuw proberen gaat het wel.

Met venijnig bedoel ik niet dat ze het echt vals bedoelt, maar dat ze gewoon zuur reageert: oren plat, hoofd hoog en soms gepaard met gestuiter vooraan, waarschijnlijk doe ik iets fout. Maar ik weet niet goed hoe ik dat patroon dan moet onderbreken.

Als we, tegen dat jij les komt geven, nog steeds een issue hebben daarmee wil ik het je eens laten zien. Misschien interpreteer ik het inderdaad ook gewoon verkeerd.

Actief Forumlid ingejanssens's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2006
    Leeftijd
    58

Hey Willeke,

Ik heb de indruk dat jij hetzelfde meemaakt als ik met Utan. En ik denk dat het een LB-I reactie is, ook omdat je aangeeft dat ze bokt en stijgert. Als het inderdaad zo is dan wil ze gewoon niet en moet jij haar motiveren om te doen wat je vraagt. Dit kan je vb ook doen door haar iets moeilijker te laten doen dan stappen als ze dat niet wil. Als ze stapt , OK belonen door te aaien en iets te zeggen, stapt ze niet vraag je iets (zie 1.)

Ik ben geen expert maar ik kan je wel wat tips geven om het patroon te doorbreken. En dit zijn gewone level 1 handelingen.

1.
    Als je gewoon stilstaat en haar hoofd naar links (of rechts) en dan tegelijkertijd je been links (of rechts) , draaien rond de voorhand, vraagt. Dit kan je een paar keer vragen (en zeker belonen door haar te aaien). En dan vraag je het nog een keer en als haar achterhand in beweging komt , dan je energie naar omhoog, teugels naar boven en voorruit in stap vragen.

- > ALs ze haar oren plat legt, dan vraag je haar terug naar links of rechts zoals daarvoor, maar dan zonder voorruit te vragen. Zorg er wel voor dat ze rond haar voorhand draait, ze moet in beweging komen en je mag gerust 2 cirkels vragen. Weet je wel, dat is wat Linda Parelli bedoelt met 'Weap that look out of your face'. Dan een pauze inlassen, maar gewoon niets doen, gewoon blijven staan. Ze moet erover denken!
    Het is mogelijk dat je dit een paar keer moet herhalen. En je moet zeer snel reageren. Je moet haar verassen. Vanaf het moment dat die oren plat gaan, of dat hoofd naar boven, hop direct die inderect rein (ik hoop dat ik hier juist zit want ik verwar altijd indirect met direct ). En die moet je dan ook snel vragen, fase 1-> fase 4 als het moet.

-> Als het lukt van de eerste keer, dan kan je na een paar keer gewoon vanuit stilstand vragen om te stappen .
    -> Beloon haar door te aaien tijdens het stappen, niet als je gestopt bent.

Ze moet wel snappen dat je het meent. En ze gaat leren dat als zij die 'look on her face' opzet, jij direct reageert en zegt dat je dit niet wil. Dit is geen gevecht hoor. Jij moet gewoon de leider zijn die ze nodig heeft en assertief zijn.

Het voordeel van dit op deze manier te doen is dat ze niet kan bokken of stijgeren als jij ze zo laat draaien. En die oefening moet je toch kennen voor de noodstop. Eigenlijk moet je die oefening doen kunnen voor je begint te stappen.

2. Je kan haar ook verassen door een keer een paar fases over te slaan, je moet dan wel al een paar keer alle fases gebruikt hebben, maar ik denk dat je dit al wel een aantal keren gedaan hebt. Op die manier hou je haar bij de les.

vb. Je kan dan vb op voorhand het touw van de carrotstick rond je rechterhand doen. Je vraagt ze naar stap door je energie op te tillen en ze reageert niet. Je gebruikt direct je rechterhand en slaat met het touw rond je lichaam en je houdt je teugel met je linkerhand klaar voor als ze haar oren plat legt of begint vervelend te doen zodat je direct een indirect rein kan vragen. Ik weet het , het is veel om allemaal in het oog te houden, maar als je dit kan, dan weet ze dat ze niet meer kan bokken en stijgeren. En als het lukt de beloning niet vergeten en ...

je kan haar na 2 stappen zelf terug naar stilstand vragen, voordat zij het zelf doet en afstappen... 'gedaan de les van vandaag'. Weer een verassing voor haar!

Het is goed mogelijk dat het hele scenario zich herhaalt bij een overgang naar draf of galop. Dat is bij Utan toch het geval. En bij Utan is het ook zo dat als ik een week niet gereden heeft, het de eerste 5 minuten weer van hetzelfde is.

Ik denk dat je je even moet concentreren op de overgang naar stap en niet op het feit dat ze 10m of 2m stapt. Dat is de volgende stap en die lost zich misschien wel vanzelf op.

3. Als ze in stap gaat en stilvalt, dan wacht je de eerste keer 1min voor je terug naar stap vraagt. Gebeurt dit opnieuw, dan wacht je nog maar 30 sec, en je vraagt terug naar stap. De derde keer vraag je al na 10 sec en zo maak je die tijd steeds korter. Op de duur heeft ze zoiets van, ok ik zal maar blijven stappen want dat vraagt minder energie dan elke keer terug van stilstand naar stap te gaan.

Willeke, ik hoop dat ik je hier mee kan helpen. Niet opgeven en laat je niet bang maken. Bij inderect rein, diep in je zadel gaan zitten en blijven ademen, en je kan de hand die geen lateral flex vraagt, op de schoft of op je zadel voor je zetten en duwen. Zo duw je jezelf dieper in het zadel en zit je heel veilig op je paard.
    Mijn paarden zijn m'n echte vrienden
    https://www.facebook.com/groups/1409316672673002/

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door ingejanssens
    2. Je kan haar ook verassen ...
    Ik hoop dat je verrassen bedoelt...
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

Tnx inge, ik denk dat ik hier wel iets mee kan. Volgend weekend het zadel eens meenemen. Daar zit ik steviger in dan op haar blote rug (zoals gisteren).

waar ligt jou eigen focus?
    Sindii, voor Mens en Paard

http://www.sindii.nl

Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sindy11
    waar ligt jou eigen focus?
    hoe bedoel je? Als ik erop zit dan kan ik bijvoorbeeld héél goed ontspannen zitten, dus eigenlijk niets vragen, en dan van het moment dat ik iets wil vragen breng ik mijn energie omhoog door mezelf iets op te richten en dan ga'k door m'n fases heen...

Heb gisteren ook nog de dvd safe ride en fluidity gekeken van de SS, maar daar kon 'k niet direct iets uithalen wat ik nu nodig heb.
    Maar ik ga volgend weekend eens aan de slag met de tips die ik hier gekregen heb van anna en inge.

Aangemeld
    Jul 2006
    Leeftijd
    58

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door liesbetm
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door ingejanssens
    2. Je kan haar ook verassen ...
    Ik hoop dat je verrassen bedoelt...
    Dat doe ik nu elke keer, erg hé ...

Vooral voor je paard...
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Actief Forumlid Jarno's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006

Zoals Ray Hunt zegt: bring the life through the body down the legs to the feet, through the mind...

Als je dit hebt ontcijferd zal je paard wel lopen
    Horses and Live, It's all the same to me...

Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

hahahaha die uitspraak ken ik inderdaad... maar helaas de sleutel nog niet gevonden, alhoewel...

vorige week hebben we toch een vrij mooie prestatie kunnen neerzetten. Heb met haar kunnen voetballen. Het speels en luchtig houden zodat het interessant blijft, is blijkbaar de boodschap bij mijn introvertje.

Ik ga op aanraden van iemand op paardentippers ook eens een echografie laten doen van haar eierstokken om zeker te zijn dat daar alles in orde is. Naar het schijnt zouden er wel meer merries die zuur zijn op benen al eens problemen kunnen hebben daar.

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Hoe groot is jouw eigen angst om weer te vallen? Je geeft zelf al aan dat deze angst je behoorlijk in de weg zit :
    Ik had geen zin om ruzie te gaan maken. Tenslotte wil ik niet opnieuw vallen.
    en even verderop:
    Ik vind dit echt vreselijk moeilijk en ik moet zeggen dat mijn angst om te vallen hier ook wel héél grote parten speelt om niet verder te gaan.
    Er vanuit gaande dat paarden ontzettend gevoelige dieren zijn, zou het dan niet kunnen dat je zelf heel tegenstrijdige hulpen geeft? Je lichaamstaal zegt misschien wel "voorwaarts" maar je gevoel zegt (schreeuwt?) misschien wel van niet.
    Zit je zelf wel helemaal ontspannen en rustig op je paard, zodat je haar ook het vertrouwen geeft dat alles OK is. Of ben je daar zelf ook niet helemaal zeker van? En als jij, de leider, er zelf niet helemaal zeker van bent, hoe kun je dan van je paard verlangen dat zij de opdracht toch braaf uitvoert? Misschien beschermt ze jou wel op haar manier, omdat je voor jezelf misschien wel een paar stappen te snel/ te veel wilt.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt.
    Liefs, Lacuna

Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

Als ik zonder zadel rij is die angst een heel stuk groter omdat ik minder stabiel zit op m'n paard. Met zadel is het eigenlijk een héél stuk beter.
    Heb ondertussen al wel een kleine sleutel gevonden

Wanneer ik het luchtig en speels houd, dmv veel obstakels tussendoor te doen zodat ze het gevoel heeft dat er een doel zit in de oefeningen gaat het rijden al véél beter.

Maar, dat neemt niet weg dat ik je vraag niet in overweging neem hoor, want ergens zit er wel die angst en het kan zijn dat ik inderdaad onbewust verkeerde signalen geef. I'll keep in mind!
    Tnx voor de feedback!

Aangemeld
    Jul 2006
    Leeftijd
    58

Hey Willeke, ben blij dat het al beter gaat met het rijden!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten