Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 24 van de 24

Topic: Net niet bijten, hoe ga ik daarmee om?

Re: Net niet bijten, hoe ga ik daarmee om?

Wilgentakken heeft hij, kan hij zelf van de boom af plukken. Hij heeft nog een paar boompjes in zijn uitloop die hij met liefde sloopt en omver duwt. Autobanden is ook een leuk idee voor de afwisseling. Zijn voer moet hij nu door een soort rek heen plukken, en dat houdt hem ook bezig. En hij heeft twee ballen, waarvan eentje met handvat.

Kun je aan een paard zien of hij zich verveelt? Eenzaam zijn is toch net iets anders dan vervelen.

's Winters heeft hij een open schuilstal met uitloop. 's Zomers mag ik de wei van een buurman huren. Ja, ik zou hem het jaar rond thuis (en in de wei van de buurman) kunnen houden, maar dan wel met gezelschap.

Ik heb vandaag nog wel wat rondgebeld, naar adressen verder weg, maar die prijzen, dat is voor mij niet te doen. Daar kun je bijna 3 paarden voor voeren...

Mijn oom heeft het al een tijdje over een "gedeeld" paard, hij heeft er niet genoeg tijd voor, maar wil wel graag buitenritten maken. Dan heeft Hannes gezelschap en kan ik rijden als hij er de tijd niet voor heeft. Eigenlijk hou ik niet van paarden 'delen', maar als het een oplossing zou zijn... ik weet het niet, 2 paarden is nog geen kudde.
    "Met een paard moet je rustig aan beginnen, niets van verwachten, en blij zijn met alles wat je bereikt." -- U.Wijmenga

2 paarden is beter dan alleen..

mijn oudste merrie heeft ruim 4 jaar lang alleen gestaan, probleem wat zij nu heeft ze kan niet omgaan met andere paarden
    he marja..

en als ik haar ooit eerder tegen was gekomen had ik hier zeker wat aan gestaan, 2 jaar terug had ik geen geld voor een eigen paard helaas nu wel maar toen stonden er al 3 andere bij..
    Als ik merk hoe moeilijk zij dit vind op sommige momenten om eigenlijk haar wei waar zij altijd heeft gestaan te delen.. gaat me dat best aan me hart maar toch is beter voor haar met gezelschap te staan..

Ik zou wel een paardje delen met je oom dat is opzich wel fijne keuze.. zo kun jij rijden want op hannes zul je voorlopig nog lang niet kunnen rijden
    en heeft hannes een maatje.. en is neem ik aan dichtbij?
    je kunt dan bijvoorbeeld afspreken ik rij jou paard en verzorg hem als hannes hier voor een zeer lage prijs mag staan ?? bijvoorbeeld.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Friese Tinkerfjord
    Kun je aan een paard zien of hij zich verveelt? Eenzaam zijn is toch net iets anders dan vervelen.
    In deze situatie vind ik deze vraag
    a) geheel niet relevenant want vervelen of niet, gezelschap heeft hij sowieso nodig en
    b) niet te beantwoorden omdat zijn gedrag hoogstwaarschijnlijk zeer beïnvloed wordt door het alleen staan.

Daarnaast betekent gezelschap dus iemand om mee te spelen en om contact mee te hebben en dus automatisch al minder vervelening.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Friese Tinkerfjord
    's Winters heeft hij een open schuilstal met uitloop. 's Zomers mag ik de wei van een buurman huren. Ja, ik zou hem het jaar rond thuis (en in de wei van de buurman) kunnen houden, maar dan wel met gezelschap.
    Nou dat is toch ideaal dan? Tenminste, als je daar gezelschap bij kunt krijgen.
    2 Paarden is inderdaad nog geen kudde en voor een jong paard vind ik het ook geen ideale optie om zo bij huis op te groeien, met alleen 1 ander paard als gezelschap. Zeker niet als hij dan de hele winter op een klein uitloopje moet staan.
    Maar als hij straks oud genoeg is om meer met hem te gaan doen, dan zou het een mooie plek zijn als je er nog een ander paard bij kunt zetten (en helemaal mooi zou het zijn als je ook voor de winter een wei zou kunnen gebruiken, al was het maar voor een paar uurtjes per dag).

Voor nu zou je ook kunnen overwegen Hannes ergens wat verder weg te zetten, waar hij wél in een kudde kan leven en voldoende bewegingsvrijheid heeft. Er zal toch heus wel iets te vinden zijn dat betaalbaar is??? Je zit toch in Friesland, als ik het goed heb? Misschien zijn er wel Friese forummers die iets voor je weten?

En ja, geld kost het altijd, maar als je dat niet hebt, moet je dan wel een paard houden? Geen geld voor een goede huisvesting hebben, is wat mij betreft nog geen reden of excuus om je paard dan maar in zijn eentje in je achtertuin te zetten...

Mijn oom heeft het al een tijdje over een "gedeeld" paard, hij heeft er niet genoeg tijd voor, maar wil wel graag buitenritten maken. Dan heeft Hannes gezelschap en kan ik rijden als hij er de tijd niet voor heeft. Eigenlijk hou ik niet van paarden 'delen', maar als het een oplossing zou zijn... ik weet het niet, 2 paarden is nog geen kudde.
    Als je goede afspraken met je oom kunt maken en als jullie een beetje op één lijn zitten qua omgang en verzorging, dan vind ik het helemaal nog niet zo'n gek plan. Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt (hoe groot je stal, uitloop en de wei zijn), maar je kunt ook nog overwegen naast dat paard dat je dan zou delen met je oom en Hannes, er nog een Shetje bij te zetten. Dan heb je een kuddetje van 3 en hoeft er ook geen paard alleen achter te blijven als er eentje uit rijden gaat. En voor jouw horsemanship is het ook alleen maar goed om eerst eens wat langere tijd met een wat ouder paard te werken, voordat je met Hannes aan de slag gaat. Green on green makes black and blue, zeggen ze niet voor niets.

Met een beetje creativiteit moet er toch wel een goede oplossing voor Hannes te vinden zijn.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt,maar wat je ook nog zou kunnen doen is ruimte voor een ander paard (stalling voor huur ) aanbieden, heb je gezelschap en je krijgt er geld voor. Dat idee van je oom is ook leuk, maar dan zou je duidelijke afspraken moeten maken. Ik heb Whoopie met iemand gekocht dat werkte niet (bij anderen weer wel hoor), mischien dat je oom bv een paard kan kopen maar wel bij jou neer kan zetten en dat jij ook mag rijden zoiets?
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Heel erg bedankt voor het meedenken, dat maakt het voor mezelf duidelijker.

Als ik het goed begrijp, dan moet Hannes' kudde bestaan uit minimaal 3 paarden, waarvan minstens ééntje 'ouder en wijzer' is. Dat zou dus het paard van mijn oom kunnen zijn. En inderdaad, hij stalt hem dan bij mij (mag ook het onderhoud betalen) en ik moet dat paard dan als verzorgpaard zien. Ik heb het een en ander uitgerekend, hij komt er dit weekend over praten.

Stalling aan iemand anders aanbieden is ook een idee. Er zullen vast wel meer mensen in de buurt zijn die het belangrijk vinden dat hun paard dag en nacht buiten kan. Ik moet ze alleen nog even opzoeken.
    "Met een paard moet je rustig aan beginnen, niets van verwachten, en blij zijn met alles wat je bereikt." -- U.Wijmenga

Als ik het goed begrijp, dan moet Hannes' kudde bestaan uit minimaal 3 paarden, waarvan minstens ééntje 'ouder en wijzer' is.
    Exact zo'n kudde heb ik nu ook.
    2 spele-paardjes, lekker druk en speels met elkaar en één oudere, wijze dame die de opvoedkundige rol op zich neemt. Is erg ideaal moet ik zeggen!

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ja, en dan vind ik 3 nog wel het absolute minimum hoor.
    Het is in elk geval belangrijk dat er leeftijdsverschillen zijn, zodat hij niet alleen leert domineren (over eventuele jongere dieren of leeftijdsgenootjes, waar hij tevens mee kan spelen), maar vooral ook dat hij leert gedomineert te worden.
    En hij moet dus kunnen spelen. Dat maakt dat het wel fijn zou zijn als hij met ruinen zou kunnen staan, want merries spelen over het algemeen niet zo veel.

Ik snap 'm, een opfok waar hij nog 1 tot anderhalf jaar kan staan is het beste voor hem. Anders dan heeft hij minstens twee gezelschapspaarden van verschillende leeftijden nodig.

Mijn oom ziet dat wel zitten, het onderhoud van één paard betalen waar hij zelf op kan rijden. Eerlijk gezegd, ik geloof dat ie dat meer doet om mij een plezier te doen...

Verder heb ik via via iemand gevonden die nog een stalling zoekt voor een 6-jarige ruin. Als dat doorgaat, dan heeft hij twee "grote" paarden als gezelschap, en dus geen shetlander.

Hm... misschien is het een idee, om als het inderdaad doorgaat, van het geld dat de ruin oplevert, Hannes naar een opfok te brengen...

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ja, dát kan natuurlijk ook nog!

En zo zie je maar, komen er ineens allerlei creatieve ideeën op je pad!

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten