Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 24

Topic: Net niet bijten, hoe ga ik daarmee om?

Net niet bijten, hoe ga ik daarmee om?

Hannes gedroeg zich tot voor kort supernetjes. Nu helaas iets minder netjes, en ik begrijp wel waarom hij het doet, maar ik weet nog niet zo goed hoe ik er mee om moet gaan.

Hij wordt een beetje knabbelig. Vooral in mij. Ik geloof niet dat het een "dominant" knabbeltje is, hij is normaal een heel meewerkend paard. Het is net geen bijten. Ik geloof dat het meer spelen is. Ik heb geprobeerd te blocken, maar daar snappen we niets van. Ik heb die vogeltjesdans geprobeerd, die ik ergens in een ander topic gelezen heb, en dat maakte twee keer indruk, maar de derde en vierde keer, zat hij te kijken of hij die vogeltjesdans "aan" kon zetten. Hij is niet gauw ergens van onder de indruk. (Vuurwerk staat hij ook rustig naar te kijken, vindt hij best interessant.)

Hij is soms zo erg met knabbelen bezig, dat hij zijn aandacht niet bij de oefening kan houden. Op zich niet zo erg, hij is nog zo jong, alles wat hij oppakt is meegenomen, en wat hij niet oppakt komt later wel. Maar ik ben wel een beetje bang dat het geknabbel gaat escaleren naar bijten.

De beste oplossing voor dit gedrag weet ik wel, gezelschap. Maar op dit moment heb ik dat nog niet voor hem. Zelf probeer ik zoveel mogelijk rust uit te stralen, duidelijk maken dat ik er wel ben, maar dat ik niet bedoeld ben om mee te spelen. Verder heb ik hem een voetballes gegeven, en ik probeer zijn speelneigingen in de richting van de bal te sturen. Af en toe werkt het, maar niet altijd.

Hoe kan ik het beste met dit gedrag omgaan? Zijn er manieren zodat hij wel met me kan spelen, maar ik wel veilig blijf? (Mijn ruimte respecteer hij nu redelijk, maar niet zo goed dat ik met hem durf te gaan draven of zo.)
    "Met een paard moet je rustig aan beginnen, niets van verwachten, en blij zijn met alles wat je bereikt." -- U.Wijmenga

Re: Net niet bijten, hoe ga ik daarmee om?

Wat bedoel je precies met knabbelen, is het uit het niets ineens even zo in jou happen niet hard ofz ?

Als dit zo is heb ik nog vraagje
    doe je veel nieuwe dingen met hem zoals wandelen op plekken waar hij nog nooit is geweest enz ?

Mijn pony doet dit ook, maar zij doet het als ik nieuwe dingen aanbied waar zij onzeker over is..
    Dus wandelen in het bos is vreselijk spannend dan doet ze soms even snel happetjes doen in mij jas, dit is echt om aan mij te laten weten dat het spannend is en ik stapje terug moet doen..

Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Mijn paard doet dit sinds kort ook soms tijdens het grondwerken. Vooral de stick,mijn sjaal en handschoenen zijn interessant. Hij doet het alleen met zijn lippen en sabbelt ook af en toe, maar blijft kam en wordt niet opdringerig. Ik laat hem altijd even doen en observeer hem. Nadien neem ik dan de spullen weer af of soms laat hij de stick uit zichzelf vallen. Daarna is hij weer normaal.
    Ik zou hem duidelijk leren dat hij niet aan jou mag knabbelen, zeker niet als het richting bijten gaat. Hoe je dat moet aanpakken, weet ik zelf niet zo goed aangezien je zelf al dingen hebt uitgeprobeerd. Ik denk erg creatief zijn en regelmatig andere bewegingen gebruiken om hem zo weer bij de oefening te brengen.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Begrijp ik goed dat Hannes alleen staat, zonder paardengezelschap?

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Je eigen ruimte verdedigen en je paard toestemming geven om in je ruimte te komen (niet wanneer hij dat wil). Dit kun je doen door de yoyo game te spelen. Als je je paard van je af kunt houden, kan hij je immers ook niet bijten Als je hier consequent in bent, zul je zien dat de meeste paarden ook minder gaan bijten (ze krijgen hierdoor namelijk ook o.a. meer respect voor jouw ruimte). Geef hem verder ook wat te doen, speel spelletjes waar hij die energie die hij nu in bijten stopt, kwijt kan...
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Bedankt voor jullie reacties.

Het is net niet bijten, hij doet zijn tanden wel van elkaar, maar hij bijt er niet mee. Inderdaad, alleen met lippen. Meer een beetje voorzichtig uitdagen.

Nee, ik heb geen vreemde dingen met hem gedaan, meestal reageert hij erg goed op dingen die hij niet begrijpt, gaat ie van alles lopen zoeken, en ja, knabbelen is er dan één van. Ik heb wel overwogen of dat het probleem is, omdat ik hem wel eens beloond heb op het moment dat hij én knabbelde, én datgene deed wat ik van hem vroeg. Maar ik denk niet dat dat het is. Ik heb ook niet het idee dat ik hem overvraag, ik ben heel rustig aan begonnen, en hij heeft er plezier in. Hij heeft zo van die dagen, dan knabbelt hij constant, en gelijk heeft hij....

...Want, ik schaam me heel erg, maar Marja heeft het goed begrepen, hij staan (nog) zonder paardengezelschap

@Linda, wat voor spelletjes denk je aan? ('m laten draven durf ik nog niet zo goed aan, juist omdat hij mijn ruimte respecteren soms nog moeilijk vindt)
    "Met een paard moet je rustig aan beginnen, niets van verwachten, en blij zijn met alles wat je bereikt." -- U.Wijmenga

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Als een paard zonder gezelschap zijn dagen moet doorbrengen dan is dat al een tamelijke garantie op gedragsproblemen.
    Het heeft geen zin je daarvoor te schamen, zinniger is het om iets aan het probleem te doen en wel NU.
    Een paard alleen leeft geen paardwaardig bestaan (enkele zeer bijzondere uitzonderingen daar gelaten). De energie die hij normaal gesproken zou steken in het contact en het spelen met andere paarden, wordt nu allemaal op jou gericht. En met mensen kun je als paard nu eenmaal niet zo spelen als met andere paarden... ook al denkt je paard van wel!

We kunnen hier nu wel allerlei tips gaan geven om dit gedrag om te buigen en die zijn ook best zinnig (zoals je ruimte verdedigen, dat moet je ook zeker doen), maar als je paard niet lekker in zijn vel zit zul je dat eerst moeten oplossen...

Eens met Marja. Dat het bijten nú is begonnen, een klein poosje later nadat hij uit de opfok kwam, zegt eigenlijk al genoeg.

Eerst de basis, zijn leefomstandigheden. Dan de rest. Dat heeft overigens geen haast, hij is pas een jaarling. Allereerst moet hij lekker kunnen spelen met vriendjes. Waarom heb je hem uit de opfok gehaald? Kon hij niet blijven tot na de winter? Dan is het meestal makkelijker inscharen in een paardencluppie op een wei.

Snap ik, hij heeft gezelschap nodig, zelfs nog eerder dan ik dacht...

De opfok was alleen voor het weideseizoen, komend seizoen is het de bedoeling dat hij nog een keer gaat, en om te voorkomen dat ik in een overenthousiaste bui te vroeg, toch te veel van hem vraag, dacht ik hem met 3 jaar nog een keer te sturen.

Hoewel ik nu ergens gelezen heb dat het wisselen van kuddes voor een paard ook nare gevolgen kan hebben...
    Ik speel al een tijdje met het idee om een shetlander te kopen, maar zou dat wel "volwaardig" gezelschap zijn voor hem? Het is dan nog geen echte kudde.

Moeilijk allemaal zeg...

Ik vind altijd alleen is alleen, en shetlander is wel een maatje.. bedenk wel dat je wei shetland proof moet zijn..
    dit klinkt stomt maar shetlanders zijn niet dom hihi..
    Je kunt ook een evt voor een wat oudere pony kijken die graag lekker rust wil en je niet teveel zorgen aan hebt een die van zijn oude dag wil genieten..

Zelf heb ik het niet op de opfok warschijnlijk ook door mijn nare ervaring die ik van dichtbij heb meegemaakt dus mijn 1,5 jarige groeit tussen wat oudere op de jongste is 3 (uhh sorry inmiddels geloof ik 4) en de oudste is 13 geloof ik.. de andere 2 , 8 en 9 ofz..

voor mij prima en ze krijgt genoeg mee..

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Hoezo heeft Hannes 'nog eerder dan je dacht' gezelschap nodig?
    Was je dan bewust van plan hem maanden alleen te laten staan? Dat kan echt niet, en voor een jong paard is dat al helemaal funest!

Een jonge hengst, zonder paardengezelschap, en dat met een onervaren paardenmens dat graag met hem wil spelen (terwijl zo'n jong paard niet met mensen, maar met páárden moet spelen), dat is echt hét recept voor een ramp!

Wat je nu doet/van plan bent is ook niks gedaan.
    Elk half jaar op een andere plek zetten zorgt nou niet bepaald voor een stabiele opgroeiperiode.
    Kun je niet een plek zoeken waar Hannes kan blijven staan? Ergens waar hij lekker dag en nacht buiten kan staan, tussen andere paarden in?

Waar was je dan van plan hem te laten als hij 3 is? Alleenop een weitje, al dan niet met een Shet?

Een Shet erbij is beter dan niks maar is niet bepaald een ideale oplossing. Een jong paard groeit het beste op in een kudde, waar hij tussen de andere paarden leert te domineren, maar vooral ook: gedomineert te worden. Spelenderwijs zal hij omgangsvormen leren die hij van jou nooit op die manier kan leren (van geen enkel mens trouwens). Je ontneemt Hannes een heel belangrijk stuk van zijn ontwikkeling als je hem die plek tussen andere paarden niet geeft, en dat geeft later in de omgang en training geheid problemen...

Ik kom misschien wat hard en onvriendelijk over maar zo bedoel ik het absoluut niet hoor! Ik maak me wel ernstig zorgen over deze situatie! Ik hoop dan ook dat je de signalen van Hannes serieus neemt en dat je op zoek gaat naar betere leefomstandigheden voor hem. En dat liever vandaag dan morgen!

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Friese Tinkerfjord
    @Linda, wat voor spelletjes denk je aan? ('m laten draven durf ik nog niet zo goed aan, juist omdat hij mijn ruimte respecteren soms nog moeilijk vindt)
    Allereerst wil ik ook even kwijt dat ik het helemaal eens ben met Marja, dat is zeker te weten de beste oplossing
    Voor nu zou ik dan ook geen spelletjes met draf e.d. doen, maar gewoon spelletjes waarbij jij je ruimte verdedigt en Hannes alvast leert deze te respecteren. Ik denk dan aan bijvoorbeeld een spelletje als voor je paard uitlopen, stoppen en naar achteren lopen, waarbij het de bedoeling is dat Hannes ook naar achteren loopt en dus plaats maakt voor jou (= ook weer ruimte verdedigen). Verder zou ik dit echter niet te vaak doen want Hannes is nog jong en teveel achterwaarts lijkt me niet goed. Hem dingen aan laten raken met z'n neus is ook een leuk spelletje en kun je gewoon rustig in stap doen.

Probeer zo snel mogelijk een plekje voor hem te vinden waar hij met leeftijdgenoten zijn energie kwijt kan en zich mentaal gezond ontwikkelt. Daar heb je later alleen maar profijt van
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Een eigen plek in een vaste kudde is inderdaad de ideale oplossing. Maar helaas nog niet zo gemakkelijk.

Afgelopen zomer ben ik bij verschillende mensen geweest. Dat wat ik zoek, schijnt nogal moeilijk te zijn. Hannes en ik vinden het allebei belangrijk dat hij niet opgesloten wordt. Hannes heeft daar een hekel aan. Ik wil dus dat hij onbeperkt buiten kan lopen. Verder vind ik het belangrijk dat er netjes met hem omgegaan wordt. En dat moet dan ook nog in de categorie "betaalbaar" en "op fietsafstand" zijn.

Ik heb niets gevonden wat aan die eisen voldeed, of waarvan ik het idee dat Hannes er gelukkiger van zou worden, dus op het laatste moment hebben we toch besloten hem thuis te houden.

Mijn redenatie was: thuis kan hij buiten lopen, en kan ik er een shetlander (of een niet te veeleisend volwassen paard) bij nemen voor de gezelligheid. In het weideseizoen kan hij weer naar de opfok, zodat hij rangorde leert begrijpen, en leert dat hij niet altijd de baas kan zijn. Niet de beste oplossing, maar het leek me beter dan ergens waar hij de hele winter zo'n beetje op stal staat.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Dan zou ik als ik jou was eens buiten fietsafstand gaan kijken, want weidegang met soortgenoten is toch echt wel in Hannes' en uiteindlijk ook in jouw belang. Dan maar niet zo dicht bij huis...
    Je kunt hem niet een paar maanden in de opfok zetten en dan hem weer een paar maanden alleen thuis laten staan en dit zo een paar keer afwisselen. Dat is echt vragen om moeilijkheden!

Heb je zelf thuis niet voldoende ruimte om Hannes het hele jaar rond te houden? Heb je weiland? Of hoe staat hij nu dan? En wat wilde je dan met die Shetlander doen als Hannes van de zomer weer naar de opfok gaat?

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Behalve dat hij zoals al duidelijk naar voren is gekomen snel sociaal gezelschap nodig heeft zou je in de overbruggingstijd wel kunnen zorgen voor ander 'knabbel gereedschap' zoals (wilgen)takken bijvoorbeeld. Geef hem speeltjes, pionnen, een voetbal met handvat, een voerbal, leg ruwvoer onder zware stenen/boomstronken/autobanden, zorg dat hij in ieder geval afleiding heeft!!!!
    En verwacht op oefen-gebied zeker niet teveel van een paardje dat net is verhuisd en opeens alleen staat.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten