Hannes gedroeg zich tot voor kort supernetjes. Nu helaas iets minder netjes, en ik begrijp wel waarom hij het doet, maar ik weet nog niet zo goed hoe ik er mee om moet gaan.
Hij wordt een beetje knabbelig. Vooral in mij. Ik geloof niet dat het een "dominant" knabbeltje is, hij is normaal een heel meewerkend paard. Het is net geen bijten. Ik geloof dat het meer spelen is. Ik heb geprobeerd te blocken, maar daar snappen we niets van. Ik heb die vogeltjesdans geprobeerd, die ik ergens in een ander topic gelezen heb, en dat maakte twee keer indruk, maar de derde en vierde keer, zat hij te kijken of hij die vogeltjesdans "aan" kon zetten. Hij is niet gauw ergens van onder de indruk. (Vuurwerk staat hij ook rustig naar te kijken, vindt hij best interessant.)
Hij is soms zo erg met knabbelen bezig, dat hij zijn aandacht niet bij de oefening kan houden. Op zich niet zo erg, hij is nog zo jong, alles wat hij oppakt is meegenomen, en wat hij niet oppakt komt later wel. Maar ik ben wel een beetje bang dat het geknabbel gaat escaleren naar bijten.
De beste oplossing voor dit gedrag weet ik wel, gezelschap. Maar op dit moment heb ik dat nog niet voor hem. Zelf probeer ik zoveel mogelijk rust uit te stralen, duidelijk maken dat ik er wel ben, maar dat ik niet bedoeld ben om mee te spelen. Verder heb ik hem een voetballes gegeven, en ik probeer zijn speelneigingen in de richting van de bal te sturen. Af en toe werkt het, maar niet altijd.
Hoe kan ik het beste met dit gedrag omgaan? Zijn er manieren zodat hij wel met me kan spelen, maar ik wel veilig blijf? (Mijn ruimte respecteer hij nu redelijk, maar niet zo goed dat ik met hem durf te gaan draven of zo.)
Bladwijzers