Resultaten 1 tot 4 van de 4

Topic: Stilstaan (voor deken opdoen)

Actief Forumlid Ebby's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Stilstaan (voor deken opdoen)

Hoi allemaal,

Amara heeft een deken op. Ik ben er niet helemaal gelukkig mee, maar de eigenaar is er van overtuigd, dus so be it.

Ik wil graag haar deken af doen. Om haar vacht even los te maken (ze verhaart nu al), maar ook om evt een zadel op te kunnen leggen.
    In de wei zijn schuilstalletjes, en die kan je afsluiten met een touw. Voor dat touw heeft ze niet veel respect, ze is er bij iemand anders al eens doorheen gelopen. Maar bij mij blijft ze keurig achter een lijntje, die ik dan ook goed bewaak.
    Meestal als ik haar achter dat touw zet, staat ze rustig stil en wat naar buiten te kijken. Dan kan ik zo de deken af doen, en meestal ook weer op.
    Maar soms is ze erg onrustig, en dan gaat het deken opdoen amper. Af doen is tot nu toe niet echt een probleem, dat is sneller gedaan (niet onder de buik door etc) en meestal kriebel ik er uitgebreid bij.
    Maar het opdoen was bijvoorbeeld vandaag weer echt een probleem. Ik zet haar in de schuilstal, ze loopt wat heen en weer en corrigeer haar rustig totdat ze stil staat. Ik beloon haar wat, en pak de deken. Opleggen is meestal niet zo'n probleem, maar het banden dicht doen wel. Hoe langer het duurt, hoe onrustiger Amara wordt. En het duurt vrij lang aangezien ik haar steeds weer rustig terug zet, en dan even wacht totdat ze echt wat rustiger staat. Maar dat duurt dan maar 2 a 3 seconden, en er komt weer beweging. En zeker als ik half onder haar door moet om de buikbanden te pakken, wil ik wel zeker weten dat ze rustig staat. Ik heb het nu half met mijn stick gedaan, maar eigenlijk heb ik maar stick ook nodig om haar voorhand te kunnen corrigeren, aangezien ik naast haar buik sta als ze gaat bewegen. Sowieso is het best lastig om haar en weer terug te zetten op de oorspronkelijke plek, en zelf ongeveer ter hoogte van haar buik te blijven staan.
    De bilkoorden zijn het grootste probleem. Ik doe ze pas als laatste, aangezien ik niet wil dat ze haar deken (in een eventuele noodsituatie) half aan de bilkoorden door de wei sleept. Ze zijn ook het lastigste, ik moet helemaal naar achteren en weg van haar hoofd. Ze moeten ook nog eens gekruisd, en van ergens vlak voor haar achterbenen gevist worden.

Als Amara echt heel druk word gaat ze bijten. Ze komt dan met wijd opengesperde mond richting je en zodra ik iets achter haar hoofd kom gebeurt het. Als ik naast haar hoofd sta kan ik haar namelijk effectief afblokken.
    Vandaag heb ik het bijten ook als ik verder naar achteren stond kunnen afblokken/wegdrijven met mijn stick. Als reactie daarop stond Amara voorzichuit te bijten en woest te doen. (wat maaien en doen, t ging nogal snel dus kon het niet precies zien )
    Als ik echt wil kan ik de deken altijd wel opdoen door een pluk hooi voor haar neus te leggen. Dan is er niets meer aan de hand en is het in een handomdraai gebeurd.
    Maar dat wil ik eigenlijk niet. Zo los ik het probleem niet op.
    Ik wil eigenlijk dat ze stil staat, al dan niet wat onrustiger, maar wel zodanig stil staat dat ik die deken op kan doen. Als ze rustig stil staat is het nl ook zo gebeurd.

Heeft er iemand tips of ideeën hoe ik dat kan bereiken?

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Re: Stilstaan (voor deken opdoen)

Mischien veel friendly doen op die plaatsen waar ze reageert wanneer je de deken op doet.
    En het stilstaan op zich op commando zetten en oefenen, mischien mede dmv klickertraining, dat ze iets lekkers krijgt wanneer ze blijft staan.

Bij Whoopie hielp dat erg goed met het aandoen van de exceemdeken die over het hoofd moest, na de eerste keer direct wat brokjes gegeven en daardoor werkte ze nadien vaak goed mee.
    Moet zeggen dat het stilstaan bij Whoopie inmiddels weer is verwaterd dus daar moet ik zelf ook maar eens weer mee aan de slag.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2007

Ik ga mee met whoopie. Schijnbaar heeft ze veel "haast" om terug te mogen in de wei en vind ze het gehannes met de deken op dat moment vervelend. Haar focus is op "weg" als je haar een plukje hooi geeft is haar focus op haar hooi dus is er wat meer rust. Het negatieve gedrag wordt nu een patroon ben ik bang en dat moet je proberen om te buigen naar iets positiefs. Neem de tijd om stilstaan te oefenen en idd belonen met iets lekkers.

Thinka kroop vroeger altijd zowat uit haar vel als ze stil moest staan voor iets. Nu kan ik haar overal "parkeren" en zelfs weglopen en ze blijft staan wachten op haar beloning voor het wachten. Ik heb dit geoefend door steeds iets langer stilstaan te vragen en heel uitbundig te belonen met stem en iets lekkers. Het kost tijd maar dan moet het ook echt lukken. Heb je voor de buiksingels niet nog een extra stokje of zo waarmee je ze naar je toe kan halen? Ik weet niet in welke volgorde je de deken vastmaakt maar ik doe het zelf als volgt: Eerst de borst, dan de beensingels en als laatste de buik/kruissingels. Door de borst vast te maken ligt een deken al redelijk stabiel, de beensingels wil je zeker in dit geval doen voor het geduld op is en de buik is het makkelijkst om nog ff snel te doen.

Staat ze trouwens los of heb je je halster met leadrope nog om?

Actief Forumlid Ebby's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Hoi,
    Bedankt voor de antwoorden .

Janneke, de friendly game zit verder eigenlijk wel goed. Vandaag nog extreem friendly gedaan, en ook dat ging goed. Het probleem is echt puur als ze zo opgewonden wordt. Ze bijt trouwens ook niet vaak, had het al weken niet meer mee gemaakt. En dat doet ze dus ook echt alleen als ze al zò ver gespannen is.
    Het gekke is echt dat het bijten dan echt op mij gericht lijkt, niet echt spanningsbijten. Het lijkt echt bijten van; ga eens weg vervelend mens, jij houd mij op mijn plaats!

Maar stilstaan oefenen is misschien wel een goed idee. Ze heeft tijdens het grondwerk ook nog wel eens de neiging om wat te gaan bewegen, en dat negeer ik dan altijd totdat ze stil staat. Dat beloon ik dan met mijn stem. Ben altijd een beetje huiverig geweest om het stilstaan echt te gaan belonen, aangezien ze een beetje een short horse kan zijn. (op de schaal van 1 tot 10 een 4 denk ik. En soms wat meer een 3,5).

Rachel, nu ik je eerste alinea lees denk ik; hmmm, je hebt wel heel erg gelijk! Ik voel(de) nogal wat weerstand tegen een plukje hooi geven, aangezien het nogal voelde als het probleem vermijden ipv oplossen. Het is nu ook nog maar twee keer gebeurt, maar das wel twee keer te veel!
    Maar het is wel iets wat moet gebeuren, en het lastige is ook; het moet af! Ik voelde vanmiddag een punt komen waarop ik dacht; oke, genoeg geweest, weg wezen. Maar toen moesten die stomme koorden nog dicht! Ik was zelf een beetje door mn latijn heen, Amara was druk en echt constructief konden we niet meer werken. Daarnaast was ik ook nog vooral aan het hannesen met die deken. Maar ik kon haar zelfs niet even loslaten, met al die slepende gedoetjes waar ze op zou staan ed.

Ik heb haar wel aan de leadrope, al kan ik die niet zo heel goed vast houden met die deken (daarnaast werk ik nu met de 22ft). Doe ook eerst de borstkoorden, om de deken te stabiliseren. Ook voor het geval dat ze toch door het draadje beukt, of er iets zodanig mis gaat dat ik haar in ene loslaat en ze weg rent, dat die deken niet aan de been/buikkoorden niet achter haar aan sleept.
    Maar misschien is borst-benen-buik een betere volgorde ja.
    En ga ik haar voorlopig gewoon een plukje hooi geven. Wel in het stalletje met het touw ervoor, zodat ze wel aan die structuur went. Maar wel hooi (=positief) zodat ze de deken wel met iets positiefs gaat associëren, ik de ruimte krijg om rustig te hannesen (want wordt hierdoor ook zenuwachtig), en inderdaad haar focus kan verleggen.
    En als ze dan nog veel confidenter is met mij in allerhande posities rond haar (en dat is ze nog niet geheel. Het is wel oke, maar echt confident...), meer rust heeft, deze structuur gewent is, is het lente is dat ding niet meer nodig
    (nee, dan kan het misschien op een dag zonder )

(oh, en meer tips & evt ervaringen zijn welkom!)

Bladwijzers

Forum Rechten