Hoi allemaal,
Amara heeft een deken op. Ik ben er niet helemaal gelukkig mee, maar de eigenaar is er van overtuigd, dus so be it.
Ik wil graag haar deken af doen. Om haar vacht even los te maken (ze verhaart nu al), maar ook om evt een zadel op te kunnen leggen.
In de wei zijn schuilstalletjes, en die kan je afsluiten met een touw. Voor dat touw heeft ze niet veel respect, ze is er bij iemand anders al eens doorheen gelopen. Maar bij mij blijft ze keurig achter een lijntje, die ik dan ook goed bewaak.
Meestal als ik haar achter dat touw zet, staat ze rustig stil en wat naar buiten te kijken. Dan kan ik zo de deken af doen, en meestal ook weer op.
Maar soms is ze erg onrustig, en dan gaat het deken opdoen amper. Af doen is tot nu toe niet echt een probleem, dat is sneller gedaan (niet onder de buik door etc) en meestal kriebel ik er uitgebreid bij.
Maar het opdoen was bijvoorbeeld vandaag weer echt een probleem. Ik zet haar in de schuilstal, ze loopt wat heen en weer en corrigeer haar rustig totdat ze stil staat. Ik beloon haar wat, en pak de deken. Opleggen is meestal niet zo'n probleem, maar het banden dicht doen wel. Hoe langer het duurt, hoe onrustiger Amara wordt. En het duurt vrij lang aangezien ik haar steeds weer rustig terug zet, en dan even wacht totdat ze echt wat rustiger staat. Maar dat duurt dan maar 2 a 3 seconden, en er komt weer beweging. En zeker als ik half onder haar door moet om de buikbanden te pakken, wil ik wel zeker weten dat ze rustig staat. Ik heb het nu half met mijn stick gedaan, maar eigenlijk heb ik maar stick ook nodig om haar voorhand te kunnen corrigeren, aangezien ik naast haar buik sta als ze gaat bewegen. Sowieso is het best lastig om haar en weer terug te zetten op de oorspronkelijke plek, en zelf ongeveer ter hoogte van haar buik te blijven staan.
De bilkoorden zijn het grootste probleem. Ik doe ze pas als laatste, aangezien ik niet wil dat ze haar deken (in een eventuele noodsituatie) half aan de bilkoorden door de wei sleept. Ze zijn ook het lastigste, ik moet helemaal naar achteren en weg van haar hoofd. Ze moeten ook nog eens gekruisd, en van ergens vlak voor haar achterbenen gevist worden.
Als Amara echt heel druk word gaat ze bijten. Ze komt dan met wijd opengesperde mond richting je en zodra ik iets achter haar hoofd kom gebeurt het. Als ik naast haar hoofd sta kan ik haar namelijk effectief afblokken.
Vandaag heb ik het bijten ook als ik verder naar achteren stond kunnen afblokken/wegdrijven met mijn stick. Als reactie daarop stond Amara voorzichuit te bijten en woest te doen. (wat maaien en doen, t ging nogal snel dus kon het niet precies zien)
Als ik echt wil kan ik de deken altijd wel opdoen door een pluk hooi voor haar neus te leggen. Dan is er niets meer aan de hand en is het in een handomdraai gebeurd.
Maar dat wil ik eigenlijk niet. Zo los ik het probleem niet op.
Ik wil eigenlijk dat ze stil staat, al dan niet wat onrustiger, maar wel zodanig stil staat dat ik die deken op kan doen. Als ze rustig stil staat is het nl ook zo gebeurd.
Heeft er iemand tips of ideeën hoe ik dat kan bereiken?
Bladwijzers