Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: Probleem met in/uit de wei, jalourse paarden.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Probleem met in/uit de wei, jalourse paarden.

Zet het probleem toch hier maar even neer, mischien hebben jullie goede tips.

Whoopie staat sinds een tijdje samen met 2 Friezen op de wei moeder en zoon Boy. Ze kunnen zo als groepje prima met elkaar opschieten, Whoopie staat onderaan in de rangorde maar in de dagelijkse omgang geeft dat geen problemen.
    Als ik kom kom ik alleen voor Whoopie, en die haal ik dan ook alleen uit de wei, dan begint het probleem met name Boy kan dan erg vervelend doen hij is jalours. Vooral nu er niet zoveel met hem wordt gedaan is dat ook erger.
    Ik heb mijn handen altijd al vol, een hand een touw waaraan een paard een stick die ik altijd meeneem en dan moet ik de draad ook open en dicht doen. Boy komt vaak ineens aangestormd op Whoopie of op mij. Ik kan hem dan wel achteruit zetten met mijn stick, maar tussendoor wil hij dan nog weleens weer komen dus een vervelend gedoe. Als ik terug kom heb je hetzelfde riedeltje, als ik hem vraag terug te gaan staat hij soms al te steigeren (imponeren).
    Ik ben bang voor hem, ik zeg niet dat hij echt aanvalt, dat geloof ik niet voor hem is het een leuk spel , hij is groot en heeft veel energie dat komt veel te veel bij mij binnen, vaak doe ik al automatisch een stap teug, fout natuurlijk maar een natuurlijke reactie bij mij. Af en toe krijgt hijeen tik van mij, dan is het weer even goed maar duurt niet veel langer dan een dag. Soms probeer ik het anders op te lossen door ergens even wat hooi neer te leggen maar dat kan niet altijd op die manier.
    Ik vindt het vervelend dat ik iedere keer weer die confrontatie aan moet gaan,kost mij ook energie merk ik.

Heeft er iemand goed tips, hem zoveel mogelijk uit mijn ruimte houden en van tevoren achteruit vragen dat doe ik al zoveel mogelijk. Tussendoor krijgt hij van mij ook een aai over zijn bol.

Hij heeft al eerder succes gehad met dit gedrag, eigenaar van een vorig paard durfde haar paard niet uit de wei te halen als hij in de buurt was, toch vindt ik het geen vervelend paard hoor, hij heeft geleerd dat hij op deze manier met succes kan imponeren, en dat vindt hij ook gewoon leuk. Hij probeert het gewoon bij iedereen.

Alvast bedankt voor het meedenken.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Re: Probleem met in/uit de wei, jalourse paarden.

Waarom wordt er momenteel niet zoveel met Boy gedaan? Is er een mogelijkheid om dat te veranderen?

Misschien dat je eens met Whoopie in de wei kan proberen te grondwerken, gewoon makkelijke oefeningetjes, om te proberen. Zo hoef je Whoopie niet uit de wei te halen met al het gedoe vandien, maar je kan wel Boy uit jullie ruimte houden, zodat hij langzaamaan (of al heel snel..) door gaat hebben dat z'n gedrag geen zin heeft, en hij geen andere aandacht zal krijgen dan weggestuurd te worden. Misschien is dit een mogelijkheid.. Zoniet; dan laat ik het even over aan de andere forumleden Succes met het probleempje.
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

De afgelopen week lag er sneeuw hier .... dus weinig moglijkheden om te gaan rijden, normaal gesproken krijgt hij vrij regelmatig beweging. In de winter wel minder ivm feit dat er s,avonds niets gedaan kan worden.

Als ik in de wei zou werken (wat niet handig is deze wei is erg glad/modderig) dan moet ik hem idd regelmatig wegsturen, vindt ik niet zo handig op een gegeven moment gaat hij dan wel weg hoor.
    Ik werk liever apart zonder dat ik op andere paarden moet letten.

Bedankt Rianne,
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Eigenlijk geef je zelf het antwoord al Janneke... jij doet af en toe een stapje achteruit, je voelt je onzeker, en dat wéét Boy. Toen je hem een keer harder had geraakt, was het gedrag wél even verdwenen...
    Het enige wat je kunt doen om dit gedrag van hem te veranderen, is niet zozeer Boy willen veranderen, maar jij zult je anders moeten opstellen... Hij moet voelen dat jij niet meer te imponeren bent, ben je dat wel, dan zal hij je uit blijven proberen...

Kun je anders niet een paar keer samen met de eigenaar (of eventueel iemand anders, die dit ook kan) de wei ingaan en dan kijken hoe diegene dit gedrag aanpakt (mits diegene effectief is natuurlijk)? Zodat het misschien wat makkelijker voor je wordt om dat ook zo te doen?

Ik zou ook niet te bang zijn om hem eens te raken. Als hij ongevraagd jouw óf Whoopies ruimte in komt denderen, heb jij het recht hem te vertellen dat dat niet gewenst is. En als hij dat met veel energie doet, moet jij zien dat jij die energie matcht, en er dan nog nét een schepje bovenop doet. Niet dat je hem nu moet gaan afranselen maar eens goed duidelijk zijn is heus niet erg!
    Probeer voor je de wei in gaat, te voelen en te visualiseren wat jouw persoonlijke ruimte is en hoe dichtbij hij mag komen. En neem je voor dat je alles doet wat nodig is, om hem uit die ruimte te houden. Op die manier kun je misschien jezelf al wat meer afschermen voor al die onbeheerste energie die op je af komt stormen.

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ja Marja dat realiseer ik mij heel erg goed dat het probleem vooral bij mij zit dat maakt het ook zo lastig. Van binnenuit reageren lukt dus bijna niet, het wordt meer een kunstje wat je doet. Ik zeg ook iedere keer tegen mijzelf ok ik ben bang voor je maar dat betekent niet dat je je zin krijgt, en die krijgt hij uiteindelijk ook niet hoor, elke keer moet ik hem wel een paar keer terug zetten, en hij heeft ookal een paar keer een tik gehad.
    Ik vindt het gewoon frustrerend, maar ja je kunt jezelf ook niet veranderen. Sinds ik een burn-out heb gehad, komen prikkels teveel bij mij binnen en overspoelen soms ook. Dus het lukt mij dan ook niet altijd om direct te reageren, ik doe dan al iets met Whoopie en dan komt er iets extras bij, is lastig. Ik probeer zoveel mogelijk van tevoren te bedenken hoe ik het ga doen, maar dat lukt niet altijd.

De staleigenaren zijn de vorige eigenaren zeg maar. een ander meisje heeft hem gekocht maar hij staat daar nog steeds, de eigenaarresse zie ik eigenlijk nooit zo bij hem in het land, ze lokken de paarden altijd met voer zodat ze ze niet hoeven te halen. Als hij een halster omheeft en onder het zadel is het probleem helemaal over.
    De bijrijder die al zeer lang op hem rijdt durft hem ook niet uit het land te halen.
    De staleigenaren zijn niet bang voor hem dus die springen er gewoon voor maar hebben wel regelmatig een conflict met hem en hij is gewend om teveel in hun ruimte te komen (vindt ik dan)
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ja lastig is dat Janneke, als je zelf niet goed in je vel zit.
    Ik heb ook van die dagen dat ik me echt niet goed voel, maar dan doe ik gewoon niks met mijn paard. Vervelend voor jou is dan dat jij wel wat met Whoopie wilt gaan doen, maar dat dat paard, waar je in principe niks mee te maken hebt, je letterlijk in de weg staat.

Maar wat ik me wel afvraag: heb je er met Whoopie geen last van dan? Of maakt die niet zoveel 'gebruik' van jouw gebrek aan energie/grenzen?

Ik denk trouwens dat je jezelf tot op zekere hoogte wél kunt veranderen, alleen is dat niet altijd makkelijk en gaat het meestal ook niet zo snel als je zou willen. (En ik spreek uit ervaring...)

Jij deed toch aan t'ai chi hè? Heb je daar geleerd jezelf goed te aarden en laag te ademen (buikademhaling)? Misschien helpt het je om voor je de wei in gaat, enkele oefeningen te doen waarbij je jezelf aardt?

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Hoi Marja

Natuurlijk kom ik het ook tegen met Whoopie, maar met haar heb ik een ander contact is er meer vertrouwen en ik doe geen stapje terug als ze praatjes heeft. Vorig jaar heeft Whoopie ook een periode gehad na een ostheopathiebehandeling maar ook nog lang daarna dat ze veel steigerde uit protest en veel ging rennen wat ze normaal niet deed, in begin vondt ik dat ook eng op een gegeven moment kon ik daar om lachen en heb ik het steigeren onder commando gezet en daardoor was de lading er wel vanaf.
    Vooral wanneer Whoopie buiten onrustig wordt dan kan ik daar last van hebben als het teveel binnenkomt om zomaar te zeggen, daarom probeer ik op te letten dat het niet te onrustig wordt dan ga ik sneller terug naar stal of doe oefeningen op de wei, of doe niet zoveel. Het tai-chi "lopen"zeg maar gebruik ik wel altijd als ik met Whoopie bezig ben en ook om spanning weer af te laten vloeien.

Gelukkig kun je wel veranderen, maar ik heb duidelijk een bepaalde kwetsbaarheid overgehouden om zo maar te zeggen, het is al veel beter dan het is geweest. Maar ik blijf slecht kunnen tegen veel prikkels /veel energie dat soort dingen en al helemaal op mindere dagen. en ik ben altijd wel bang geweest voor paarden vooral als ze groot zijn en lelijk doen . Vroeger was het altijd zo dat als ik eenmaal op een paard zat ik niet bang was, maar deden ze lelijk als ik ernaast stond dan was ik al nooit zo stoer.
    Pas op de vorige stalling heb ik geleerd om comfortabel door een wei met meerdere paarden te lopen en daar waren ze ook wel eens opdringerig maar daar kon ik prima mee uit de voeten.

Afijn, bedankt voor het meedenken.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Zou het kunnen dat je hem in eerste instantie al te dicht bij laat komen? Misschien helpt het om de bubbel rond jou en je paard zo groot te maken als je paard en het touw en de stick toelaten en dan meteen vanaf het moment dat je je paard gaat halen (of beter nog vanaf dat je de wei in loopt). Dus eerst vervelend paard uit de buurt jagen, met de stick of als hij daar geen respect voor toont iets anders engs, een handdoek of plastic zak of wat je maar kunt verzinnen en dan je eigen paard meenemen. En houdt hem op afstand, wanneer hij maar jullie richting uit durft te kijken maak je een gebaar om hem weg te jagen (spring je zijn richting in en zwaai je eens flink met je stick oid).

Het klinkt heel makkelijk en ik snap heel goed dat het reuze moeilijk is wanneer je zelf niet goed in je vel zit. Misschien helpt het om al je frustratie die je op dit moment hebt te verzamelen en die even op Boy te richten. Meestal hoef je de truc maar 1 of 2 x uit te halen en daarna blijven ze zelf wel op een afstand.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

wat een lastig probleem ook, zeker omdat je zelf al aangeeft waar het aan ligt. Ik kan heel goed begrijpen dat je het moeilijk vind om de stap te zetten, ben zelf op een stal weggegaan omdat ik te bang was voor de hond.. toen kon ik ook niet genoeg kracht en moed verzamelen om er iets aan te doen..

Ik denk dat het goed is voor jezelf om zoals al is gezegd echt jouw eigen ruimte vanaf het begin al aan te geven, en maak die ruimte maar heel groot! Veel groter als de lengte van jouw stick, als je hem op een afstand al ziet aankomen zou ik hem al duidelijk maken dat jij dat niet wilt.. al zwaai je als een debiel met je stick.. als hij maar begrjipt dat jij niet wilt dat hij dichterbij komt. Negeren helpt ook wel in zekere zin denk ik, maar alleen als hij nog ver weg is.

Ook denk ik dat het zeker mee speelt dat hij gewoon aandacht wilt, omdat hij die niet krijgt. Misschien kun je hem eerst even knuffelen en dan wegsturen?

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Hoi, ik ben bang dat wanneer ik hem veel aandacht geef hij dit iedere keer ook komt opeisen, en dan moet hij uiteindelijk ook weer ruimte maken dus achteruit, en dan heb je weer een conflict en een paard dichtbij..
    In het land vindt ik het ook niet zo,n probleem, dan hou ik idd een grote afstand aan.
    Het probleem is dat ze bv samen in de inloopstal staan, en dat ik haar daar uit moet halen, ik Whoopie even in de stal heb staan en hij dan voor de ketting staat te wachten hij wil erin en soms ook de andere Fries en Whoopie moet eruit. Zo ook staan ze vaak voor de ingang van het land, ik stuur hem dan weg maar hij blijft vaak terug komen.

Ik moet denk ik toch consequenter al van tevoren hem op afstand zetten en mijn eigen bubbel groot houden, en als ik ze op afstand zet en ze komen weer aanlopen veel sneller een tik geven mischien dat het dan duidelijker is.
    Vrijdag maar weer oefenen

Bedankt voor het meedenken.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

wat ik zelf ook weleens doe, maar daar moet je handig in zijn hoor.. dat ik Diesel aan de leadrope klik.. met 1 hand het draad open doe en met diezelfde hand het opdringerige paard vasthoud. Dan send ik diesel met mijn andere hand uit de wei/stal (squeeze game), diesel weet inmiddels wat de bedoeling is en draad dus weer naar mij (face, turn and wait). Dan gooi ik desnoods de leadrope op de grond en zet ik mijn voet daarop. Of ik pak het draad met de hand waar ik de leadrope ook in vast heb en houd met de andere hand het paard tegen.

Paard moet dan dus wel een halster om hebben..

Bladwijzers

Forum Rechten