Tot vorige week deelde mijn paard en dat van een vriendin een inloopstal met stro als grond bedekking.
Nu heeft vorig jaar mijn paard kolieken gehad van stro, dus ik ben hier heel voorzichtig mee geworden, maar omdat dat andere paard houtkrullen opeet en die vriendin enkel stro wou, stonden ze dus op stro. Ik gaf toe, voor de minste ruzie. en gaf Muschi wat maisolie bij om het stro wat beter te laten schuiven (op aanraden van de DA).
Elk sprietje stro in de stal was tegen de volgende morgen altijd op. Of het nu 1 plakje of een volledige bot stro was. Mijn paard at hier het meeste van, hij is ook de dominantste. Dus ik vraag aan haar, of er misschien een beetje minder stro in de stal kon omdat ik bang was voor opnieuw kolieken en eventueel wat meer hooi. Nu lag er bijna iedere dag meer dan een halve bot stro in. Soms bijna een volledige.
Resultaat, klinkende ruzie! Want haar paard kan nu niet veel stro meer eten en moet ze dus brokken bijvoederen om hem op gewicht te houden.
Hooi werd ook gerantsoeneerd omdat paarden hiervan mok krijgen zegt ze. Dus geeft zij stro als extra voeding. Ze kregen met hun twee ongeveer een halve bot hooi per dag, dus een 10à15kg. Toch zeker niet te veel denk ik?
Ben ik nu zo verkeerd om te denken dat dit helemaal niet klopt? Stro is toch in de eerste plaats bodembedekking? Dat is mij toch altijd geleerd.
Het kan geen kwaad als ze wat knabbelen op stro, maar zoveel?
En als je paard magerder wordt in de winter, geef je hem voldoende hooi, wortelen en eventueel wat meer meer brokken dan normaal?
Maar ale, ondertussen staat Muschi alleen in zijn stalletje en is zij met haar paard verhuisd. Muschi staat nu terug op houtkrullen en hij heeft nog steeds een mooi rond en blinkend buikje.
Als ik mij hier in vergis, mag je het mij gerust vertellen hoor!
Bladwijzers