Pagina 5 van de 7 EersteEerste ... 34567 LaatsteLaatste
Resultaten 61 tot 75 van de 94

Topic: Verzameling alleen mogelijk met kandare?

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Re: Verzameling alleen mogelijk met kandare?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Wanneer het de werking van de kandare op het 'verzamelen' puur om de kinketting-inwerking zou gaan, zou ik zeggen, neem een stangbit met scharen van 2 centimeter

Vrees dat die niet bestaan alleen, moet zeggen ik vind mijn eigen idee zo gek nog niet *proest*
    Het bokkebitje komt toch aardig in die richting.. (Ze zijn vast óók verkrijgbaar met tongvrijheid)

Ja klopt, maar die heeft dan weer geen tongboog!
    Overigens kan ik me nog levendig herinneren dat wij als penny dit bitje aan de shet hingen ipv het trensje of simpele stangetje en ons verbaasden hoe hij 'spontaan' altijd aan de teugel liep De inwerking van dit bitje met nauwelijks schaar alleen al dus!

Actief Forumlid Monties baasje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Leeftijd
    49

Het verhaal van de kandare, dat je druk moet zetten voor ontspanning, lijkt mij niet te kloppen met het beginsel van de klassieke dressuur dat je eerst moet werken aan ontspanning ( voorwaarts neerwaarts) en van daaruit verder gaan.
    Natuurlijk is het zo dat de hand die de teugels vasthouden en daarmee het bit zacht moeten zijn, maar het klinkt mij niet goed in de oren. Ik hou het voor Monty maar op zijn Myler!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Monties baasje
    Het verhaal van de kandare, dat je druk moet zetten voor ontspanning..
    K]/images/smilies/chuuuuut.gif[/img]

Je hoeft niet druk te zetten voor ontspanning bij de kandare vreemd dat die conclusie is getrokken , het is een verreiste dat je paard naar de hand toe is voordat je met dat bit kunt rijden, verder heb ik mij in andere stang bitten niet verdiept omdat ik eingeijk nooit van plan was ooit met zo een bit te rijdden.Dat je door een langere hefarm sterker inwerkt lijkt mij aan de kundigheid van de ruiter te liggen

Ik heb me wel verdiept in de werking van de kandare en zie daar dus wel de voordelen van , je mag gerust aan mijn kundigheid tweifelen dat ik met kandare rijd maar er is hier niemand die een hoge graat van verzameling rijd met een bitloos hoofdstel ik zeg daarmee niet dat ik het het goed doe maar ik ben er wel al een poosje mee bezig en probeer zoveel mogelijk te leren , maar ik heb ook veel bitloos gereden dus ik weet de werking van alletwee en de verschillen.

De werking van de kandare was heel netjes uitgelegd op de vorige pagina door geloof ik nancino, maar wat ik niet begrijp is jullie vrij sterke oordeel over dat je met kandare sterk inwerkt op je paard want dat is mijn bedoeling helemaal niet en ik ben van mening dat een bit zo hard werkt als de ruiterhand is, het gaat mij om het perfectioneren van.
    Ook ik kan alle zijgangen bitloos wel maar het verschil verzamelen met of zonder bit is zo groot.
    Ook zorgen de scharen ervoor dat je teugels beter op de schouders liggen voor je indirecte teugehulpen wat ik ook best een groot voordeel vind.

Of een paard een sterk eigen willetje heeft , je gaat op een paard dat nog geen eenheid met de ruiter is en dus af en toe nog wel eens wat anders wil als de ruiter geen correcties geven met een kandare , ik ben het met je eens dat je het dan als machtsmiddel gebruikt maar ook paarden met een sterk karakter kun je een eenheid mee vormen , die van mij allebei weten wel wat ze willen.

wanneer alleen met kandare rijdden , dat is voor mij pas als je je paard op de zit kunt verzamelen tot de piaff
    wilma rijd op de kaptoom en gebruikt de kandare niet , hij ligt in de mond waardoor haar paard beter zijn onderkaak ontspant.

dat de kracht van het alleen het gewicht aan de teugels het zelfde is als een constante aanleuning van een trens vind ik discutabel of je moet een heel kundige ruiter hebben , maar kijk maar eens in wedstrijdland zo word die niet gebruikt.

dat ik heb gezegd dat de rijmeesters er ook mee rijden , mijn onderbouwingen raken een keer uitgeput ,zoals je aan die onderbouwingen kan merken heb ik me er zeer zeker in verdiept ,ik heb vrij veel dingen uitgelegd en ik wil niet in herhaling vallen , dus weet verder niet wat ik als tegenantw op moet schrijven

dat er geschreven word over dat ik na moet denken over of het aan mijn eigen kunnen ligt dat anderen het wel kunnen (wat ik nog niet gezien heb) maakt het voor mij ook een beetje een dooddoener , plus dat het mij stiekum toch ook erg onzeker maakt , maar ik denk overal al zo diep over na en probeer zo veel te leren , ik pak alle mogelijkheden aan om te leren en geef er monsterachtig veel geld aan uit.

Ook laat ik mijn paarden omdat ik vrij veel van ze vraag vaak een agehele checkup doen door een holistische dierenarts , deze heeft gemeten dat het bit niet slecht is voor het paard , nu weet ik dat je daar niet klakkeloos van uit mag gaan maar ik heb wel vertrouwen in deze pers.Omdat zei ons al met dingen heeft geholpen die allang speelden en regulier niet aan het licht kwamen en zei ze opgelost heeft maar goed.
    het grootste probleem van het paard zit vaak op zijn rug

Aangemeld
    Apr 2004

Dit vergelijk begrijp ik echt in de verste verte niet
    Het idee van Rollkur is om bepaalde spieren overdreven soepel te maken alvorens je paard op te richten.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Nacino
    Dit vergelijk begrijp ik echt in de verste verte niet
    Het idee van Rollkur is om bepaalde spieren overdreven soepel te maken alvorens je paard op te richten.
    Het was een associatie..
    Eerst druk zetten om daarna los te laten en een (vals) gevoel van ontspanning bij je paard te creëeren.

ja maar dat doen we toch niet?
    vin het een flauwe opmerking

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door libertyodessa
    ja maar dat doen we toch niet?
    vin het een flauwe opmerking
    Hoezo?? Is niet flauw bedoeld. Is exact hetgeen ik vóór me zie bij die quote. * K]/images/smilies/boredsmiley.gif[/img]

ik doel ook meer op dat stuk dat je druk moet hebben voor vals gevoel van ontspanning , en dat komt erg flauw over .
    op deze manier krijg je gemakkelijk een rel topic en ik dacht dat dat meer aan bokt besteed was

Aangemeld
    Apr 2004

Ik ben het in dit geval eens met Libertyodessa. Ik wilde het niet zeggen, maar vond het ook nogal flauw overkomen. Een relatie is er namelijk echt niet en 'klinkt als' kan je dan altijd wel roepen nietwaar, je kunt aan een kaptoom net zo goed en ruk geven en is je paard daarna ook even losjes
    Wat ik ook vervelend vind is dat mensen hier serieus proberen te discussieren (met welke mening in hun achterhoofd dan ook) zonder direct te oordelen. Ik zie daarom niet in waarom er af en toe van die anti-bit reacties geplaatst moeten worden, daar gaat het topic in dit geval helemaal niet over.

ja ik vind het ook jammer , ik ga niet meer meedoen , maar het heeft bij mij wel iets positiefs opgeleverd dat ik iig nog meer ontzag heb voor het bit , alhoewel ik dat ook echt wel al had.

Wilma
    Guest

C'est la tongue qui faire la musique.

Ik heb dit al vaker ervaren. Het is jammer dat mensen zo met elkaar omgaan, het wordt een soort van kissebisse, stekelige opmerkingen ipv respekt hebben voor elkaars ervaring, en vertrouwen hebben dat een ieder op dit forum het beste wil voor zijn of haar paard.

Ik zie daarom niet in waarom er af en toe van die anti-bit reacties geplaatst moeten worden, daar gaat het topic in dit geval helemaal niet over.
    Vervelend dat je dit nu schrijft, want wie is hier 'anti-bit'?
    Ik trek het gebruik van de kandare in twijfel that's all. Ik ben niet anti-bit hoor (als je mij soms mocht bedoelen met deze quote).

je kunt aan een kaptoom net zo goed en ruk geven en is je paard daarna ook even losjes
    Denk dat jij net zo goed weet als ik dat je een paard aan een kaptoom écht niet zomaar even in een krulletje trekt. Heeeeeeeeeeeeel erg veel verschil tussen kaptoom en kandare (zie je eigen reactie over het bokkebitje..) Deze opmerking vind ik dan weer erg flauw van jou.

Het is jammer dat mensen zo met elkaar omgaan, het wordt een soort van kissebisse, stekelige opmerkingen ipv respekt hebben voor elkaars ervaring, en vertrouwen hebben dat een ieder op dit forum het beste wil voor zijn of haar paard.
    Wilma.. zelfs met de beste bedoelingen is er veel paardenleed in deze wereld. Vooral door onwetendheid en het 'overnemen' van wat een ander doet, zonder zelf na te denken. Neem me niet kwalijk dat ik het zeg.. maar jij staat ook niet bepaald open voor (steekhoudende) argumenten die gedaan zijn (door forumleden die minder "stekelig en principieel" discussiëren dan ik).

Sorry dat ik het zeg.. maar zowel jij als Libertyodessa spreken vooral in termen als: Bent dit en Florien dat.. ik krijg zo'n grammofoonplaatgevoel. Ik mis de onderbouwingen van jullie kant. Er worden enkel wat plaatjes gezet over de werking van de kandare op de wervels. Alle argumenten over hefboomwerking worden weggewuifd. Op rechtstreekse vragen wordt gewoon geen antwoord gegeven.

Ik vind hier helemaal geen discussie eigenlijk.. enkel het herhalen van "wat Bent of Florien" zegt.., of wat je ostheopaat zegt..
    Libertyodessa heeft zich (blijkt uit haar antwoorden) zelfs nog nooit verdiept in bitten, want ze weet niet dat er ongebroken trensen bestaan met een tongboogje.

En what about Mafhaf.. die heeft toch ook gereageerd.. zij is chiropractor. Net zo'n 'onafhankelijke' mening als jou osteo lijkt me.

Wilma
    Guest

Ik hoef het wiel niet meer uit te vinden en na mijn eigen zoektocht en gezien en ervaren te hebben wat wel en niet werkt voor mij en mijn paard, kan ik me helemaal vinden in Bent zijn methode. Hij heeft daar zelf lang onderzoek naar gedaan dat hoef ik dan gelukkig niet meer te doen. Zo ook de osteopathe, zij heeft kennis in huis die ik niet heb en kan ik ook weer van leren.

Prima als jou dat een grammofoonplaat gevoel geeft.

Maar dit is wel wat ik bedoel, hier ga ik verder ook niet meer op in want dit voelt heel akelig en zo respektloos naar een andermans ervaring, hoe we ook maar aan onze ervaring komen.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

He Trea ik vindt het jammer dat je op deze manier persoonlijk wordt naar anderen die echt de moeite nemen om de mening van anderen te begrijpen en proberen uit te leggen waarom zij doen wat ze doen.
    Zo heb ik dat tenminste ervaren.

En dat iemand zegt: Bent zegt dit of dat, wat is daar mis mee??? Hoe vaak wordt Pat parelli aangehaald of iets uit een boek van centered riding of in dit geval uit het boek"dressuur onder vuur'.

Ik blijf het belangrijk vinden dat je niet zomaar iets roept, zoals je zelf ook heel erg goed weet, is iedereen kwetsbaar als het gaat om de omgang met zijn paard, mischien kun je daar rekening mee houden?

We willen toch juist leren van elkaar,we hoeven het niet eens te zijn, maar respect voor elkaars mening is wel belangrijk mi.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Pagina 5 van de 7 EersteEerste ... 34567 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten