Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: lengtebuiging aan de hand versus lange teugel/dubbel longe

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

lengtebuiging aan de hand versus lange teugel/dubbel longe

Hallo

Momenteel ben ik druk doende met Whoopie te oefenen aan de hand/langeteugel/dubbel longe.

Zelf vindt ik het prettig om op meer afstand te werken zodat ik beter kan zien wat ze doet, probleem waar ik echter tegen aan loop is het goed krijgen van de lengtebuiging.
    Aan de hand is die goed te beinvloeden door bv de schouder of ribben te toucheren, wanneer ze aan de lijnen loopt kan ik daar niet bij, en is dat ook een probleem de lengtebuiging is dan niet in orde waardoor een groot deel van de gymastiserende waarde "verdwijnt".overigens zijn de langelijnen juist wel weer fijn om haar ontspannen over de rug te laten lopen.
    Heb al geprobeerd om haar te toucheren met zweepje maar daaar doet Whoopie niet zoveel op, mischien moet ik dat nog meer gaan trainen evt met voedselbeloning.

Hebben jullie tips, en ervaring hoe doen jullie dit?

Alvast bedankt , groetjes Janneke
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Re: lengtebuiging aan de hand versus lange teugel/dubbel longe

Ik doe dit soort dingen enkel met voedselbeloning (dûh.. ). Aan de hand kan ze het prima zeg je. Dat kan Enya ook. Als ik aan de hand met haar train en ik vraag buiging, zeg ik "buig". Daar kan ik het commando ondersteunen door wat druk te zetten, (toucheren van de ribben bijv) zodat ze begrijpt wat ik wil. Voert ze dit uit dan volgt er een voedselbeloning.

Ze kent dit commando nu en weet wat ik ermee bedoel en als de buiging vanaf een grotere afstand niet zo goed is, gebruik ik dat commando weer. 9 van de 10 keer 'zie' je haar denken: 'o ja'.. en gaat zelf buigingen toepassen tot ze mijn: 'JA'! hoort. De 10e keer lukt het niet en moet ik even dichterbij om haar te helpen.

Toucheren met een zweepje heeft bij Enya geen zin hoor. Zelfs niet als ik er een cactus aanhang.

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Bedankt voor de tip, ga het maar eens proberen, en van die cactus....zeer herkenbaar
    Gisteren had ik les, lesgeefster adviseerde om r achterbeen te toucheren ivm beter onderzetten, dus even geprobeerd....na een hele tijd mept ze het been echt supergeirriteerd naar voren, moet er dan wel om lachen hoor

Gr Janneke
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Ja dat geirriteerde doet Enya ook als ik het in mijn hoofd haal om 'gewoon' te toucheren. Enya vindt dit soort behandelingen beneden peil en wordt echt boos en dwars als ik zó met haar train.

Wwe hebben blijkbaar in de loop der jaren andere afspraken samen gemaakt. Zij wil wel werken, maar wil daarvoor terug dat ze
    a) een duidelijke vraag krijgt en geen nagging met een zweepje, vinger of anderszins
    b) er een duidelijke markering volgt als het goed is (en dat hoeft helemaal niet persé een voedselbeloning te zijn).

Ook hebben we een aantal stemcommando's in ons gezamelijke woordenboek die erg helpen ter ondersteuning zodat ik haar niet hoef aan te raken. Zo kent ze tijdens de travers het commando: 'kont naar binnen' en draait dan haar heup in. Soms vraag ik dit ook door middel van een zweepje over haar rug en haar buitenbil aan te raken, maar de reactie die dan volgt is beduidend geirriteerder.

Stemhulpen vind Enya prettiger, aanraken niet zo.
    In het begin als ik een nieuwe oefening moet aanleren (en de stemhulp nog ondersteund moet worden met veel andere hulpen) moet ik ook altijd zéér omzichtig en positief te werk gaan. Voor ze boos kan raken zijn er al diverse signalen geweest waaraan ik kan merken dat het haar te veel wordt. Als ze iets niet begrijpt wordt ze ook nogal boos. Ik ga dan ook met heel erge babysteps te werk.

Actief Forumlid alytuiere's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2005
    Leeftijd
    38

Ik denk ook dat stemhulpen hier heel belangrijk bij zijn. Ik gebruik mijn zweepje wel, in combi met stem, maar eigenlijk alleen voor verduidelijking. Hoe leg ik dat uit. Stel ik vraag sbw aan de hand. Dan vraag ik de schouders naar binnen en achterbeen eronder met directe en indirecte teugelhulpen. Als het achterbeen dan niet goed naar ondertreed dan wijs ik aan met zweepje en zeg 'onder' . Aanraken hoeft vaak niet eens. Verder gebruik ik 'jaa bijna' om aan te geven dat het in de goede richting zit en 'goehoeed' als het helemaal goed is.

Lengtebuiging aan de lange lijnen is best moeilijk om voor elkaar te krijgen. Doet ze het aan een enkele longe wel?
    Summer had ook erg veel moeite met het behouden van lengtebuiging als ik verder weg ging staan. Ik begon dan op de volte , met de teugel aan de middelste ring, waarbij ik eerst dichtbij stond en steeds meer afstand nam. Tot op het punt dat ze de lengtebuiging kwijt raakte, dan kwam ik wat dichterbij om te corrigeren en weer langzaam verder weg te gaan. Daar ging ik dan wat mee spelen. Ze gebruikte mij als een soort van steun en vond het moeilijk om op eigen benen te gaan lopen. Even later bedacht ik me dat een stem commando wel handig was, dus dat werd 'inbuigen'. Van grotere afstand gebruik ik dat eerst, eventueel een tweede keer in combi met aanwijzen met het zweepje en als het dan niet lukt komt ik dichterbij. Het duurde even maar inmiddels kan ik een longeerlijnlengte weg staan zonder dat de buiging wegvalt.

Dat geirriteerde ken ik wel van Caitlin, maar het was bij haar maar een paar keer dat ik met het aanleren van 'onder' het zweepje nodig had om te toucheren/aan te wijze. Ben ook blij dat mijn lesgeefjuf dat toucheren zo min mogelijk wil doen en onder het rijden helemaal niet (ooit eens gevraagd na een filmpje te hebben gezien van Marijke de Jong die constant toucheert bij de piaffe).

Wat betreft beloning, gebruik ik voedsel zo min mogelijk. Caitlin wordt er op een gegeven moment vervelend bij en Summer wordt dusdanig gefocussed op het verdienen van een volgend snoepje dat ze maar half kauwt en zich even later verslikt. Even rust is net zo effectief
    liefs, Annelies

Trainingsdagboek
    Wie nimmer dwaalt, wordt nooit verstandig.

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Dank je Annelies ik moet dus gewoon stemcommando,s aan gaan leren, Whoopie kan ook opdringerig worden van voedselbeloningen maar aan de andere kant wordt ze wel weer extra gemotiveerd, gebruik het dus wel maar niet constant, en maar geen brokjes meer want die ruikt ze en dan gaat ze steeds stil staan...brokje??

Haar buiging behouden op de volte aan de lijn gaat nog niet, maar dat moet ik nu dus stap voor stap gaan leren. Bedankt voor de tips.

Groetjes Janneke.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Aan de hand werken is veel directer. Dan lukt mij ook bijna alles Je hebt immers je handen, of je stick die je heel snel corrigerend kunt inzetten.
    Dan lukt een SBW ook prima. Ik oefen dit nu ook aan de Lange Teugel, maar veel verder dan lengtebuiging kom ik dan nog niet. Andor is dan erg geneigd zijn lijf niet mee te buigen, maar wel zijn beenzetting goed te doen. Maar ja, daar ging t me nu net niet om
    We oefenen vrolijk verder. Zelf denk wanneer zijn lijf echt mooi soepel aan beide kanten is, dit redelijk vanzelf komt.

Actief Forumlid Monties baasje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Leeftijd
    49

@Whoopi, aan de dubbele longe op de volte zou je makkelijk de ribben naar buiten moeten kunnen vragen. Je vraagt stelling door het hoofd naar binnen te vragen en je gebruikt de longe achter je paard om zijn achterbenen te aktiveren. Je vraagt het hoofd steeds iets naar binnen en met de longe achter je paard motiveer je je paard om verder onder te treden.
    Reageert ze wel als je haar hoofd naar binnen vraagt? Anders zou ik aan de hand beginnen om haar licht op hulpen te laten worden. Als je naast je paard stilstaat en je vraagt haar hoofd naar binnen moet ze dat kunnen.
    Op die manier kun je ook haar hoofd tijdens het longeren met dubbele longe naar beneden vragen, voorwaarts neerwaarts zodat ze lengte pakt in haar hals. Ze moet dan als het ware het bit volgen. Ook dat kun je eerst leren op het moment dat ze stil naast je staat.

Kun je daar wat mee?
    gr. Anne Marie

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Dubbel longe heb ik de laatste tijd eigenlijk niet meer gedaan, wel lange teugel zeg maar dan loop ik net achter haar en gebruik in ook de buitenteugel om het achterbeen wat meer impuls te geven waardoor ze meer moet ondertreden , dit doe ik tijdens de slalom(?).
    Ik ga de dubbellonge ook weer proberen als de vorst weer uit de grond is.

Bedankt voor de reactie.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Bladwijzers

Forum Rechten