Oke, nu ik klaar ben met typen zie ik dat het een lang verhaal is geworden. Ik hoop echt dat jullie de moeite willen doen om het te lezen, want ik zit echt met een probleem en ik weet niet hoe ik het op de juiste manier moet gaan oplossen.
Ik heb even meer dan een jaar geleden Flicka erbij gekocht, Flicka is dus een mini appaloosa, simpel gezegd even een shet.
Diesel heb ik al 5 jaar, kan een behoorlijke hittepetit zijn, kan in sommige situaties slecht tegen veranderingen maar past zich snel aan als iets naar zijn zin is.
Ik heb altijd al een shetlandertje gewilt, en op de plek waar ik toen stond (24/7 buiten) had Diesel geen maatje, dat leek mij een geschikt moment om Flick dus te kopen. Zodoende zijn ze altijd samen geweest, er hebben ook veel andere pony's bij gelopen, maar die kudde wisselde echt steeds. Dan stonden ze met zijn 2-en, dan weer met 10 anderen. Dan kwam er weer een nieuwe pony bij en moest Diesel constant de rangorde uitvechten, omdat Flicka anders niet bij het hooi kwam.
Flicka is een ponytje (geworden?) die zich ontzettend aan Diesel claimd als het gaat om nieuwe paarden die erbij komen. Ze weet namelijk ook dat Diesel haar wel beschermt en geeft zelf pas een bokje als Diesel niet meer opkan tegen 3 paarden tegelijk. Ik kon altijd prima met ze gaan wandelen en apart uit de wei halen, dan bleef 1 van de 2 dus vaak alleen achter in de wei. Nooit een issue geweest.
Totdat: Ze stonden de hele zomer in een grote kudde, toen zijn ze verplaats naar een winterwei en stonden ze met nog wat andere pony's. Toen bleven ze na een tijde met zijn 2e over, ik kon nog gewoon met Diesel trainen en doen, maar zodra ik Flicka uit de wei haalde werd Diesel helemaal gek. Zo erg dat hij de wei echt helemaal kapot rende. Vaak als ik eenmaal met Flicka uit het zicht was werd hij wel rustig, maar zodra hij me bv over de weg zag lopen werd hij weer helemaal gek. Ik wilde hieraan gaan werken, maar wist niet hoe, toen werd Flicka heel ziek. Zo ziek dat ze ruim 2 weken 24uur per dag op stal heeft moeten staan vanwege de hoge koorts etc. Ik heb Flicka die bewuste avond op stal gezet en wilde Diesel gewoon buiten laten, die is haast door de sloot en het hek gegaan, ik kon hem zo niet laten zien, hij was helemaal bezweet dus ik hem bij Flicka op stal gezet. Het waren slopende dagen, omdat Flicka echt heel ziek was (wat ze had kun je via pb vragen). Vanaf de 1e dag dat ik ze samen op stal heb moeten zetten kon ik niets meer met Diesel aanvangen, het was vreselijk! Ontzettend druk en zo right brained dat hij me zo meesleurde of omver liep, zo ken ik Diesel helemaal niet!!!! Zodra ik Flicka maar voor de stal zette, omdat de dierenarts haar wilde onderzoeken heeft Diesel getracht over de staldeur te springen. Het was zo gevaarlijk dat ik Flicka weer in de stal moest zetten of zelf Diesel moest vasthouden in de stal.
Toen Flicka langzamerhand na 2 weken aardig was opgeknapt stonden ze overdag buiten en snachts nog op stal. Ik kon weer redelijk trainen met Diesel, maar zodra ik het erf af ging begon hij zelfs te steigeren aan de hand, hij wilde koste wat kost terug naar Flicka. Ik heb volgehouden en ben blijven wandelen, maar hij blijft ontzettend dribbelen en steigerd af en toe. In de bak ging het gelukkig beter.
Om verschillende redenen ben ik per 1 januari van stal verhuisd (voor reden pb). De pony's staan hier snachts op stal in de wintermaanden, samen in een grote stal, genoeg ruimte waarin ze ook allebei prima kunnen liggen. Ook ik had ze liever 24/7 buiten gelaten, maar om diverse redenen is dit niet mogelijk (voor reden pb). Ik ben erg blij op mijn nieuwe stal, ze krijgen de zorg die ze nodig hebben, netjes 2x per dag eten en komen de hele dag buiten!
Inmiddels is het gedrag van Diesel verergerd en heeft Flicka het ook. Die maakte er normaal niets van, maar ook zij rent de wei uit als ik Diesel eruit haal (al moet ze tussen 3 stroomdraden door..) en als ze savonds op stal staat blijft ze hinnikken en probeert ze te steigeren (wat niet lukt).
Als ze uit de wei rent heb ik nog zoiets: najah je zoekt het maar uit, ze kan namelijk niet het erf af.. In de stal zoekt ze het helemaal maar uit want ze kan zichzelf niet verwonden. Maar ik kan dan vrijwel niks met diesel aanvangen, hij is ontzettend druk en right brained. Hij duwt me opzij tijdens het poetsen, alsof hij niet weet dat ik er sta. Hij luisterd nog wel in de zin van dat hij om gaat als ik dat wil, maar beukt me vervolgens zo weer opzij. Ik kan boos worden wat ik wil, dan staat hij wel weer even rustig, maar hij is zo van slag!! Ik heb dan ook echt medelijden met hem. Flicka versterkt het probleem doordat zij steeds weer gaat hinnikken, zodra diesel dat dan hoort is hij weer helemaal over zijn toeren. In de bak kan ik amper met hem lopen, hij wilt zich alleen maar losrukken en terug naar Flicka. Ik probeer hem rustig te krijgen door Parelli met hem te doen, maar het helpt allemaal bitter weinig.
Andersom kan ik al helemaal niks, als ik Flicka uit de wei haal zal Diesel koste wat kost er ook uit willen, maar hij kan niet door de draden en zal zichzelf absoluut verwonden, in de stal indemdito. Het zal niet de 1e keer zijn dat hij met zijn voorbenen over de stal hangt en geloof me, dat wil je echt voorkomen!
Als ik ze samen bij de poetsplek zet of samen met ze ga wandelen is er niets aan de hand, maar zodra ik ze dus uit elkaar haal is het een ramp. Hoe ga ik dit probleem nu aanpakken? Ik februari heb ik 2 uur les van anna, ik wil niet dat we dan alleen bezig gaan zijn met dit probleem, want ik wil gewoon parelli les op het niveau waar we zijn zeg maar. En daarbij, ik kan nu niets met ze, ik kan ze niet eens normaal poetsen, ik tracht Diesel wel elke keer gewoon mee te nemen uit de wei en stal, maar het is gewoon zo moeilijk..
Bladwijzers