Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: [L1] Passenger

pasterza
    Guest

[L1] Passenger

Sinds gister begonnen met het rijden op de Parrelli manier, gaat super!!
    Met grondwerk zit ik nog ergens bij de Driving Game, gaat nog niet zo best en aangezien Waldjo wel gereden moet worden dacht ik al wel kon over schakelen op de Parelli manier. Rijd immers al jaren western, kee daar heb je ook weer verschillende stylen in, maar ik reed zoveel mogelijk met mn zit en losse teugel. Een aantal dingen van het western kom ik ook tegen bij Parelli, maar Parelli geeft veel meer 'het hoe, waarom en en dan' erbij en is nog meer nogal wiedes

Met Passenger heb ik veel moeite in draf. Heb een ander zadel, boomloos, waardoor je veel beter de bewegingen onder je paard voelt en sindsdien stuiter in gigantisch. Galop daarintegen zit zaaalig! Maar de draf... lichtrijden gaat iets beter, doorzitten is een ramp Ook niet lekker voor het paardje. Iemand tips?

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Re: [L1] Passenger

Doorzitten is ook één van de moeilijkste dingen (zo niet de moeilijkste)

Het helpt om eerst te leren doorzitten als je paardje langzaam draaft en het vandaar uit steeds meer 'op te bouwen'. Als je met beugels rijdt, probeer dan eens zonder beugels recht en in balans te zitten in stap en breng dat gevoel dan over naar de draf. Vaak kun je al heel veel oplossen door alleen je houding te veranderen. Probeer vooral heel ontspannen te zitten, hiermee reduceer je het 'gestuiter'. Goed op je ademhaling letten en dus doorademen kan al een hele verandering teweeg brengen. Wanneer ik iets dieper en beter wil gaan zitten gebruik ik de beelden van Centered Riding (sluit goed aan bij Parelli), zoals bijvoorbeeld je indenken dat je benen zo lang zijn dat je voeten de grond raken. In de boeken staat ook beschreven hoe je een goede houding kunt aannemen waardoor je altijd goed in balans zit en je benen niet nodig hebt om die balans te behouden. Ik heb daar veel aan gehad...

Begin gewoon met kleine stukjes draven, langzaam draven. Zodra je merkt dat je gespannen bent en gaat stuiteren, weer even gaan stappen. Op die manier leer je steeds langer ontspannen te zitten. Vaak denken we dat we ontspannen zitten maar zit er ergens in ons lichaam nog een spanning die ervoor zorgt dat we niet goed meegaan in de beweging van het paard. Passenger lessons zijn ook goed, maar moeten uiteraard niet heel vervelend gaan worden voor je paard. Hoe dan ook, bijna iedereen heeft moeite (gehad) met doorzitten dus het blijft wel een kwestie van oefenen en volhouden. Maar het gaat een stuk makkelijker als je weet hoe je dat gestuiter wat kunt verminderen, o.a. door de juiste houding aan te nemen en ontspannen te blijven en vooral te blijven ademen

Hopelijk heb je hier wat aan? Mij heeft het in ieder geval wat meer op weg geholpen zodat het stuiteren wat minder werd en ik niet het gevoel had mijn paard enorm te irriteren bij de Passenger Game
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004

Ik had ook erge problemen met rijden op een boomlooszadel ivm met mn slechte rug. Ik herken heel goed wat jij bedoelt. Maar het is makkelijk op te lossen hoor . Wat Linda al zei, je moet echt beginnen in een zéér rustige draf. Het zwaartepunt van je lichaam ligt ongeveer onder je navel. Ik heb ervaren dat als je je daar heel goed op concentreert, alsof er daar iets trekt dat jouw een diepe en stabiele zit geeft, je zit drastisch verbetert! Je benen idd lang maken, ik denk altijd vanuit mijn rug over mijn kruin, echt naar voren denken zeg maar. Als je eenmaal het goede gevoel vindt, dat merk je ook dat je compleet ontspannen bent maar tóch een goede diepe en stabiele zit hebt. Het is even oefenen en waarschijnlijk moet je het eerst zelf ervaren voordat je het werkelijk snapt maar als je het eenmaal voelt kun je het gevoel heel goed opzoeken waardoor je zit steeds meer verbetert.

Succes!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004

Mischien kun je proberen om je boven lichaam niet stil te houden , veel mensen proberen met doorzitten in draf de beweging voor achterwaarts op te vangen door in hun bekken/onderrug( en dan vaak ook flink knikken met je hoofd) die beweging op te vangen terwijl de draf een links rechts beweging is.
    Als je zelf loopt zwaai je met je armen tgengesteld aan je benen dit zelfde moet je eens proberen in draf (ziet er mischien niet uit maar eerst alles erg overdrijven en dan weer verfijnen) maar niet alleen je armen maar ook je boven lichaam meedraaien .

Als je merkt dat jejezelf erg vast houdt met je bovenbenen(knijpen) om jezelf in het zadel te houden moet je eerst een hele tijd pushing passenger doen dit maakt je heel bewust van alle bewegingen van jezelf en je paard.Dit is zeker in het begin (eigenlijk altijd) een super oefening.
    Ik zelf doe het altijd minstens een kwartier voor ik begin met de andere oefingen en dan ook met mijnogen dicht maakt de uitdaging nog groter want dan moet je voelen en merk je dat je balans nog steeds niet optimaal is.

Vooral een boomlooszadel (heb ik zelf ook ) confronteerd je met je eigen goede of slechte zit/balans.

succes met rijden

Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Dit had ik ook met het boomloos zadel van mij .
    Bij mij hielp het om zonder beugels te rijden. Ik ben soms teveel aan het klooien om die dingen om mijn voeten te houden. Zonder beugels zit ik zelf meer ontspannen.
    misschien helpt het

Actief Forumlid Mister T's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Hier ook nog een paar tips van een houten plank....

Omdat ik zelf niet de meest soepele rug heb begin ik vaak met wat loswerk oefeningen voor mezelf. Eerst op de grond en dan op het paard. Eerst wat zwaaien met het bovenlichaam van links naar rechts. Schouders losdraaien, eerst zonder en dan met armen.

Ik weet niet hoe schrikachtig jou paard is, maar die van mij is behoorlijk stabiel. Kan mijn jas bijv. op zijn rug uitdoen en aan een paal ophangen. Vandaar dat ik onderstaande oefeningen alleen te paard kan doen om mijn zit te vebeteren. Als je nog niet zeker bent hoe jou paard reageert vraag of iemand meeloopt met je paard of hem/haar aan de leadrope op de cirkel houdt. Veiligheid eerst!

Begin voor het draven met wat zitoefeningen in stap. Beugels uit!
    1. Breng je knieën naar elkaar toe boven de schoft van je paard. Blijf daarbij zoveel mogelijk rechtop zitten. Daarna ontspan je je benen. Maak er setjes van ong. 5x achter elkaar en herhaal deze setjes een paar keer.
    2. Til je hak op naar achteren en raak deze aan met je hand. Doe dit om en om met je linker en rechtervoet. Herhaal dit een paar keer. Denk eraan rechtop blijven zitten!
    3. Til beide benen op naar buiten toe. Hou deze 3 sec. vast. Je zult je zitbotjes voelen en dit is de bedoeling. Blijf rechtop! En herhaal een paar keer.
    4. Pak de voorkant van je zadel vast met je linker hand. Zwaai je rechterbeen over de schoft van je paard naar de andere kant van het zadel. (Dames zit!) En herhaal dit in spiegelbeeld voor de andere kant. Rechtop blijven!

In het begin zal je je ter ondersteuning willen vasthouden aan het zadel. Is niet erg, maar probeer te werken naar het los hebben van de handen.

Belangrijk bij dit alles is dat je normaal adem blijft halen. Adem inhouden betekent dat het bovenlichaam zich spant. (en je krijgt zo'n vreemde kleur van in je gezicht )

Ga weer gewoon zitten en doe je beugels weer aan. Voelen je benen ineens een stuk langer aan?? Dan doe je het goed!

Ga hierna verder in draf... Maar dan wel een heel rustige draf. (sukkeldraf) Want zoals de andere dames het hierboven zeggen, begin niet te moeilijk!

Geef je aan de beweging van je paard over ..... ga niet zitten denken "oei ik stuiter of help ik glij uit mijn zadel".. Je zal je dan automatisch gaan spannen om jezelf in het zadel te houden....

Succes en groetjes van een houten plank!
    "We can not solve the problems that we have created with the same thinking that created them."

Albert Einstein

pasterza
    Guest

Bedankt voor jullie goede tips!

Mister T, wat je zegt over ademhaling...dat is best een probleem voor me. Kan nl niet goed door mn neus ademhalen bij inspanning en daardoor door mn mond moet ademhalen daar ik anders geen lucht krijg. Echt heel irritant. Ben al wel bezig met ademhalingsoefeningen enzo en het gaat al wel iets beter maar niet genoeg. Denk dat daar ook wel een gedeelte van het probleem ligt.

pasterza
    Guest

Passenger is echt leuk! Gaat ook steeds iets beter en Waldjo gaat het nu ook erg leuk vinden. In het begin bleef ie braaf op de hoefslag lopen, was erg saai. Later begon ie wat meer te wenden maar bleef op dezelfde hand lopen. Vandaag had ie 't door dat ie echt zelf mocht weten waar hij heen mocht lopen en wisselde steeds van hand en zigzagte de bak door. Zoooo gaaf!
    Alleen de omheining van de bak is recht, staat niet scheef helaas waardoor ik regelmatig met mn been achter de paaltjes blijf haken
    Toen ik nog met hoofdstel reed reed ik altijd in een wei, lekker groot. Passenger wordt daar lastig aangezien hij daar alle kanten op kan en we maar 2 van de 8 percelen mogen stuk raggen. Maar ik heb zowiezo nog veeeeeel te weinig savvy om te daar met touwhalster te gaan rijden. Dus voorlopig rijd ik in de bak, maar mocht het daar te druk of te blubberig zijn dan rijd ik liever in de wei met hoofdstel. Moet toch wat

pasterza
    Guest

Hoe laat je een paard het verschil tussen passenger en niet passenger weten? Als ik een tijdje passenger gedaan heb en daarmee stop, wil ik de richting weer bepalen en Waldjo heeft dan echt zoiets van 'hé ik mocht toch de richting bepalen..?' en dan is ie helemaal teleurgesteld. Hoe kan ik hem op die verandering voorbereiden? Hoe doen jullie dat?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004

na de ppl sta ik altijd even stil 2 a 3 minuten en daarna start ik met met energie up en focus

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

misschien kan je samen met at nienke al voorstelde het nog duidelijker maken voor je paard door met passenger je teugels op zijn nek te laten hangen en dus rijden zonder ze aan te raken.
    dan bv stilstaan teugels oppakken en dan legt hij ooit de link wel dat jij nu beslist welke kant jullie uitgaan.

Actief Forumlid Mister T's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Hej Skey,

Goede tip! Want hier zat ik ook wel mee.... thnx!
    "We can not solve the problems that we have created with the same thinking that created them."

Albert Einstein

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

graag gedaan, ik had dat eerst ook en toen heb ik deze 'regel' bedacht voor ons zodat hij het me niet kwalijk nam wanneer we weer gingen waar ik wilde.

Bladwijzers

Forum Rechten