Ik ben woensdag van Micha gevallenof zeg maar liever gevlogen! Micha is, volgens mij, een GO horse, maar ondertussen gaat het wel goed met impulsion. Ze kan nu traag galoperen in een piste en rustig buiten (en als het heel goed gaat kan ze ook echt traag buiten galoperen). Ik rijd heel vaak op kop en Micha heeft wel eens de neiging om wat opzij te springen in galop, ze durft soms ook wel eens ineens stil te staan. Meestal voel ik het wel aankomen en kan ik het wel wat corrigeren.
Nu, woensdag reed ik tussen 2 paarden in, en meestal als Micha kan volgen, is ze niet zo 'springerig'. We deden een middelmatig tempo galop op de dijk (breed en gras) naast het kanaal. Micha is, volgens mij, volledig left brained, houdt mooi afstand van koppaard, luistert naar mijn aanwijzingen. En ineensspingt ze wel 5 meter opzij (ik weet nog steeds niet zeker van wat... ik denk een koe in de wei een beetje lager), ik eraf gevlogen, tussen haar benen terecht gekomen
, kheb zelfs haar hoef recht in mijn maag gekregen. Gelukkig, niets ernstig, overal stijf en wat blauw plekken, maar mijn vertrouwen opnieuw gekrengt
.
Nu besef ik eigenlijk, ook dankzij mijn parelli-vriendin, dat Micha dit eigenlijk wel regelmatig doet en ik daar iets aan moet veranderen!
Gisteren hebben we dan nagedacht wat ik hieraan best kan doen, kunnen jullie ook helpen? Is dit een goed idee of niet?
Ik heb het wel eens willen steken op 'teveel krachtvoer', maar eerlijk gezegd denk ik niet dat dat het probleem is, maar wel te weinig respect voor mij?!? Als zij opzij springt, wil dat toch zeggen, dat ze mij niet vertrouwt en zelf de touwtjes in handen wil nemen?
Volgens mijn parelli-vriendin, gebruik ik niet genoeg fase 4 (of is mijn fase 4 niet krachtig genoeg) en loopt Micha mij tijdens het grondwerk vaak nog gewoon omver (en ik besef dat ook wel). Dus allereerst, veel grondwerk, alles veel snappyer, veer sneller en gewilliger!
Tijdens het galoperen buiten, dachten we, om elke keer wanneer Micha opzij springt of wil gaan stil staan, te stoppen en haar een stuk achteruit te laten stappen (9-step back-up). Daarna terug in galop en opnieuw hetzelfde wanneer ze springt. Nu dacht ik misschien dat zij dit op den duur zou beginnen anticiperen, en wanneer zij iets 'eng' ziet, uit zichzelf zou gaan stilstaan en achteruit gaan, en dat is natuurlijk ook niet wat ik wil!
Andere oplossing was, bij elke sprong opzij (of naar stilstand), kleine voltes in galop gaan rijden, maar dat is natuurlijk niet overal mogelijk!
Wat denken jullie? zijn dit goede oplossingen? Of nog andere ideeën?
Of moet ik dit gewoon eerst oplossen via grondwerk of werk in de piste en voorlopig niet met het halster buiten rijden (en vb terug met bit en teugelcontact galoperen buiten). Verder heb ik de indruk dat bit of halster geen verschil uitmaakt buiten! Want opzij springen doet ze met bit evenzeer! En met halster kan ik nu veel meer dan wat ik vroeger met bit deed (tempo bepalen, sneller stoppen, vlottere overgangen, enz).
Wie kan ons helpen?![]()
Micha en Katrien
Bladwijzers