Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 19 van de 19

Topic: warm en droog?

  1. #16

    Re: warm en droog?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door nienke07
    Hoe vergaat het alle dieren in de natuur dan?
    Dieren in de natuur, hebben in tegenstelling tot mijn pony in de polder, de mogelijkheid om ergens te schuilen. Een (bijna) droog plekje onde een boom, waar ze dan ook nog eens in de luwte staan.

    Verder denk ik dat de truc hem inderdaad zit in de regulatiemogelijkheid van de vacht en dat een paard het onder een dunne regendeken wel degelijk kouder kan hebben, dan met een 'natte' vacht die reguleert.
    Ja dat (natuur)!
    Mijn araabje zal zich prima kunnen handhaven in de woestijn met hele hoge temperaturen overdag en hele lage 's nachts.
    Maar hij woont in de klei en de regen. Niet natuurlijk dus

    May the horse be with you!

  2. #17

    Re: warm en droog?

    ''En hoe werkt dat met liggen in de nattigheid? Heeft het zin om Fjalar bij gebrek aan een droge ligplaats een deken op te doen of blijft hij zonder deken ook wel waterdicht en warm genoeg? En wat als er sneeuw ligt (en er nog steeds nergens een droge ligplaats is)?''


    Wat betreft een droge ligplaats: die moet er wel zijn. Hier verderop staat ook een paard het hele jaar buiten en nu ligt hij ook wel in de wei op een droge plek, zelfs als het gesneeuwd heeft. Mijn ponies hebben wel een schuilstal met rubbermatten en daarop een laagje stro, omdat ik het idee niet prettig vindt dat ze op bevroren grond gaan liggen. Ze kunnen wel kiezen want ik doe de deurtjes niet dicht en ze liggen dan ook altijd in de stal als het buiten nat is, of als de grond bevroren is. Zodra het buiten droog is en ontdooit, gaan ze weer liever in het zand liggen vóór de stal.
    Een deken is geen vervanger voor een droge ligplaats, ik bedoel dat als je geen droge ligplaats hebt buiten voor je paard, hij nog steeds niet lekker ligt (hoogstwaarschijnlijk ook niet gaat liggen) met een deken om óp een natte wei.
    Don't make or teach assumptions

  3. #18

    Re: warm en droog?

    Nou ja, die droge ligplaats is er dus niet. Ze lijken het niet erg te vinden, gaan rustig in de nattigheid of sneeuw liggen. (ik zou liever wel een droog ligplekje voor ze hebben, maar misschien is dat alleen maar menselijk gedacht)
    Sommige mensen doen dan om die reden een deken om. Zou dat dan fijner voor een paard zijn? Of komt er als ze nat liggen ook echt geen nattigheid en kou op de huid?
    Surrender to fun!

  4. #19

    Re: warm en droog?

    Ik bedoel met een 'droge' ligplaats, een plek in de weide/paddock waar geen water blijft staan. Het maakt niet uit of ze op nat gras liggen of in de sneeuw, zolang je het natuurlijk wel een beetje in de gaten houdt of ze het nog lekker warm kunnen houden omdat je niet ieder paard de hele winter buiten kunt houden zonder deken. Als ze op nat gras/sneeuw gaan liggen dan worden ze ook niet nat tot op de huid, net wat lila al zei, en als ze het wel koud hebben dan gaan ze niet liggen (tenminste, als ze niet ziek zijn). Dus als je paard(en) een fijne dikke vacht hebben en ze zijn fit en gezond EN ze gaan lekker in de wei liggen (en dan niet in de drek ofzo) dan kun je er wel vanuit gaan dat ze het niet koud hebben en het wel best vinden. Zou je ze een deken omdoen dan help je ze niet -in bovenstaand geval- en heb je ook nog het nadeel dat als de deken doornat wordt (door rollen in nattigheid of veel regen) en ze blijven te lang lopen met een natte deken, dat ze daar dan wel ziek van kunnen worden.
    Don't make or teach assumptions

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •