-
-
Forum Meubilair
Re: Spelen en terugspelen...?
My 2 cents:
Als je begint met Parelli, begin dan ook met Parelli.
Oftewel: begin bij het begin, neem je paard online en speel de games zoals uitgelegd op de DVD/in de boekjes. Het is niet voor niets dat Pat adviseert om online te beginnen en dat friendly game niet gelijk met stick & zwaaiende string begint...
Never underestimate the Universe
10% korting bij
EquiPlay met code: 10%eraf
-
Euh, ja.....
Een reden om hem niet online te pakken is omdat hij dan alleen nog maar gefocussed is op de lijn en die probeert te vangen. Dit is mijn eigen schuld. Zaffy was als veulen een soort pacman en liep constant overal naar te happen. Het leek mij beter dat hij dit in het touw deed in plaats van in mijn arm. Ten dele is de aanpak geslaagd, hij is in de loop van de jaren steeds minder gaan happen en heeft niet de onhebbelijke hengstengewoonte om te bijten. Bijkomstig probleem is dus dat hij een lijn als speelgoed ziet.
Ik snap dat Parelli liever aangelijnd begint maar in ons geval levert dat hetzelfde probleem op als boven beschreven met de stick en string. Daarbij komt dat ik Zaffy, wanneer hij te enthousiast wordt met spelen, liever wat van me af jaag dan hem vasthoudt.
Ik heb zelf het idee dat het alleen maar moeilijker wordt wanneer hij online is.
Wat is volgens jou dan de manier om te beginnen? Ik heb de DVD's allemaal nog eens bekeken maar ik zie iedere keer de friendly-game als eerste opkomen.
Overigens heb ik ook zonder string gewerkt, daar begin ik iedere keer mee, maar ook dit is potentieel speelgoed.
-
Forum Meubilair
Ik zou vanaf nu met hem afspreken dat hij niet meer mag spelen met dingen die van jou zijn, of aan jou vastzitten. In het begin onderzoeken van iets nieuws is fijn, maar daarna wil je graag dat hij met zijn mond van touw, stick, string, whatever af blijft. Geef hem een ander speeltje, iets dat niet lijkt op een touw, waarmee hij zich in zijn eigen tijd kan vermaken.
Daarnaast zou ik met hem gewoon verder gaan met porcupine en driving, als hij vertrouwd is met de friendly game met je handen en de stick zonder string. Als je driving en porcupine onder de knie hebt, heb je zelf ook wat meer mogelijkheden om hem te sturen en van het bijten af te houden.
Never underestimate the Universe
10% korting bij
EquiPlay met code: 10%eraf
-
OK, de afspraak is gemaakt
De regel is nu dat er niet meer in touwen gehapt mag worden en wanneer hij dit toch probeert wordt het touw plus persoon aan het touw (ik dus
) erg druk met bewegen. Dit lijkt goed te werken. Hij stopt dan voor een paar tellen met happen en klieren dus dit proberen we nu uit te bouwen. Helaas lijkt deze "hulp" erg op het achterwaarts gaan van de yoyo-game maar daar vinden we te zijner tijd wel een oplossing voor.
Porcupine en driving game gaat voor een groot deel best goed maar dan zonder hulpmiddelen, dit is eigenlijk een standaard iets dat al mijn paarden kennen. Natuurlijk kan het nog aanmerkelijk beter hoor.
Bij Zaffy blijft het grote probleem focus. Hij is altijd bezig met iets anders. Bijvoorbeeld wanneer ik zijn hoeven krab geeft hij heel braaf een voetje maar kijkt ook meteen of hij iets in de buurt ziet liggen (een borstel ofzo) die hij mij aan kan geven. Ziet hij iets liggen dan zal hij gelijktijdig dat proberen te pakken ook al gaat hij dan bijna op zijn snufferd.
Forum Rechten