Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 28 van de 28

Topic: brandnetel thee

Re: brandnetel thee

Eh, hoe weet je dat z'n bloed niet zuiver is? En inderdaad: knoflook is niet goed voor paarden! Zeker niet in grote hoeveelheden. Wat voor mensen goed is, is niet per definitie ook goed voor paarden. Veel paarden lusten het ook niet eens, dus dat scheelt weer.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Marja en liesbetm; het is inderdaad niet goed voor paarden om knoflook in grote hoeveelheden te voeren, maar dat schreef ik ook niet;

gewoon een paar teentjes of een hele bol maximaal
    Af en toe een bol knoflook kan absoluut geen kwaad (voor een paard liesbetm, want ik had het over paarden en niet over dat knoflook goed is voor mensen!) en het werkt bloedzuiverend. Ik weet dit echt absoluut zeker en heb er ook goede ervaringen mee, anders zou ik het iemand anders niet aanraden.

Heel veel planten en mineralen zijn natuurlijk schadelijk wanneer er een teveel aan gevoerd wordt! Het gevaar bij mineralenmengsels en/of krachtvoer is, dat het paard zelf niet kan kiezen wat hij wel en niet wil/nodig heeft, plus dat je de verhoudingen niet zelf kunt regelen; de ene stof kan de andere bv tegenwerken of teniet doen, denk maar aan de invloed van calcium op magnesium.
    Ik vind het maar vreemd dat de meeste mensen zo makkelijk krachtvoer geven of andere mengsels waarvan je nooit zeker weet wat er allemaal in zit -zelfs al hebben ze alles uitgeplozen wat er achterop de zak staat- maar het absoluut niet aandurven om hun paard te laten kiezen wat hij wel wil eten aan planten ed en wat niet. Zolang je paard gewoon voldoende ruwvoer krijgt -dus geen honger heeft- zal hij echt niet eten wat niet goed voor hem is!

Wanneer je paard geen knoflook wil, eet hij het ook niet.
    Don't make or teach assumptions

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Het gaat er bij het ontstaan van bloedarmoede door het geven van knoflook niet zozeer om het geven van teveel knoflook in één keer, als wel om het geven van knoflook over een langere periode. Als je het maar eenmalig of een paar keer voert, zal het niet zo veel kwaad kunnen maar dan heeft het verder ook geen bijzondere werking. Om een bloedzuiverende werking te krijgen zou je het over een langere periode moeten voeren, en daarvan is aangetoond dat het bloedarmoede kan veroorzaken.
    Niet doen dus!

En dat mensen hun paard zelf niet durven laten kiezen welke planten ze eten is heel verstandig! Onze gedomesticeerde paarden zijn lang niet altijd meer goed in staat om te herkennen wat giftig is en wat niet. Dit geldt in nog sterkere mate voor paarden die zijn opgegroeid op stal of op weides waar maar weinig keuzevrijheid is in het soort planten dat ze kunnen eten.
    In het wild leerden veulens van hun moeders wat eetbaar is en wat niet; in het wild zijn er ook voldoende verschillende planten aanwezig. In onze weilanden is dat (helaas) over het algemeen niet meer het geval... Doordat wij al langere tijd paarden fokken die op deze manier opgegroeid zijn (en die dus niet meer zelf hebben hóeven kiezen, want er viel niets te kiezen) kun je ook niet meer zomaar vertrouwen op dat aangeboren instinct, simpelweg omdat het er niet altijd meer is!

Overigens mag je er wel van uitgaan dat in krachtvoer de juiste verhoudingen van de verschillende mineralen gehandhaafd worden. En als je daarover twijfelt, kun je dit altijd nog zelf uitzoeken/nagaan aan de hand van de verpakking en diverse goede boeken die er over dit onderwerp bestaan.

Er zijn overigens wel degelijk verhalen bekend van goed doorvoede paarden die vers Jacobskruiskruid aten. Dus nee, ik zou er niet zomaar op vertrouwen dat paarden geen giftige planten eten!

Actief Forumlid alytuiere's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2005
    Leeftijd
    38

Ik denk dat onze gedomesticeerde paarden lang niet allemaal goed weten wat ze wel en niet kunnen eten, dat legt Marja hier al goed uit

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Er zijn overigens wel degelijk verhalen bekend van goed doorvoede paarden die vers Jacobskruiskruid aten. Dus nee, ik zou er niet zomaar op vertrouwen dat paarden geen giftige planten eten!
    Caitlin eet ook gerust hulst en klimop als ik haar de kans zou geven. Ik heb haar al een keer net voordat ze een hap zou nemen uit de hulst gehaald
    liefs, Annelies

Trainingsdagboek
    Wie nimmer dwaalt, wordt nooit verstandig.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Zo heb ik Menglöd ook al een paar keer uit de varens getrokken, die ze met smaak aan het verorberen was...
    En een kennis van me had paarden die taxus gegeten hadden, zij werden dood gevonden met de takjes nog in hun mond...

@jenniferjchristina: geen reden om zo kattig te reageren, ik weet wel dat je het over paarden had. Maar veel mensen denken nu eenmaal dat knoflook goed is voor paarden OMDAT het goed is voor mensen. En dat is gewoon niet zo. En zoals Marja al schreef: je zult het over een langere periode moeten geven, wil het enige bloedzuiverende werking hebben. En dat is dus weer niet goed voor je paard. Ik ben het met je eens dat je ook niet zomaar allerlei krachtvoer met extra vitamines en mineralen moet voeren en ik zou zeker niet afgaan op wat op verpakkingen staat (al is het maar omdat dat soms zo vaag is). Maar ik ben ook niet voor het voeren van allerlei 'natuurlijke' supplementen, terwijl niet duidelijk is wat het paard mankeert, waar hij echt tekort aan heeft en wat de exacte werking is van dat supplement, zowel positief als negatief.

Ik bedoel natuurlijk niet met het aanbieden van verschillende soorten planten dat je geen kennis hoeft te hebben van wat wel of niet giftig is voor een paard, maar je biedt planten aan waarvan je weet dat die bepaalde goede stoffen bevatten en laat het paard daaruit kiezen!
    Neem als voorbeeld jonge eikenbladeren en jonge eikels (maar ook hondsdraf); deze kunnen vergiftigingsverschijnselen veroorzaken als ze in grote hoeveelheden (vaak kilo's) worden gegeten. Dit komt door het looizuur (tannine) wat eiwitten en ijzer in de darmen bindt, waardoor een paard ijzer- of eiwittekort kan krijgen en er kan nier- of leverschade optreden. Paarden zullen hier echter alleen veel van eten als er niet voldoende ander voedsel beschikbaar is, maar wanneer paarden de beschikking hebben over voldoende gras/hooi van goede kwaliteit kunnen ze rustig grazen tussen hondsdraf, eikenbomen, adelaarsvaren of andere (licht) giftige planten; hier zullen zij dan instinctief periodiek en met mate een hap van nemen. Dit doen zij om hun lichaam een reinigingskuur te geven om bepaalde stoffen waarvan ze teveel hebben binnengekregen, af te voeren. Een teveel aan eiwitten, ijzer, kalium ed voeren ze oa af door tannine. Omdat tannine bv ijzer bindt, wordt het lichaam geprikkeld nieuw bloed aan te maken, hierdoor blijven bepaalde organen actief en in goede conditie.
    En ik ben het met je eens marja dat langdurig knoflook voeren niet goed is voor een paard, maar dat is ook niet nodig want het geven van 1 bol is wel degelijk effectief.

liesbetm; het was niet kattig bedoeld maar ik vond dat je niet goed gelezen had wat ik schreef. Pardon voor de ongemakkelijke gevoelens!
    Ik bedoel óók niet dat krachtvoer niet goed is of dat -wie dan ook- onzorgvuldig omgaan met wat ze aan hun paard geven, en wanneer je eenmalig een bol knoflook aan je paard geeft -of andere planten waarvan je weet dat ze niet giftig zijn en gezonde stoffen bevatten voor je paard- is dat niet hetzelfde als een kuur geven zonder dat je weet wat je paard mankeert, maar net zoiets als dat wij iedere dag van de schijf-van-vijf eten zodat we alle goede voedingsstoffen binnenkrijgen om ons lichaam gezond te houden.
    Don't make or teach assumptions

Okee, no hard feelings.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Dank voor je uitleg, nu snap ik beter wat je bedoelt en blijken we toch wel aardig op één lijn te zitten.
    Alhoewel ik twijfel aan het nut van het eenmalig voeren van een bol knoflook, maar goed, dat is ook niet zo belangrijk.

Actief Forumlid shadow1989's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2007

ik weet dit omdat het bloed onderzocht is .
    maar ik ga dus zo als jullie kunnen lezen brandnetel gedroogt kopen.
    wou geen discussie houden,maar weten of het wel verstandig was .
    dus bij deze bedankt voor de reacties.
    rio en shadow voor altijd de mijne !!!!IMG]http://i277.photobucket.com/albums/kk66/marielle_123_2008/1340087_54f39e4e1a.jpg[/IMG]

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

We hoeven toch ook geen discussie? Er werd alleen gevraagd waarom je het bloed wilde zuiveren en daar draaide je nogal omheen, dat geeft gewoon een rare sfeer.

En die vraag kwam denk ik omdat er heel veel mensen zijn die hun paard allerlei supplementen geven omdat ze denken dat hij dat nodig zal hebben, zonder dat ze daar eigenlijk een goede reden voor hebben. Ik zeg niet dat jij dat doet, maar ik vond het waarom van het bloed willen zuiveren, dus wel een zinnige vraag.

Okee, maar als het bloed onderzocht is, door een DA neem ik aan, dan kan die toch ook adviseren hoe je dat het beste kunt oplossen? En of gedroogde brandnetel of brandnetelthee een goed idee is?

Actief Forumlid shadow1989's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2007

nee ik snap je vraag .
    maar volgens mij heb ik het iets anders getypt dan ik bedoelde .
    ja da zei gedroogde of brandnetelthee .maakte niet zo veel uit.
    bedankt voor de antwoorden.
    rio en shadow voor altijd de mijne !!!!IMG]http://i277.photobucket.com/albums/kk66/marielle_123_2008/1340087_54f39e4e1a.jpg[/IMG]

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten