Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: vitamine-overschot

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

vitamine-overschot

Voor Fjolnir hebben we vorige week een doos met Marstall weidekoeken opgehaald, die we hadden besteld. Nouja, dat dachten we, want na een paar dagen ( ja zo lang duurde het ) zagen we opeens stal-koeken op de verpakking staan. Niet echt nodig, aangezien Fjolnir nog nooit een stal van binnen heeft gezien en ook geen verlangens heeft om dat te doen, lijkt me.

Tja, nu kunnen we natuurlijk terug naar dat zwaar uit de route liggende boerderijtje om die bak terug te brengen en een weide-koek-bak te eisen, maar we hebben er al een paar gevoerd en Fjolnir zegt dat hij nog nooit zoiets lekkers geproeft heeft en ja, dat kan hij zeer duidelijk maken. Fjolnir stalkoek! En de weidekoek zou opnieuw besteld moeten worden en dan weer omgeruild en dat duurt waarschijnlijk wel weer een week of twee (voor de winkel hem heeft).

Maargoed, wij stoppen liever geen koek in ponnie als dat slecht is voor hem. Het idee was zelfs dat het goed voor hem zou zijn! Maar in de stalkoek zit in principe precies hetzelfde als de weidekoek, maar dan met allerlei vitamines. Klinkt natuurlijk heel gezond, maar die vitamines zou hij, denk ik, uit het gras moeten halen. Dat is den bedoeling. Aan de andere kant, zoveel zit er niet meer in het gras nu. In ieder geval dat hoor ik dan zo hier en daar, maar wat zit er dan "niet meer zoveel in"? Vitamines? Die dan, hoe handig, wel weer in die koek zitten?

En stel dat hij dan vitamines krijgt die niet nodig zijn, wat gebeurt er dan? Ik las iets over vitamine a en selenium, dat die niet oplossen in water en dat die dus een overschot veroorzaken? Dat lijkt me niet goed, maar weet iemand daar meer over?

Groetjes Nicky en Fjolnir
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Re: vitamine-overschot

Volgens mij kan dit nu geen kwaad, ik denk dat er niet zoveel vitamines meer in het gras zitten, dat krijg je denk ik weer meer in het voorjaar. Ik kan het niet met cijfers onderbouwen, maar zou mij persoonlijk er niet zo druk over maken.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ik ken die Marstall koeken niet en weet dus ook niet wat erin zit en voor wat voor paarden onder welke omstandigheden ze bedoeld zijn. Maar het lijkt me eigenlijk sterk dat er zóveel vitaminen in zouden kunnen zitten dat ze voor een overschot zouden kunnen zorgen!

Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

De stalkoeken van Marstall zijn voor naast een hooidieet en dus bij uitstek geschikt in de winter.
    Ik neem aan dat je paarden momenteel weinig tot geen gras hebben, dus perfect hoor.
    Ik heb ze vorige winter gegeven, maar zijn lastig te krijgen hier. We gaven een halve koek per pony per dag, dus 2 stukjes als je uitgaat van 4 per koek (D en E ponies).

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Okee, dat is in ieder geval fijn om te horen. Ik zal eens kijken of ik de toevoegingen op het forum kan plaatsen.

Hee, tegelijkertijd gepost met Nienke. Dat is helemaal fijn om te horen! Bij ons hebben de paarden wel wat gras, maar volgens mij halen ze daar amper voeding uit nu. Daarnaast hebben ze heel fijn kuil, dus het lijkt me dan inderdaad prima bijvoeding.

Vinden jou paarden het trouwens ook zo lekker? Fjolnir is echt nog nooit zo enthousiast geweest over iets, en dat zegt wat! Hij is al echt koudbloed voer-gericht, maar zo`n koek is echt zooo lekker volgens hem, ongelofelijk.
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Bij ons vonden ze ze heerlijk, maar Brutus van andere Nienke en nog wat paarden daar op stal moesten ze niet.
    Ik vond ze wel erg hard, maar Sterre, Brego, Vivaldi en oude Funo van 30+ hadden er geen moeite mee. Ze ruiken ook erg lekker en smaken zelfs absoluut niet vies (heb stukje zelf geproefd).

Bladwijzers

Forum Rechten