Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 20

Topic: Hinnikende weggaanders/achterblijvers

Hinnikende weggaanders/achterblijvers

Vraagje: wat zijn jullie idejen hierbij?

Je hebt een wei met een kudde paarden.
    Je neemt er eentje mee.
    De achterblijvers hinniken naar de weggaander.

En dan begint het:

-wat zegt het als de weggaander terughinnikt?
    -wat zegt het als de weggaander NIET terughinnikt?

May the horse be with you!

Actief Forumlid diana's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2007
    Leeftijd
    54

Re: Hinnikende weggaanders/achterblijvers

Phoe hee,

Als ik Binkie meeneem, hinnekt hij nooit naar Droo.
    Hij is calm en loopt lekker met me mee.
    Hij vind het ook leuk om mee te gaan.

Volgens mij betekend het dat hij zeker genoeg van zichzelf en mij is om veilig een stukje op pad te gaan.

Misschien scheelt het ook nog hoe het weggaande paard hinnekt ?? Een vriendelijk brommetje of een harde paniek hinnek ??

Droo hinnekt bijna altijd als we weggaan, hij vind het niet prettig als we weggaan .

Nou ja, mijn gedachte spinsels op de vroeg morgen

Diana
    ** Relax, we komen er wel**
    Voor meer over binkie http://nh.eyeweb.nl/

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Als ik Aramis meeneem hinnikt Ippe altijd, ook als we wegzijn (maar het nog wel kunnen horen) en steevast als we terug komen.
    Aramis hinnikt NOOIT terug.

Nu komt het, als we op een vreemde plaats zijn en we gaan weg van een groep paarden, er hinnikt er eentje dan hinnikt hij meestal wel terug. Toch komt hij makkelijk mee.

Ik weet dus bijna zeker dat het een confidence issue is die plaatsgebonden is.
    Thuis = thuis en volgens stoere Aramis is daar niets aan de hand, daar heeft het geen zin je aan te stellen. Hij vind Ippe dan ook maar dom (ik assume nu eigenlijk wel) want hij negeert hem helemaal zolang hij hinnikt.

Maar oh wee als je ergens anders bent...das natuurlijk wel een andere zaak.

Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Goeie vraag!

King hinnikt volgens mij alleen naar de anderen als hij alleen achterblijft. Samen met mij weggaan vindt hij geen probleem, ook niet als er naar hem gehinnikt wordt.
    Onze paddock ligt naast een klein bosje. Soms laat ik hem in zijn upppie loslopen in het bos, dat vindt hij prima. Maar als ik hem alleen in het bosweitje zet (zelfde plek), het draad dicht doe en dan weg wil gaan, dan gaat hij hinniken en wil hij zelfs niet meer grazen (en dat zegt wat bij King). Terwijl hij zijn vriendjes dan nog min of meer kan zien (ligt eraan waar ze staan). Het alleen zijn is dus voor hem geen probleem, zo lang het zijn eigen keus is.

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Als ik met Droo op stap ga, komt het soms voor dat Binkie hinnikt. Droo hinnikt dan nooit terug. Wanneer we een eindje op weg zijn en hij in de verte Binkie hoort, hinnikt hij zelden terug. Als hij terug hinnikt, is Droo niet helemaal op z'n gemak. Meestal zijn er onderweg dan al wat spannende dingen gebeurt, een motor die hij is tegen gekomen bijvoorbeeld. Als we terugkomen en Binkie hinnikt als hij ons het erf op hoort komen, dan hinnikt Droo meestal! wel terug. Dat laatste zie ik dan als een begroeting of een 'ja, ik ben er weer'. Ik denk overigens wel dat paarden een groot bereik hebben wanneer het gaat om contact onderhouden met de 'kudde'. Het is al een aantal keer voor gekomen dat Droo en ik toch een behoorlijk eind van huis waren en ik Binkie in de verte hoorde hinniken. Droo hinnikt dan niet terug, maar ik geloof wel dat ze dan (telepatisch?) contact houden onderling. Dit zie ik ook als Diana met Binkie naar buiten is en ik met Droo nog op het erf. Een aantal minuten voordat Diana en Binkie terug komen, zie ik Droo al kijken en/of hij hinnikt. Diana en Binkie zijn dan nog niet in zicht en (voor mij althans) niet hoorbaar...
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Als ik met Whoopie alleen op stap ga dan hinninkt ze wanneer ze onrustig is/zich niet veilig voelt. Als ze rustig met mij meeloopt naar buiten dan hinnikt ze ook niet.
    Bij Whoopie is het duidelijk een teken van onrust en op zo,n moment ook niet genoeg veiligheid bij mij kunnen halen, zo zie ik dat tenminste.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Sophie hinnekt eigenlijk nooit terug, wel hinneken misa/nicky/ en soms shaf & sky met terugkomen van een buitenrit..
    En de ene keer met weggaan ook en andere keer niet..

Maar laatste toen ik met sophie ging wandelen begon ineens nicky te hinneken naar sophie en toen zij sophie wat terug, daarna was het stil & sophie werd daarna heel relaxt dat was zo apart..

wat het inhoud of betekend weet ik niet zo goed, maar dat is het zelfde als ik aankom op de wei en wegga zeg ik sophie altijd gedag en zij zegt 9 van de 10 keer altijd iets terug.

Actief Forumlid Yvonne P's Avatar
    Aangemeld
    May 2006

Als ik met 1 van de heren weg ga, dan wordt er alleen gehinnikt door de thuisblijvers wanneer we weer terugkomen.
    Denk dat het in mijn geval puur een 'welkom terug' hinnik is. er wordt echter nooit terug gehinnikt door het paard wat ik mee hebn. die kijkt wel heel geinteresseerd, maar that's it
    Ik denk net als Kim dat het een confidence issue is in de andere gevallen. Zoiets van 'help er gaat iemand weg!'

Interessant
    Ben benieuwd naar andere ideen en ervaringen.

Yvonne

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mafhaf
    Dat hij redelijk extravert is, óf uncunfident, of beiden.
    Dat hij te lui is om zich druk te maken, geen interesse meer heeft in de achterblijvers, gefocused op what is in front of him..

Zoiets tenminste waren mijn gedachten hierover.
    Enya hinnikt noooooooooit naar de achterblijvers. En ze is dan ook:
    niet extravert
    niet uncunfident
    erg gefocusd op de richting waarheen we gaan (want we lopen altijd richting wei... pas op de hoek van de straat heeft ze door dat we niet naar de wei gaan)
    Te lui om zich druk te maken

Pebbles en Troy;
    erg extravert bij weggaan van kudde
    gefocusd op wat achter hen ligt (de kudde, de weg terug)
    Erg uncunfident zonder de kudde
    niet lui (LB-i) aangelegd

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

Casandra hinnikt ook NOOIT! Niet als er een paard weg gaat, niet als zij zelf weg gaat van de kudde. Ze is ook totaal geen plakker. Maar ga ik op een vreemde plaats rijden (vb endurance wedstrijd) plakt ze wel aan de paarden waarmee ik start en is het moeilijk om ons eigen tempo te rijden (big issue) Ze is dan helemaal niet zo confident als thuis, maar ze hinnikt wel niet naar de andere paarden. Ze wordt dan RB en gaat trippelen en wordt heel onrustig. Thuis kan ik makkelijk met andere paarden op stap, halverwege wegwandelen en terug richting wei gaan, geen enkel probleem. Als ik weg ga thuis hinniken de 2 anderen ook op haar, maar dat kan haar weinig schelen. Ze maakt er zich totaal niet druk over.

Dus ik denk dat als je paard niet terug hinnikt en rustig blijft dat hij gewoon zelfzeker genoeg is. Als de andere paarden hinniken wil dat volgens mij zeggen dat ze zich niet veilig meer voelen zonder hun maatje.

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Goeie vraag.

Rengel hinnikte alleen maar terug als ze hengstig was. Voor de rest kon het haar niet deren waar we naar toe gingen. Als we dan terug in de buurt van de stal kwamen en er hinnikte een van weidegenootjes hinnikte ze wel eens terug.
    Als er een van de weidegenootjes weg ging en zij bleef achter keek ze nog niet op.
    Veel hangt af van het karakter van je paard of ze wel of niet hinniken. Onzekerheid draagt zeker bij tot extra concertjes.
    Persoonlijk denk ik dat het een soort vraagstelling is. Ga je weg, je komt toch vlug terug?
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

- dat hij hinnikt
    - dat hij niet hinnikt

Ik heb echt geen idee.

Kan je alleen vertellen dat Poca noch Twister hinniken bij weg gaan of terug komen. Hoor bij ons nooit paarden hinniken als er paarden vertrekken of terug komen. En dan komt het, wat zegt dat over onze kudde? Wat zegt het hinniken over jullie kudde? Me not know.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Vandaag hinnikte Noa toen ik met Fjalar terug kwam bij de wei. Doet ze vaker, hinniken als we terug komen. De rest van de kudde gaf geen reactie.
    Dus
    Of ze was blij om Fjalar te zien
    Of ze wist dat ze nog eten zou krijgen
    Of ze was blij dat ik kwam (ja, denk dat dat het is )
    Surrender to fun!

Dank voor alle input!
    [size=99px]Behalve Roos dan, want die weet niks ![/size]

Wat ik zelf merk: de achterblijvers hinniken bij ons zo ongeveer ALTIJD, althans:

-Lodash hinnikt als Susan weggaat, zij hinnikt 99,8% niet (MEER!) terug (ik denk: confidence/focus, want lui of introvert is ze niet )
    -Lodash en Susan hinniken met tussenpozen als Myra uit de wei is. Myra hinnikt 99,98% niet terug
    -Susan hinnikt soms als Lodash weg is
    -Myra hinnikt soms als Lodash weg is

-Lodash hinnikt soms terug als we samen weg zijn. Dat is volgens mij een soort extrovert+unconfident+not fucussed enough+hengstengedrag bij hem. Volgens mijn 2 centen dan.

-Susan hinnikt ALTIJD als er een paard-met-mij terugkomt, maar dat is niet echt een hinnik, maar zo'n dikke binnensmondse UH HUH HUH HUH of een iets luidere OEHHOEHOEHOE
    -Spori hinnikt vrijwel altijd als er een paard terugkomt
    -Lodash hinnikt altijd als er een 'ZIJN' paard terugkomt (Susan, Myra, merries vooral)

Leuk om eens met zijn allen naar te kijken, toch?

May the horse be with you!

Susan hinnikt dus naar jou.

Spori hinnikt als wei baas naar een ieder in zijn kudde.

Lodash hinnikt alleen naar iemand in zijn eigen favoriete groepje.

Voorkeurshinnikjes dus. Reuze boeiend dit!
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten