Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: Dominante pony

Dominante pony

Op welke manier zou ik een dominante shetlandpony terug een beetje doenbaar kunnen maken.
    Toen ik in de weide kwam (voor het eerst en samen met iemand die deze pnoy wel kent) liet ik hem toe in mijn cirkel.
    Ze deed niet veel een beetje geïntereseert. Maar toen ik een stukje weg wandelde kwam ze achter me aan.
    Ik had helemaal niet verwacht dat ze onmiddellijk voor me door liep en voor ik het wist een stel achter hoeven tegen mijn knie gooide.
    Ik zou graag willen dat deze pony terug een beetje vriendelijker wordt.
    De geschiedenis ken ik niet van deze pony, ik weet ook niet hoe ze reageert op de eigenaars maar wil wel graag oefeningen.

Ik heb redelijk veel ervaring met grote dominante paarden maar niet met zo'n kleintjes die onmiddellijk zo hoor in signaal gaan, zonder te waarschuwen. (Waarschijnlijk hebben de eigenaars nooit op de kleine signalen gereageerd en moet ze zo hevig zijn om hun te laten zien wat ze wil). Ik wil ook graag de eignaars iets maar bij leren maar ik weet niet goed hoe ik het hem moet vertellen.

Ronjaar
    Als je het geld zou weg nemen dan pas kan er vrede bestaan, maar bij dieren is dat niet nodig!

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Re: Dominante pony

Je moet ook niet teveel tegelijk willen; hoe kun je de eigenaars nou iets leren als je dit zelf al niet kunt oplossen?

Verder is je vraag ook wel heel erg ruim denk ik; we weten erg weinig van deze pony en waarom ze je op dat moment schopte, kan ik zo ook moeilijk zien/weten. En dat maakt natuurlijk wel uit voor de manier waarop je erop zou moeten reageren: was het uit angst, uit dominantie, wilde ze iemand beschermen?

Hoeveel tijd wil je aan deze pony besteden?
    Hoeveel ervaring heb je zelf met grondwerk, en waar bestaat die ervaring uit (doe je bv. Parelli)?

Ik was niet van plan om de eigenaars het eerst uit te leggen. Het zal toch anders zijn dan bij andere paarden. Eerst moet ik weten hoe ze op bepaalde dingen reageert.

Het is jammer dat ik er niet super veel mee bezig kan zijn. Want ik zit namelijk op kot. Dus alleen in de weekends en tijdens de vakanties kan ik er tijd in steken.
    De ervaring die ik heb is redelijk eenzijdig. Ik heb ervaring met mij eigen paard (fjord), deze heb ik van veulen af opgeleerd met een beetje hulp. Met een muilezel en ezel die ook redelijk dominant zijn. En nog een ezel van uit de buurt waarvan de eigenaar niet meer wist wat er mee doen.
    De ervaring bestaat uit combinatie van Parelli, Monty Robberts en andere minder bekende mensen.
    Als je het geld zou weg nemen dan pas kan er vrede bestaan, maar bij dieren is dat niet nodig!

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Tja sorry dat ik het zeg, maar ik vraag me af of je toch niet wat te pretentieus bent.
    Je weet zelf al niet wat te doen met een Shet die naar je uithaalt, en dan vraag je hier tips wat je moet doen, en vervolgens wil je de eigenaren wat gaan leren.
    Ik denk dat het zo niet werkt.
    Als je je veilig genoeg voelt kunt je best zelf met deze Shet aan de slag gaan, maar dan moet je wel weten wat je moet doen. Kennelijk weet je dat niet, andes zou je het hier niet vragen. En dan kun je in gevaarlijke situaties terecht komen.
    En zoals ik in mijn vorige post al zei, is het via het forum best lastig je daarover te adviseren omdat wij neit kunnen zien of inschatten waarom deze pony zo reageert. En dus is het erg lastig, zo niet onmogelijk, aan te geven wat jouw beste reactie daarop zou kunnen zijn.

Mijn advies: zorg eerst dat je goed wordt met je eigen paard, leer daar zoveel mogelijk van en mee, neem les, en pas als je met je eigen paard op een goed niveau staat (bv. minstens L2/3 van Parelli, of vergelijkbaar niveau in een andere methode), ga je dan pas wagen aan probleempaarden. Zo hou je het zowel voor jezelf als voor het paard leuk én veilig!

Deze pony is dus niet van jou zoals ik begrijp..

Marja mooi gesproken

overigens zijn dominante pony's niet direct de makkelijkste om Parelli mee te doen vind ik zelf..
    ze proberen je continu uit als je geen ervaring hebt zal ik het overlaten aan iemand anders of de eigenaren zelf uit laten zoeken..
    je gaan mengen in zulke siuaties vinden andere eigenaren vaak niet heel tof.. weet waar je aan begint..
    Maken van fouten is makkelijker dan fouten oplossen

zelf heb ik een dominante merrie van 1,5 heb haar nu 6 weken hihi heb er hele kluif aan pff

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

En pas ook op met wat je dominant noemt.
    Lang niet elk paardengedrag wat mensen als dominant bestempelen, is ook daadwerkelijk dominantie. Er zijn maar weinig werkelijk dominante paarden; de meeste paarden zijn liever volgers. En daar bedoel ik mee dat ze het liefst een leider hebben, waar ze achteraan kunnen lopen zodat ze niet voortdurend zelf beslissingen hoeven te nemen, of zelf op gevaar hoeven te letten.
    Het punt is alleen dat veel mensen geen goede leider zijn, dat niet in de gaten hebben (omdat ze niet weten wat een goede leider nou eigenlijk is...) en ongewenst gedrag dan maar als dominant bestempelen... En dan krijgt het paard dus de schuld/een stempel, terwijl het eigenlijk aan de mens is zijn eigen gedrag eens nader onder de loep te nemen...

En een paard van nog maar 1,5 dat dominant zou zijn... daar heb ik werkelijk mijn twijfels bij. Klinkt eerder als: gebrek aan opvoeding, en/of gebrek aan leiderschap.
    Don't shoot the messenger.

Bedankt voor de waarschuwingen en de tips. Het inderdaad moeilijk om er zo tip voor te geven. Misschien is het beter dat ik eerst eens ga kennismaken met die pony. Want zoals je zegt kan het inderdaad een niet-dominante pony zijn. En dan denk ik dat het meer van onbegrip is van de mensen die er normaal mee omgaan.
    De eigenaars zie ik echt niet werken met de pony. Het zijn namelijk mensen die dat dier als gezelschap hebben. (En ze zijn niet meer van de jongste.)

En mijn paardje heb ik al 5 jaar waarvan de laatste 3 jaar ik er veel mee bezig ben. Op zich heb ik zeer veel van haar geleerd.
    Maar deze pony heeft nog nooit mensen gekend die haar op een andere manier benaderen (die wij normaal vinden). Maar ik zal proberen om het dier te verstaan desnoods men iemand die de pony wel (of toch beter) kent. (even tussen haakjes deze pony staat al een paar jaar alleen, enkel een paar buur-paarden. Maar er gaat nu een andere pony bijkomen, een kerst cadeau voor de opa (eigenaar van deze pony).)
    En lessen heb ik al genomen gehad.

Soms is het nodig door een gesprek te voeren om zo bepaalde dingen boven te halen. En dat is hier ook het geval.
    Bedankt

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Graag gedaan hoor.

Een andere belangrijke vraag is ook: hebben de eigenaren problemen met dit gedrag? Vinden zij het überhaupt wel nodig dat er iets verandert, en zo ja, zouden ze zich daarvoor willen inzetten? Als ik het zo lees, is dat laatste zeker al niet het geval. Dus wat heb je er dan aan om met deze pony te gaan werken? Het is maar de vraag of deze pony een probleem heeft dat opgelost dient te worden (oftewel: of hij er beter van wordt als je er wat mee gaat doen), en als er al gezelschap bij gaat komen is dat sowieso al een hele vooruitgang.

Hopelijk gaat het goed als er een andere pony bij komt; als deze al erg lang alleen staat kan dat nog wel eens problemen geven (kan, hoeft niet). Een kennismakingsperiode waarbij ze door een draadje gescheiden zijn kan dan wel zinvol zijn.

Enneh... met het nemen van lessen ben je nooit klaar hoor! Dat is het leuke van paarden: je bent nooit uitgeleerd.

Ik ken de mensen niet goed genoeg. Het is via mijn vriend dat ik ginder terecht ben gekomen.
    Maar ik zal wel zien hoe het zal evolueren als er gezelschap bij komt.

Toch bedankt voor de moeite.

Bladwijzers

Forum Rechten