Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: Open schuilstal met zo'n vriesweer

Actief Forumlid ingejanssens's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2006
    Leeftijd
    59

Open schuilstal met zo'n vriesweer

Het was deze voormiddag -4 graden in de zon, wel in de wind, bij de paarden. Ze stonden er allemaal een beetje triestig bij.

Heb er over nagedacht en deze nacht zou het nog kouder worden. Gezien ze een open schuilstal hebben (4x7) met de open zijde van 7m, heb ik ze daarjuist toch maar een licht regendeken aangedaan. En weet je wat, dat ging nog nooit zo gemakkelijk. Niemand die wegliep of boos was, ze lieten het allemaal zo snel aandoen en je zag ze gelijk bekomen.Ik denk dat het bij ons op de weide de open vlakte is en de harde wind die het zo koud doen aanvoelen. Ik zal me tenminste vannacht geen zorgen moeten maken.
    Mijn paarden zijn m'n echte vrienden
    https://www.facebook.com/groups/1409316672673002/

Actief Forumlid Yvonne P's Avatar
    Aangemeld
    May 2006

Re: Open schuilstal met zo'n vriesweer

Mijn paarden staan ook dag en nacht buiten. Er is een schuilstal met een open lange zijde maar hier wordt nauwelijks gebruik van gemaakt. Ook hier op het platteland vlakbij de kust een enorme koude wind, maar mijn heren lijken er geen last van te hebben. Ik voer ze wel extra hooi bij. Het zijn Arabische Volbloeden maar als je alleen hun vacht zou voelen zou je zweren dat het Ijslanders waren

Yvonne

Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Dit jaar hier geen problemen, vorig jaar toen Amir net bij ons was, had hij blijkbaar te weinig winter-vacht aangemaakt om warm te kunnen blijven. Toen stond hij een paar keer te trillen, hij kon ook niet bewegen doordat hij zo'n pijn had aan zijn hoefjes van op de bevroren grond te staan, 't was echt zielig, toen besliste ik ook van een deken op de doen, maar dat lag binnen twee minuten in stukken vaneen en op de grond... dus dat was geen oplossing. Toen ben ik elke avond gaan spelen met hem met de bal, hij moest niet bewegen met zijn hoeven maar door te schudden met de bal kreeg hij het vlug warm.

De paardjes hebben nu beslist om achter de stal te gaan staan ipv erin, momenteel komt de wind immers van de kant waar de deuren staan. Verder geef ik ze nu drie keer per dag hooi: 's morgens, rond 16u en rond 23u. Ook Amir (ook arabier) heeft nu geen problemen, hij heeft een echte berenvacht, de shetten hun vacht ik nog iets extremer (die gaan nu zelfs op de grond liggen om te slapen brrrr).
    "Dromen komen uit..."

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Hier ook geen problemen, mijn paarden hebben ook een schuilstal en onbeperkt hooi. Zit hier ook op de vlakte dus ook last van de wind.... Heb dit jaar Kabriche wel winterdeken op maar Amber doet zonder.... Als alles goed gaat heeft ook Kabriche volgend jaar geen dekentje meer nodig....
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Ook bij ons geen problemen.
    En Aramis zit gelukkig ook nog eens goed in de huid Dat helpt ook.

Inge, als je graag een deken op doet dan zou ik wel kiezen voor een dikke deken in plaats van een regendeken. (of is die ook dik???)
    Want als je er een dun dekentje op leg kunnen de paardjes zelf hun haren niet meer overeind zetten tegen de kou en doet de deken meer kwaad dan goed.
    Een dikke deken kan hun haren vervangen om hun warm te houden.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Whoopie en de Friezen schijnen alleen maar binnen te komen om te eten ,verder staan en liggen ze buiten. Maar weet niet hoe het met deze koude dagen wordt, meestal is vorst mi niet zo,n probleem, veel nattigheid en een koude wind hebben ze vaak sneller last van.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Actief Forumlid Yvonne P's Avatar
    Aangemeld
    May 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door whoopie
    Whoopie en de Friezen schijnen alleen maar binnen te komen om te eten ,verder staan en liggen ze buiten. Maar weet niet hoe het met deze koude dagen wordt, meestal is vorst mi niet zo,n probleem, veel nattigheid en een koude wind hebben ze vaak sneller last van.
    Idd mijn ervaring is ook dat ze meer last hebben van nattigheid in combinatie met flinke wind.
    Alleen kou dat kunnen ze wel hebben.

Actief Forumlid Sita's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    38

hmm een dunne deken doet ze echt geen goed hoor... nu kunnen ze hun vacht veel minder open zetten en voor de regen hoef je het ook niet te doen, want het is kurkdroog buiten. niet dat regen tot op de huid van een paard met vacht raakt maar goed...

ik heb gisterenavond om te testen een schep spelt in de stal op de grond gegooid (is beton hoor ) en die lag er vanmorgen nog steeds! ze zijn dus niet in hun stal geweest, want een hoop voer hadden ze anders echt wel gevonden...

als je per se iets wil doen, dan kan je beter wat strooisel uitstrooien in je stal zodat ze eventueel warm kunnen gaan liggen (niet dat ik denk dat ze dat gaan doen, maar je weet maar nooit)
    Hinnik!

Actief Forumlid ingejanssens's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2006
    Leeftijd
    59

Tja, die van mij zijn het nog niet gewoon denk ik. Die staan zelfs in de dag in hun schuilhok, ook zonder deken. Alleen koudbloed Brun, die is overal te vinden. Het is ook hun eerste winter buiten.

Hooi hebben ze onbeperkt en ze krijgen ook hun korrelmix met bietenpulp geweekt in warm water. En dat is nog lekker warm als ik aan de stallen kom. En er ligt vlasstro in de schuilstallen. Daar gaan ze wel in rollen maar echt in liggen niet.

Het deken dat ze op hebben is een soort regendeken met fleece binnenin. Ze lijken het nu toch confortabeler te hebben. Of doe ik het helemaal verkeerd?
    Mijn paarden zijn m'n echte vrienden
    https://www.facebook.com/groups/1409316672673002/

Actief Forumlid mariejo's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Leeftijd
    58

Ik denk dat je gewoon naar je paardjes moet kijken, maar als ze naar deze winter toe gewoon buiten hebben gestaan en dus een wintervacht hebben kunnen opbouwen zou het op zich zonder deken moeten kunnen.
    Ze kunnen misschien even moeten wennen aan de lagere temperaturen, maar kou is inderdaad minder erg dan regen en wind.
    Ze kunnen schuilen als ze willen, begrijp ik tenminste uit je verhaal.

Een deken belemmerd ze eigenlijk alleen om hun natuurlijke kachel goed te gebruiken, als je goed hooi of stro bijvoerd blijven hun darmen lekker aan het werk en daardoor blijven ze ook in staat om zich warm te houden.

Mijn paard loopt ook zonder deken overdag in de wei, zonder schuilgelegenheid en s nachts in de bak met schuilgelegenheid en ruim hooi. Ik kan niet aan haar merken dat ze het koud oid heeft.
    Prendre la vie comme elle vient!

In Frankrijk viel het me op dat Poca bij regen, wind, sneeuw en kou fijn buiten bleef staan. Bij zon en warmte stond ze wel in de schuilstal.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Actief Forumlid Sita's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    38

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Pocalover
    In Frankrijk viel het me op dat Poca bij regen, wind, sneeuw en kou fijn buiten bleef staan. Bij zon en warmte stond ze wel in de schuilstal.

inderdaad hier ook... met een pak sneeuw op hun rug desnoods dan nog gaan ze niet naar binnen. maar in de zomer staan ze 's middags wel vaak te dutten in de stal...
    Hinnik!

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door ingejanssens
    Of doe ik het helemaal verkeerd?
    Nee joh, je kijkt gewoon naar je paarden. Brun zal je waarschijnlijk geen deken opdoen terwijl je de andere wel eentje geeft. Dat is toch gewoon kijken wat ze zelf het aangenaamste vinden.
    Ik zou er alleen echt voor zorgen dat de deken dik genoeg is dan. Ik weet niet of fleece warm genoeg is nu met dit extreme vriesweer. Dat moet je zelf een beetje bekijken.

Ik weet wel dat ook Aramis regen, wind en sneeuw haat. Bij een spettertje water loopt hij al onder zijn kleine afdakje. De kou kan hij beter tegen.

Bladwijzers

Forum Rechten