Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: Safety - comfort - FOOD - play

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Safety - comfort - FOOD - play

Huh, lees ik dat nu goed, in de nieuwe SC magazines? (heb tijd zat hier, dus ik lees ze nu van voor tot achter en weer terug)
    Food stond toch altijd op de 4e plek, NA play??

En nu lees ik in het SC magazine dat het wel degelijk VOOR play komt, alleen dat bij LB-ex paarden PLAY wel eens VOOR food komt...
    We hebben er nog ooit discussies over gehad hier, of play wel belangrijker was dan food... en ook met het schrijven ES heb ik er met San hard over nagedacht, waarom eerst play, dan food... blijkt dat Parelli het nu zelf omgegooid heeft
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Actief Forumlid Gea's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2008

Re: Safety - comfort - FOOD - play

Of het nu vroeger op de 4de plek stond weet ik niet, aangezien ik nog maar pas mij aan het verdiepen ben in heel het parelli gebeuren.
    Mij lijkt het eigenlijk heel logisch dat FOOD voor PLAY komt, aangezien het toch 1 van de basisbehoeften is om te overleven. Wanneer er aan deze primaire behoeften voldaan wordt, gaan pas de anderen aan bod komen.
    Als je het zelfs zo bekijkt denk ik dat FOOD nog voor COMFORT zou mogen. Of zit ik hier nu fout????

Want wat bedoelt men nu eigenlijk met comfort. Gaat het hier nu ook om veiligheid (safety) of letterlijk vertaald gemak, comfort??? Vind ik niet zo heel duidelijk.
    "The horse knows when you know and he knows when you don't"- Ray Hunt

Ik meen mij te herinneren dat dat vroeger andersom was, .

Zal eens in het grote boek gaan kijken.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Goh....had ik het nou maar opgeschreven en geclaimd. Dacht dat ik met Enya al jaaaren terug zoiets ontdekt had

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Ik was daar ook al jaaaaren achter. Spijtig dat Pat niet naar mij wilde luisteren
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Food stond toch altijd op de 4e plek, NA play??
    En nu lees ik in het SC magazine dat het wel degelijk VOOR play komt, alleen dat bij LB-ex paarden PLAY wel eens VOOR food komt...<snap> blijkt dat Parelli het nu zelf omgegooid heeft
    Food stond bij Pat inderdaad altijd na play . En ach, ik kan zo meer dan 10 andere dingen noemen, waar ze in de loop der jaren op terug gekomen zijn.... What's new

En nog heel even wachten en ze gaan "ontdekken", dat de *technieken* van R+ net zo veelzijdig zijn ( en "knowledge" behoeven ) als de technieken van R-.
    En dat die R+techieken véél meer omvatten, dan te hooi en te gras een wortel in een paard duwen, zoals dat nu gebeurt... . Nog héél even ....
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Nog heel even en dan kunnen we clickers bestellen met een Parelli logo er op.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Giechel, clickers!

Ja, en op Eddy's site staat nu dat voor sommige paaren finesse helpt voor de freestyle, dat je eerst finesse moet doen, dat dat beter gaat....
    Dat zei Susan een paar jaar terug ook al...
    Toen 'mocht' dat nog niet. Gelukkig was ik toen eigenwijs genoeg

En voerbeloningetc etc etc

Maareh 300% zeker dat food altijd op 4 stond.

May the horse be with you!

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Inderdaad, als ik 5 jaar geleden al aan de mensen van de Belgische PNH Bookinoffice vertelde dat Aramis echt eerst wat finesse nodig had voor ik kon gaan freestylen verklaarden ze dat dat niet kon.
    Eddy zei dat ik het dan waarschijnlijk niet goed deed...ect ect.

Ook met dat food en clickerer achtige dingen.
    De dag dat ik begon met PNH en ik me nog sullig voelde als ik onhandig stond te zwaaien met de stick en string begon ik bij elk goed antwoord een clicker woord te gebruiken. En dat heeft zo goed gewerkt.

Soms moet je gewoon doen wat je al weet, want soms is het moeilijk voor mensen om een systeem waarin ze in geloven en dat ze na jaren van leren en werken ontwikkeld hebben om dat zo maar om te gooien van de ene dag op de andere.

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

.. en wie zegt dat PNH er ZELF achter is gekomen dat dingen in een andere volgorde kunnen/moeten/beter werken (soms) ?? ... De ervaring van 100duzenden (bb) eigenwijze mensen... dáár leren (GZD!) ze van bij PNH! Applaus voor jezelf dus! .. Allez.. èn voor PNH.. èn voor de sámenwerking

mmm.. als kritische newbee snap ik wel dat food ruim voor play komt en safety voor food maar ik zit een beetje in mijn maag met het woord comfort Zodra een dier zich veilig voelt (safety) ben je toch al heel dicht bij comfort, wat moet ik me dan nog bij comfort voorstellen dat nog belangrijker is dan eten?

Actief Forumlid Yvonne P's Avatar
    Aangemeld
    May 2006

In het geval van mijn Siertje komt food echt NA comfort.

Als ik hem bijvoorbeeld in de trailer vraag, dan doet hij dat omdat ik het hem vraag. Liever zou hij buiten wachten Sier weet denk ik wel dat hij niet 'dood' gaat in de trailer en hij weet ook dat ik hem niet vast zal binden als hij er nog niet klaar voor is (safety). Maar echt lekker relaxed voelt hij zich daar niet (comfort) hij blijft netjes staan totdat ik zeg dat hij eruit mag, maar biedt ik hem in de trailer op dat moment een snoepje aan, dan weigert hij dat. Terwijl Sier erg food-orientated is!
    Volgens mij heeft Trea ooit eens een uitgebreid topic geschreven over Troy en de trailer. Volgens mij ging Troy ook netjes de trailer op omdat Trea dat vroeg, maar erg 'comfie' vond hij het ook niet. Terwijl hij alle tijd van de wereld kreeg en er geen 'dwang' aan te pas kwam.

Comfort heeft dus in mijn ogen vooral te maken met relaxed zijn en ontspannen. Hoofd omlaag durven brengen, zuchten, briesen, ogen dicht durven doen (beetje in slaap doezelen), etc. Safety gaat vooral over de kwestie leven of dood (= vluchtdier). Een paard kan zich dus alleen 'comfortable' voelen als hij zich ook 'safe' voelt, een paard dat zich 'niet safe' voelt kan zich dus ook 'niet comfortable' voelen. Echter een paard dat zich 'safe' voelt hoeft zich weer niet per se 'comfortable' te voelen....zoiets

Yvonne

Bladwijzers

Forum Rechten