Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 20

Topic: Iemand advies voor zogende merrie en veulen?

Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    45

Iemand advies voor zogende merrie en veulen?

Eik is nu twee en een halve maand oud en ze vind de biks en muesli die moeders krijgt heerlijk. Stella (moeder dus) krijgt Hippolyt Hesta Mix Classic. Stella is zeker niet dik, van mij zou ze er wel wat bij mogen. Te mager is ze gelukkig ook niet. Ze krijgt vier tot vijf keer de hoeveelheid biks die mijn andere paarden krijgen. Daarmee wordt ze niet magerder.

Wat zou ik Stella kunnen voeren dat een beetje meer aanzet? Waar inzit wat ze als zogende merrie nodig heeft. Gezien haar jeuk-verleden het liefst iets zonder (teveel gekke) toevoegingen en zonder suiker. Daar doet ze het namelijk goed op.

Wat zou ik Eik kunnen voeren? Ik denk dat zij ook iets meer en anders binnen moet krijgen dan een volwassen paard.

Ik las in mijn nieuwe boek dat paarden dol schijnen te zijn op pastinaak. Heeft iemand dat weleens gevoerd? Hoe is dat met de hoeveelheid suikers in verhuding tot wortelen?

Alvast bedankt voor het meedenken!
    Bea
    Started!

Re: Iemand advies voor zogende merrie en veulen?

Voor eik misschien iets van veulenbrok??
    en stella hmm, ik weet niet of slobber aanzet ?

vriendin van mij geeft het aan haar paard van 25 als extratje en ze zij toen hierdoor blijft hij prima op gewicht ! loopt ook 24/7 buiten.

Hi Bea!

Donanta krijgt eigenlijk nauwelijk iets erbij qua brok. Wat gespoelde (vanwege melasse) grasmix (gehakseld gras) met een handje of 2-3 grasbrokjes en een klein maatbekertje Pavo Podo korrels. Bandido krijgt ook een beetje van de grasmix, omdat hij het wel lekker vindt en de rest ook wat krijgt.. Zolang hij zoogt krijgt hij alles binnen. Donanta krijgt onbeperkt hooi en mijn ervaring is dat ze op de lange termijn daar het dikst van worden. Van krachtvoer worden ze eerst wel dikker, maar na langere tijd is heel de darmflora om zeep geholpen en kunnen de voedingstoffen niet zo efficient meer worden opgenomen.

Je zou nog Pavo Podo korrels kunnen overwegen, daarin zitten wel de benodigde hogere concenrtraties mineralen ed, maar niet perse de vele eiwitten en suikers zoals in krachtvoer. Als Stella voldoende voedingsstoffen binnen krijgt, zou Eikje ook voldoende moeten krijgen via de melk.
    Zogende veulentjes zijn vaak veel beter af dan gespeende veulens met krachtvoer. Ook qua weerstand ed.

Ik hoop dat je er iets aan hebt

Veulens krijgen de eerste maanden inderdaad voldoende binnen via de moedermelk. Dit kost de merrie wel veel kracht en energie. Wij voeren altijd speciale merriebrok in combinatie met Muesli zonder haver van Marstall. Als een veulen 3 maanden is drinkt het maximaal, dat kan voor een 'paardenveulen' gemakkelijk oplopen tot 15 liter melk per 24 uur. Ik bekijk het altijd per merrie. De ene ziet er met 3 kilo krachtvoer per dag super uit, de ander heeft soms wel 5 kilo nodig. Sinds wij Marstall voeren hebben we minder kilo's per merrie nodig. Onbeperkt hooi is inderdaad een must. Vanaf 3 maanden beginnen we de veulens bij te voeren met veulenbrok. In principe zoveel als ze lusten, maar de eerste weken zeker niet meer dan 500 gram per 24 uur. Het is nu echter wel winter en kou vraag natuurlijk ook extra energie van zowel merrie als veulen. Misschien kun je eens contact opnemen met een dierenarts hierover?? Succes!

Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    45

Dank voor jullie antwoorden en meedenken!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marjo & Sophie
    Voor eik misschien iets van veulenbrok??
    en stella hmm, ik weet niet of slobber aanzet ?

vriendin van mij geeft het aan haar paard van 25 als extratje en ze zij toen hierdoor blijft hij prima op gewicht ! loopt ook 24/7 buiten.
    Ja, veulenbrok is zeker een optie. Mijn voerboer gaat iets bestellen van Hippolyt. Ik ben toch wel erg merkvast. Tot die tijd eet Eikje nog maar even met de rest mee.

Slobber lijkt me zo een gedoe. Eigenlijk weet ik niet eens of dat echt wel zo is.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door marleendenarend
    Hi Bea!

Donanta krijgt eigenlijk nauwelijk iets erbij qua brok. Wat gespoelde (vanwege melasse) grasmix (gehakseld gras) met een handje of 2-3 grasbrokjes en een klein maatbekertje Pavo Podo korrels. Bandido krijgt ook een beetje van de grasmix, omdat hij het wel lekker vindt en de rest ook wat krijgt.. Zolang hij zoogt krijgt hij alles binnen. Donanta krijgt onbeperkt hooi en mijn ervaring is dat ze op de lange termijn daar het dikst van worden. Van krachtvoer worden ze eerst wel dikker, maar na langere tijd is heel de darmflora om zeep geholpen en kunnen de voedingstoffen niet zo efficient meer worden opgenomen.

Je zou nog Pavo Podo korrels kunnen overwegen, daarin zitten wel de benodigde hogere concenrtraties mineralen ed, maar niet perse de vele eiwitten en suikers zoals in krachtvoer. Als Stella voldoende voedingsstoffen binnen krijgt, zou Eikje ook voldoende moeten krijgen via de melk.
    Zogende veulentjes zijn vaak veel beter af dan gespeende veulens met krachtvoer. Ook qua weerstand ed.

Ik hoop dat je er iets aan hebt
    Jazeker heb ik hier iets aan! Pavo Podo heb ik nog nooit van gehoord. Ik denk dat Stella voldoende voedingsstoffen binnen krijgt, ze ziet er mooi en glanzend uit, is vrolijk. Maar nu het zo koud is, wil ik graag wat meer vetjes voor haar. Tijdelijk dus.
    Eikje mag zeker drinken totdat een van beiden daar genoeg van krijgt.
    Hooi voeren we best veel, maar niet onbeperkt. Ik wil Stella en Eik namelijk graag bij Blessa en Askja laten lopen, en die zijn zeker niet de magerste.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door andrea
    Veulens krijgen de eerste maanden inderdaad voldoende binnen via de moedermelk. Dit kost de merrie wel veel kracht en energie. Wij voeren altijd speciale merriebrok in combinatie met Muesli zonder haver van Marstall. Als een veulen 3 maanden is drinkt het maximaal, dat kan voor een 'paardenveulen' gemakkelijk oplopen tot 15 liter melk per 24 uur. Ik bekijk het altijd per merrie. De ene ziet er met 3 kilo krachtvoer per dag super uit, de ander heeft soms wel 5 kilo nodig. Sinds wij Marstall voeren hebben we minder kilo's per merrie nodig. Onbeperkt hooi is inderdaad een must. Vanaf 3 maanden beginnen we de veulens bij te voeren met veulenbrok. In principe zoveel als ze lusten, maar de eerste weken zeker niet meer dan 500 gram per 24 uur. Het is nu echter wel winter en kou vraag natuurlijk ook extra energie van zowel merrie als veulen. Misschien kun je eens contact opnemen met een dierenarts hierover?? Succes!
    Kijk, dat is ook handige info! Eik is immers bijna drie maanden.
    Ik vind echter dat ze behoorlijk veel daarnaast eet; van alles eigenlijk. Ze lust gras, hooi, wortels en ook biks. Eigenlijk eet ze gewoon met de rest mee. Af en toe zie ik haar even bij Stella lurken, maar dat is steeds maar kort.
    Wel een goede dat je schrijft dat sommige paarden wel tot 5 kilo krachtvoer nodig hebben. Dat krijgt Stella bij lange na niet. Meer blijkt dus nog altijd een optie.

Gister was ik dus bij de voerboer en die adviseerde maiszetmeel voor Stella. Ik heb zo een zak gekocht, om me later te laten herinneren dat zetmeel wordt omgezet in suikers. Dat was dus niet de bedoeling. Ik ga het even aanzien, en proberen met het zetmeel.
    Nogmaals dank aan iedereen!
    Bea
    Started!

Veel hooi! Bietenpulp kan ook goed helpen om paarden dikker te krijgen. Maiszetmeel zou ik niet doen. Zetmeel is slecht voor de darmflora en doet op de lange termijn meer kwaad dan goed. En eh, 5 kilo krachtvoer voor een ijslander zou ik echt niet doen!
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Ik ben ook een groot fan van Hippolyt, ben heel benieuwd wat jouw 'voerboer' besteld heeft. Laat je dit nog weten?

Toen ik Amber & Spirit kreeg was Amber zo sterk vermagerd dat ze naast de Hesta mix ook GKM en magnesium erbij kreeg. Heb dit uiteraard wel laten onderzoeken hoeveel en wat precies...... Maar dit is niet te vergelijken met jouw paardje natuurlijk, die is immers niet sterk vermagerd....
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    45

Voerboer heeft veulenbrok besteld bij de importeur van Hippolyt. Dat schijnt echter nog weken en weken te duren (moet uit Duitsland komen en de nieuwe lading was net binnen toen ik bestelde), en het is nog niet zeker of er maar een paar zakjes besteld kunnen worden.
    Het maiszetmeel heb ik terug gebracht. Ik vond niet dat het deed wat beloofd was (Heb het ook maar even gevoerd, en dan minder dan de aanbevolen hoeveelheid), wilde het eigenlijk ook niet voeren en heb het paard van de voerboer er blij mee gemaakt.

Stella en Eik staan sinds afgelopen weekend apart van de rest. Ik vind Stella toch te mager worden en had het idee dat ze een klein beetje apatisch werd. Nu krijgt zij samen met Eik onbeperkt hooi.
    Started!

Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    45

Sinds twee weken staat Stella nu met Eikje apart van de andere paarden. Ze krijgt onbeperkt hooi en een ruime hoeveelheid biks en muesli.
    Afgelopen week is de dierenarts geweest, die haar ook aan de magere kant vind. Zij adviseerde seniorbrok (is in bestelling, van Hippolyt), een wormeitelling (stond al in de planning) en de mest te onderzoeken op zand (staat nu in het water).
    Vandaag heb ik besloten om Stella een regendeken op te doen. Ze heeft namelijk weinig vacht, wintervacht dan wel. Misschien helpt dit haar ook iets.
    Started!

Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    45

De deken lijkt haar wat energie te besparen, zodat ze die kan gebruiken voor het kweken van vetjes.
    Gister hoestte Stella ineens. Een nare droge hoest. Gelijk de DA gebeld, dit voelde niet goed. Mijn eigen DA was de rest van de week vrij. Een vervanger moest van verder weg komen en rekent 67 euro ex btw aan voorrijdkosten... Toen maar iemand anders laten komen, een paarden dierenarts. Ze is vandaag geweest.
    Ze was ervan overtuigd dat de enting voor een verminderde weerstand heeft gezorgd. Ze hoorde wat slijm in de longen, maar nog maar weinig. Omdat we niet willen dat Stella, net nu ze weer wat begint bij te komen, nog meer afvalt hebben we ervoor gekozen om haar Ventopulmin te geven. Ook adviseerde de DA om Eik ("is die echt nog maar vier maanden??") af te spenen. Het wordt ws te veel voor Stella.
    Iemand hier ervaring mee?
    Started!

Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    50

He vervelend zeg, denk je dat het net beter gaat krijg je dit weer.

Bij ons op stal staat ook een merrie waar ze het veulen met 4 maanden hebben afgehaald, omdat het voor de merrie niet meer te doen was en er steeds slechter uit ging zien. Veulen heeft er weinig mee geleden.
    Anoek ben ik op advies luzerne gaan voeren om bij te komen (maar die heeft dan wel geen zogend veulen) vond dit erg goed werken.

Kan je verder geen advies geven, maar wens je wel veel sterkte.

Marleen

Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    45

Dankjewel Marleen!
    Vier maanden afspenen is dus niet heel "barbaars"...

De DA van vandaag adviseerde ook Sanequi voer. Dat is alleen bij DA's verkrijgbaar en ook speciaal ontwikkeld voor zogende merries en veulens. Iemand hier bekend mee?
    Started!

4 maanden kan wel, zeker als je merkt dat de merrie inteert. Ik weet niet of het mogelijk is, maar je zou er ook voor kunnen kiezen om ze alleen 's nachts apart te zetten. Dan kan het veulen alleen nog overdag drinken. Dit is een periode die heel veel vergt van je merrie, zogen, verharen, geen gras in de wei. Goed van je dat je het zo snel in de gaten had! Succes ermee en veel plezier met Eik, ik vind m prachtig

Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    45

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door andrea
    4 maanden kan wel, zeker als je merkt dat de merrie inteert. Ik weet niet of het mogelijk is, maar je zou er ook voor kunnen kiezen om ze alleen 's nachts apart te zetten. Dan kan het veulen alleen nog overdag drinken. Dit is een periode die heel veel vergt van je merrie, zogen, verharen, geen gras in de wei. Goed van je dat je het zo snel in de gaten had! Succes ermee en veel plezier met Eik, ik vind m prachtig
    Dankjewel! We zijn ook erg blij met haar.
    Volgens de DA had halve dagen uit elkaar geen zin omdat Eik dan bijvoorbeeld 's ochtends in zou gaan halen wat ze 's nachts had gemist.
    Started!

Tsja, je vraagt naar ervaringen... ik ben een groot tegenstander van vroeg afspenen. Ik heb bij mijn paarden een hengstveulen staan als vriendje voor Bandido. Het beestje is met 5 maanden afgespeend en heeft echt geleden. Hij is een periode enorm afgesloten geweest, wilde zeker 3 maanden amper spelen, is enorm afgevallen en is aan de lopende band kwakkelig. Het verschil met Bandido, het toonbeeld van gezondheid EN emotionele evenwichtigheid (!) is echt enorm.

Ik vind 4 maanden echt te veel te jong, maar een traditionele DA zal dat onzin vinden. Die zeggen 3 maanden kan prima. Tot 9 maanden verandert de moedermelk nog van samenstelling en dat geeft aan dat de melk als het ware 'meegroeit met de behoeftes van het veulen. Het is zo? goede start voor het veulen.

Persoonlijk zou ik liever de merrie helemaal volstoppen, dan het veulen eraf halen. Gras staat er niet nee, maar je kunt wel grasbrok kopen van Den Hartog. Daarin zit nog heel veel van wat er in vers gras ook zit en is toch geen krachtvoerbommetje. Ook bietenpulp, luzerne, desnoods haver oid. Je kan gedurdende de dag steeds een emmer van het 1 of ander aanbieden, zodat het mooi verspreid wordt over de dag. Ook zou ik je aanraden om goed voordroog te kopen omdat dit iets meer aanzet dan gewoon hooi.

En vergeet Eikje niet. Alles wat je die geeft aan extra's hoeft ze niet van mammie te zogen. De veulens hier eten lekker grasbrok mee en het magere gespeende veulen krijgt ook elke dag een flinke emmer bietenpulp.

Hopelijk heb je hier iets aan. Elke maand die je kan rekken zal voor Eikje goed meetellen.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten