Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: cursus Communiceren met Paarden

Actief Forumlid Chrissie's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004

cursus Communiceren met Paarden

Afgelopen maandag (4 april) zijn mijn moeder en ik naar een clinic Communiceren met Paarden geweest in Winschoten. Dit werd gegeven door Pieter en Thirza van Terra Natura. Pieter heeft eerst verteld over zijn ervaringen met zijn paarden tijdens zijn trektocht door Europa, de paarden in de Pyreneën en de Equi Libre trainingen. Daarna heeft hij met 2 paarden gewerkt. Hij vertelde in de tussentijd steeds duidelijk wat hij deed en waarom hij dit deed.

In de pauze kwam ik nog een bekende tegen van de Landbouwschool. Ook heb ik kennis gemaakt met Johanna. Zij doet de opleiding bij Terra Natura en heeft al meerdere cursussen en een reis via Terra Natura gevolgd. Wij gaan samen carpoolen met de cursus Communiceren met Paarden I. Ik ben er als cursist en Johanna begeleidt de cursus. Heb er al veel zin in. Mams en ik hebben even wat gedronken in de pauze en zochten daarna onze plekken weer op.

Na de pauze ging Pieter met nog 2 paarden aan het werk. Bij 1 paard heeft hij een zadeldekje en het zadel er opgelegd. Je kon zien dat het paard hem helemaal vertrouwde en dit niet onder dwang deed. Bij het laatste paard heeft Thirza nog even iets verteld over de massage en het voorgedaan.

Pieter werkte met 4 verschillende voor hem onbekende paarden. Alles in deze clinic draaide om het communiceren met paarden. Het was een leuke, leerzame en interessante avond.
    Mijn dieren zijn mijn alles.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004

Re: cursus Communiceren met Paarden

Dat is waar ook, het is een cursus waarbij je enkel met zijn paarden werkt nietwaar? Wat voor oefeningen heeft hij dan met de paarden gedaan, tot nu toe heb ik altijd gehoord dat hij een join up uitvoert en verder heeeeeeeel veeeeeeeeeel friendly doet ( is natuurlijk niets mis mee maar alleen friendly?? ).

Aangemeld
    Dec 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Sophie
    Dat is waar ook, het is een cursus waarbij je enkel met zijn paarden werkt nietwaar? Wat voor oefeningen heeft hij dan met de paarden gedaan, tot nu toe heb ik altijd gehoord dat hij een join up uitvoert en verder heeeeeeeel veeeeeeeeeel friendly doet ( is natuurlijk niets mis mee maar alleen friendly?? ).
    De cursus wordt op meerdere lokaties gegeven, dus ook met verschillende paarden. Je kan je eigen paard mee, maar ook gebruik maken van een paard wat op de lokatie staat. Dit zijn dan dus geen paarden van Pieter. Alleen op hun eigen lokatie in Zwolle werk je met hun eigen paarden (neem ik aan).

Wat hij deed? Hij probeerde contact te krijgen met de paarden, ging ze "loswerken" en ging ze leiden (touw om de nek als ondersteuning). Met 1 paard gebruikte hij een parasol om dingen te laten zien (vertrouwen/leiderschap) en een ander paard deed hij een shabrak en zadel (los) op om te laten zien dat je op basis van vertrouwen/leiderschap veel voor elkaar kan krijgen zonder dwang.

Ik lees elke keer verhaaltjes over cursussen hier (Voest, Terra natura etc). alles wat ik lees over die cursussen draait om de basis: op een veilige en duidelijke manier met je paard omgaan. Hartstikke prima op het eerste gezicht. Ik vraag me af of je door zoveel verschillende cursussen te doen of dat niet heel onduidelijk is voor jezelf, als natuurlijk ook voor het paard; het moet waarschijnlijk net allemaal even anders. en kom je ook verder? Door steeds de basis (leiden, wijken voor druk, loswerken- ze geven allemaal weer andere termen) te herhalen vraag ik me af of je verder komt. En kom je er ook echt achter bij welke methode datgene te halen valt wat jij wilt. Ik lees vaak dat mensen uit elke methode datgene halen wat voor hen van toepassing is. Kan iemand mij dat uitleggen. Wordt het niet verwarrend voor het paard en hoe kun je verder komen door steeds dit soort basis cursussen te doen?

Aangemeld
    Dec 2004

Ik vind het voor mij en voor mijn paarden niet onduidelijk. Voor het paard al helemaal niet. Het paard weet niet dat de dingen die ik doe van verschillende methodes (cursussen) komt. Zolang ik maar duidelijk ben voor mijn paard.

En ik begrijp niet wat je bedoelt met cursussen die alleen draaien om de basis. Ik ben dus naar een clinic van Terra Natura geweest en geen cursus. Alles draaid toch om een goeie basis en vanuit daaruit kun je verder werken met je paard. Omdat ik na mijn vervolgcurus 1 niet verder ga bij Emiel Voest (ivm verhuizen te ver reizen) zoek ik een alternatief wat ik kan gaan doen. Vandaar mijn interesse voor Terra Natura. Hier wil ik dan verder gaan de opleiding als equi libre trainer gaan volgen, zodat ik mensen kan helpen met hun paarden. Omdat ik in de toekomst een eigen (NH) stal wil opzetten in combinatie met gehandicapte kinderen/jongeren en "probleempaarden", dus dan zal ik wel een goeie basis nodig hebben. Om de opleiding bij hem te kunnen volgen moet ik meerdere cursussen bij hem doorlopen. En als je cursussen gaat doen begin je toch altijd bij de basis.

Ook werken Pieter en Emiel erg verschillend en kan ik uit hun methodes de dingen zoeken die mij het beste aanspreken.

De cursussen bij Emiel vind ik ook niet alleen maar basis. Ik heb eerst de basiscursus gedaan (zo heet deze nu eenmaal) en omdat ik nogal een dominante merrie erbij heb gekocht leek het mij wel goed om met haar op herhaling te gaan en heb de grondwerkcursus gedaan. Bij Terra Natura zijn de cursussen ook niet alleen basis. Het masseren en natuurlijk en bewust paardrijden noem ik geen basis.

Ik schrijf misschien voor jullie steeds hetzelfde (elke keer de basis) maar ik leer elke keer nieuwe en andere dingen die meer zijn dan alleen een basis. Ook mijn cursussen bij Vanda Oosterhuis?Equireva, enz. zijn toch geen basis te noemen.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004

Om eerlijk te zijn voelt het voor mij eerder als een demo dan als een cursus terwijl je er toch zoveel voor moet betalen. Maar ik was er niet bij en als jij er tevreden over bent, fijn !

Aangemeld
    Dec 2004

Zoals ik al had vermeld ging het om een clinic (demo) en niet om een cursus. In de titel heb ik het fout neergezet. De kosten voor de clinic waren niet eens zo hoog. Ik ben nog nooit naar een clinic/demo geweest die gratis was.

Denk dat het een beetje door elkaar gehaald wordt. Komt dat ik de titel van het topic foutief heb geschreven. Ik ben dus naar een clinic van Pieter Baalbergen/Terra Natura geweest en het duurde ongeveer 3,5 uur. Je kon zelf een paard meenemen die dan gebruikt werd, als je dit voor de tijd geregeld had. Verder zat je gewoon te kijken en kon je vragen stellen aan Pieter, Thirza en nog anderen die de opleiding bij hem volgen.

Actief Forumlid monique's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Je moet doen waarbij je je goed bij voelt, en wil je naar een andere demo of cursus dan parelli, dan moet je dat zelf weten Hoe meer ervaring, hoe beter het gaat. Op een gegeven moment kom je toch op het zelfde uit. Jij en je paard krijgt een betere band met elkaar en begrijpen elkaar, en daar is het waar het tenslotte toch omdraait. En in elke cursus zit wel wat herkenbaars van parelli. Ik lees veel boeken over NH en in het algemeen werkt iedereen met dezelfde basis. Zo min mogelijk je eigen als een roofdier te gedragen, en eerlijk zijn tegen je paard. Denk niet voor je paard, maar laat hem zelf denken. Zit hem niet in de weg, beloon hem op tijd,"straf"hem op tijd. Alleen dan zal hij je respecteren en als de alfamerrie zien.Daar is waar alles om draait met NH.

Bladwijzers

Forum Rechten