Afgelopen maandag (4 april) zijn mijn moeder en ik naar een clinic Communiceren met Paarden geweest in Winschoten. Dit werd gegeven door Pieter en Thirza van Terra Natura. Pieter heeft eerst verteld over zijn ervaringen met zijn paarden tijdens zijn trektocht door Europa, de paarden in de Pyreneën en de Equi Libre trainingen. Daarna heeft hij met 2 paarden gewerkt. Hij vertelde in de tussentijd steeds duidelijk wat hij deed en waarom hij dit deed.
In de pauze kwam ik nog een bekende tegen van de Landbouwschool. Ook heb ik kennis gemaakt met Johanna. Zij doet de opleiding bij Terra Natura en heeft al meerdere cursussen en een reis via Terra Natura gevolgd. Wij gaan samen carpoolen met de cursus Communiceren met Paarden I. Ik ben er als cursist en Johanna begeleidt de cursus. Heb er al veel zin in. Mams en ik hebben even wat gedronken in de pauze en zochten daarna onze plekken weer op.
Na de pauze ging Pieter met nog 2 paarden aan het werk. Bij 1 paard heeft hij een zadeldekje en het zadel er opgelegd. Je kon zien dat het paard hem helemaal vertrouwde en dit niet onder dwang deed. Bij het laatste paard heeft Thirza nog even iets verteld over de massage en het voorgedaan.
Pieter werkte met 4 verschillende voor hem onbekende paarden. Alles in deze clinic draaide om het communiceren met paarden. Het was een leuke, leerzame en interessante avond.
Bladwijzers