Resultaten 1 tot 14 van de 14

Topic: is dit wel eerlijk ?

Actief Forumlid shadow1989's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2007

is dit wel eerlijk ?

ik heb een schetland hengstje van 2,5 jaar.
    maar hij hapt over al in .ook in mij .....
    dit mag die natuurlijk niet dus, deed ik heel veel friendlyen bij ze mond.
    dat hielp goed.
    maar nu weet ik dus dat hij tandjes aan het wisselen is is dit dan wel eerlijk om hem hier voor te straffen ???
    rio en shadow voor altijd de mijne !!!!IMG]http://i277.photobucket.com/albums/kk66/marielle_123_2008/1340087_54f39e4e1a.jpg[/IMG]

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Re: is dit wel eerlijk ?

Een paard mag je niet bijten, nooit. Maar als hij het toch doet, mag je hem er niet voor straffen, nooit.

Probeer het bijten voor te zijn door hem tijdig te blocken. Dus niet slaan of anderszins straffen, maar blocken (= je ruimte aangeven door bv. met je armen te flapperen zonder dat tegen hem te richten, of door je arm plotseling op te tillen zonder te proberen hem te raken, zodat je jouw ruimte aangeeft waar hij niet ongevraagd in mag komen).
    Heeft hij je toch gebeten, stuur hem dan uit jouw ruimte en laat hem daar pas weer in komen als hij beleefdheid naar je toont.

Verder zou ik juist géén friendly rondom zijn mond doen, blijf liever helemaal van het hoofd van hengsten af. Daar worden ze meestal juist veel happeriger van, omdat ze het dan zien als een uitnodiging van jouw kant om het hap-spelletje te gaan beginnen.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik snap het niet zo goed, friendly is toch geen straf?

Vindt jij het ok dat hij je bijt, stel hij is slecht gestemd of hij heeft pijn en geeft jou een trap..vindt je dat ok, zo kunje nog wel even doorgaan. Denk dat je voor jezelf moet bedenken wat voor omgangsvormen je af wilt spreken met je paard, en ook dit kleine beestje wordt groot ....
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Aangemeld
    Dec 2007

nee ik vind dit zeker niet goed dat tie dit doet dus die ik veel friendly om de mond met de gedachte dat hij dan zo veel aandacht aan ze mond kreeg zo dat tie dit liet en dit werkte ...maar .....hij is nu aan het wisselen is het dan wel eerlijk dat ik friendely doe bij de mond????? want dit zal pijn doen .uit me ruimte blijven doet tie niet is echt een plakkert.
    kan voor hem staan te springen om hem uit me ruimte proberen te houden interseert hem niet . blocken werkt bij hem niet.
    nee ik weet dat opzich freindly geen straf is maar als ik dit doe met wisselen (tandjes wisselen)doet dit zeker weten pijn en dan vind ik het niet eerlijk tegen over hem
    rio en shadow voor altijd de mijne !!!!IMG]http://i277.photobucket.com/albums/kk66/marielle_123_2008/1340087_54f39e4e1a.jpg[/IMG]

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Zoals ik al zei, geen friendly doen rondom de mond want dit nodigt juist uit tot happen.
    Als je hem niet uit je ruimte kunt houden, dan heb je een probleem dat wellicht groter is dan je nu denkt. Nu blijft het nog bij onschuldig happen, maar dit kan behoorlijk gaan escaleren, zeker met een hengst.

Hier zou ik dan ook zeker aan gaan werken. Zorg dat je effectief wordt en dat je jouw persoonlijke ruimte verdedigt! Hij mag hier niet zomaar inkomen en zéker niet als hij de neiging heeft in je te happen. Als je dit niet NU aanpakt, gaat het alleen maar van kwaad tot erger.

Als je blocks niet helpen, ben je niet effectief genoeg. Te zacht, te laat, teveel tegen hem gericht... Ik kan zo niet zeggen wat he is, ik heb jullie nooit samen gezien.
    Als voor hem springen niet helpt om hem uit je ruimte te houden, zul je wat anders moeten verzinnen, iets dat wél effectief is. Neem een zweepje mee, een touw, wapper met een plastic zak, maak kabaal, DOE iets wat EFFECT heeft. Je pony loopt nu compleet over je heen en dit gaat echt van kwaad tot erger.

Actief Forumlid Mieke_Cunna's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2007
    Leeftijd
    37

Ik kan me geheel aansluiten bij Marja, Cunna mijn pony heeft na me verjaardag ook een happeriode gehad. Sandra van het forum is op me verjaardag geweest en leerde mij me persoonlijke ruimte af te bakenen. Niet slaan oid maar enkel aan je paard laten zien dat jij er staat, en wees het afbakenen voor dat die in je persoonlijke ruimte komt.
    Bij Cunna werkt het al om een gebogen arm naar voren te steken, wel moet ik toegeven dat ze van achteren er nog wel eens doorheen wil breken.

Wat ik me nog wel afvraag is het gemeen bijten? Of aandacht vragend bijten?
    High five van: Binkie, Frummel, Robyn, Bo, Bondai!

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

geef hem, als je niet met hem bezig bent, iets om in te happen. Bij het wisselen is hun mond idd gevoelig en dan is bijten in iets érg fijn voor ze. Dus een flostouw of een stuk hout waar 'ie de bast vanaf kan bijten. (En dan voel je je misschien ook minder "schuldig" als je hem bij het spelen úit je zone vandaan houd!)

Aangemeld
    Dec 2007

hij heeft inderdaad dingen om in te bijten .
    heb fruit takken in stal paddock liggen en vervang die als de schort er af (dus elke dag 5 grote takken)
    hij bijt niet gemeen maar van halllo ik wil ook gekriebelt ik wil ook spelen.
    met een touw uit me ruimte proberen te houden helpt niet ook niet met plastic of met iets wat veel kabaal maakt maar hij komt dan gewoon tegen me op staan van bescherm me mammie tegen de grote sterke hengst(is me ruin van 10 jaar)zelf vertouwen heeft die ook genoeg want jaagt de ruin ook rustig weg.va ze mammie mij dus.
    tips of oefeningen welkom

Met gebaren of in fases echt uit jou ruimte sturen, de eerste keer zal je misschien fase 4 bereiken..
    Maar op de duur zal jou pony snappen dat jij ook ruimte heb net zo goed als jou pony.. misschien geeft hij ze nu nog niet aan. Maar volgens mij ontwikkeld elk paard dat wel.

met mijn 1,5 jarige kleef kont had ik dit ook enorm.. vragen om aandacht happen in alles wat ze tegen kwam.. nu inmiddels 6 weken later doet ze minder happen en daardoor veel liever geworden. Ze komt nu echt LIEF knuffelen.
    Ze kleeft nog wel maar ik kan haar nu wel fatsoenlijk uit mijn ruimte sturen als ik bijvoorbeeld met mijn andere pony bezig ben.. Ze blijft dan over 't algemeen goed op afstand..

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ik heb nog nooit een paard meegemaakt dat niet met een touw uit mijn ruimte te houden was.

Sleutelwoord is: DUIDELIJK zijn, en niet opgeven voor je je doel bereikt hebt! Je moet duidelijk durven zijn, niet te afwachtend, niet te lief: jouw ruimte is van jou en daar mag hij niet ongevraagd in komen. En met niet, bedoel ik ook NIET.

Als hij zoveel zelfvertrouwen heeft dat hij die ruin van jou wegjaagt, dan zoekt hij toch geen bescherming bij jou op het moment dat hij je wegjaagt? Ik snap je redenatie hierin niet.

Als je pony andere pony's uit jouw buurt houdt, dan stelt hij zich dominant op tegenover jou en dat is een zeer ongewenste situatie. Jij moet degene zijn die de andere pony uit jullie gezamenlijke buurt houdt én je moet niet toestaan dat hij zo bovenop je kruipt.

Heb je les?

Aangemeld
    Dec 2007

hij jacht de ruin niet van mij af. dit doet tie in de wei bij het spelen met de ruin.
    maar hij kleeft gewoon aan me. en de friendyen maakte het juist minder maar vroeg meaf of dit weleerlijk is tegen over hemomdat ik hemdan pijn doe.

ik snap jou zin niet van is dit wel eerlijk omdat ik hem dan pijn doe.. Kun je dat is uitleggen, en anders weet ik niet wat voor fases jij gebruikt..
    en overigens paarden zijn ook altijd even lief onder elkaar !

Aangemeld
    Dec 2007

ik bedoel met me vraag is het wel eerlijk om friendly om ze mond te ddoen omdat dit momenteel pijnlijkis ?
    omdat dit normaal heel goed werkte maar nu vroeg ik me dus af of ik het nu niet beter anderskan af leren omdat ik hem met friendy pijn doe .denk ik dan nu zijn mond gevoelig is .

Als pijn ergens, dan friendly nooit aardig nee.
    Dus dan geen goed idee.

May the horse be with you!

Bladwijzers

Forum Rechten