Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: Vuurwerkcursus voor paarden?

Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    45

Vuurwerkcursus voor paarden?

Vorige jaarwisseling was mijn eerste met paarden. Ik heb ze gewoon in de wei laten lopen en even voor 12 uur 's nachts een berg hooi gegeven. Om 12 uur ging het vuurwerk los en mijn paarden ook. Af en toe kwamen ze even bij mij staan, maar ze vonden het toch wel erg spannend.

Nu wil ik het anders aanpakken.
    Ik zit te denken aan een baal rotjes, trektouwtje en kindervuurwerk in combinatie met mijn clicker. Dan vraag ik iemand dat op afstand af te steken en steeds dichterbij te komen. Een click (en vooral snoep) na iedere knal.
    Heeft iemand dit al wel een gedaan? Hoe was het resultaat? Heb je alleen overdag of ;s avonds geoefend? Hoe lang heb je over de voorbereiding gedaan? (Vuurwerk mag toch drie dagen worden verkocht? Vanaf morgen dus?)
    Andere tips ook altijd welkom!
    Started!

Re: Vuurwerkcursus voor paarden?

Bij ons gebeurt dat 'naturally': de kinders/jongeren in de buurt van de wei steken al weken met enige regelmaat vuurwerk af, ook carbidschieten gebeurt regelmatig.

Ik schrik me dan wezenloos soms, maar de paarden zijn totaal gedesensibiliseerd. Kopjes komen niet meer van de grond.
    Met ECHT oud en nieuw, als er ineens heel veel losbarts, schijnen ze wel een run te nemen met zijn allen, rondje door de wei, even, en dan bedaren ze.

Dus gewoon knallen en knallen en knallen at random tot ze denken: het zal wel (voor het geval je er niet iemand bij hebt die op commando afsteekt).

En anders kan je het mooi savvy aanpakken met knal-hoofdlaag-klik etc.

May the horse be with you!

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Ik maak me alweer errug zorgen voor komende week. Er wordt 2 weilanden verderop carbid geschoten en vorig jaar stonden Damat en Nicky dus bij de buren op het land. dóór de sloot heen, voor een open hek te kijken of ze de weg op zouden gaan of niet... Dank voor een oplettende buurman!
    Nu zijn alle buurweilanden dus gelukkig speciaal voor mij gesloten. Ik duim en voer extra hooi die nacht.

Actief Forumlid alytuiere's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2005
    Leeftijd
    38

Ik maak me ook alweer zorgen voor oud&nieuw. De dames reageren nu niet echt op het vuurwerk, ook niet op het carbid schieten. Ze zijn er inmiddels aan gewend, was vorig jaar ook zo. Alleen om 0.00 als alles de lucht in gaat dan gaat Summer ook. Dat doet ze pas sinds een jaar of drie en volgens mij komt dat doordat ze inmiddels minder goed ziet en dus meer afhankelijk is van haar gehoor
    Het knal - hoofdlaag is geen probleem voor mijn paarden, maar als het nieuwjaar losbarst dan is het gewoon too much. Ze krijgen nu al een paar weken valeriaan bijgevoerd en de bach rescue ligt klaar. 's Nachts krijgen ze extra hooi en de hele wei en dan duimen maar.
    liefs, Annelies

Trainingsdagboek
    Wie nimmer dwaalt, wordt nooit verstandig.

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door mitzel
    Ik zit te denken aan een baal rotjes, trektouwtje en kindervuurwerk in combinatie met mijn clicker. Dan vraag ik iemand dat op afstand af te steken en steeds dichterbij te komen. Een click (en vooral snoep) na iedere knal!
    NIET doen !!! Ik hoop het simpel uit te kunnen leggen, maar clickertrainen gebruik je voor:*het versterken van gedrag*.
    Je loopt kans op bovenstaande manier het gedrag "schrikken" te bevestigen c.q. versterken.
    Hoe moet je paard immers weten, dat je beloond voor het gedrag: "*niet* schrikken"?
    Een dier legt vaak de combi tussen het laatst vertoonde gedrag en de klik....

Wat je wél kan doen is:
    1. Tijdens het vuurwerk gedrag vragen wat ze al 120% kennen ( dus vuurwerk is dan een bijkomstige achtergrond)
    (Zie het voorbeeld *knal-hoofd laag- klik* van Mafhaf )
    2. Overdag geen eten geven en het voeren uitstellen tot vlak voor het vuurwerk. Zodat voor de paarden de motivatie om zich met voer bezig te houden, erg hoog is.
    Ook dán wordt het vuurwerk een bijkomstige achtergrond .

Het eten maakt de desensibilisatie (voor vuurwerk) dan gemakkelijker, want dáár praat je hier over .
    Grz Els
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Actief Forumlid hanne01's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2007
    Leeftijd
    32

Op TV tijdens een programma van vinger aan de poot (ik denk dat het dat porgramma was), was er ook een deeltje over iemand die zijn tinker ging laten wennen aan vuurwerk, met behulp van de clicker.
    Hij had een emmer die dampte en af en toe knalde in de piste gezet en op het einde was het paard volledig rustig als hij langs de lawaai-makende-en-dampende-emmer (woord bestaat niet denk ik ) stond.
    het zag er wel goed uit, en het resultaat was er ook wel. Of hij hetzelfde doet als er véél vuurwerk wordt afgestoken bij oud en nieuw, weet ik natuurlijk niet.

Groetjes,
    Hanne
    dhPhotography: https://www.facebook.com/Dupas-Hanne...5935071/photos
    Contacteer me voor meer info of neem een kijkje op mijn facebookpagina

Ik maak me ook behoorlijk zorgen, helemaal omdat ik ze nergens anders heen kan doen aangezien misa weer telkens onder het draad door gaat
    ze zitten in een wei omringt met koord draad op 2 hoogtes..
    en in de andere wei heb ik weidepaaltjes ook op 2 hoogtes draad.. maar misa gaat eronder door de stroom werkt niet goed

dus ik heb geen keus.. ik doe ze enorm veel hooi en daardoor doe ik brokjes en muesli mengen zodat ze lekker bezig zijn..
    helaas om 12 uur ben kan ik er niet zijn omdat mijn ouders willen dat ik thuis mee eet met gourmetten..

Ze gaan bij ons overdag carbid schieten in een andere wei wel ver van de paarden af.. daar maak ik me geen zorgen om.
    's avonds siervuurwerk natuurlijk heb wel gezegd dat er niks naar de paarden mag worden gegooit enz maar ja waar luisteren kinderen tegenwoordig nog naar..

Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Vorig jaar zat ik om 00u te verkleumen bij de paardjes (Amir was er toen nog maar net), maar ze waren alledrie rustig, alleen als het echt veel werd dan gingen ze in galop weg, tja maar naar waar? overal was het knallen en lichtspektakel. Dit jaar ga ik er niet bijzijn, ze zullen het wel aankunnen zonder mij, wat ik wel van plan ben is om 00.30u alles even te gaan checken, maar ik verwacht geen problemen... (hout vasthouden zeker)

En Els jouw tip vind ik één van de betere, dat zou hier ook kunnen lukken, want zijn met z'n drieën nogal food georiënteerd .

Waar ik me wel zorgen over maak: de konijntjes, twee van onze konijntjes lopen los, wat gaan die doen? En onze zwerfpoes, ik hoop dat ik die voor het vuurwerk in het tuinhuis kan opsluiten want ik wil ze echt niet (meer) kwijt...
    "Dromen komen uit..."

Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    45

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door E.Zanden
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door mitzel
    Ik zit te denken aan een baal rotjes, trektouwtje en kindervuurwerk in combinatie met mijn clicker. Dan vraag ik iemand dat op afstand af te steken en steeds dichterbij te komen. Een click (en vooral snoep) na iedere knal!
    NIET doen !!! Ik hoop het simpel uit te kunnen leggen, maar clickertrainen gebruik je voor:*het versterken van gedrag*.
    Je loopt kans op bovenstaande manier het gedrag "schrikken" te bevestigen c.q. versterken.
    Hoe moet je paard immers weten, dat je beloond voor het gedrag: "*niet* schrikken"?
    Een dier legt vaak de combi tussen het laatst vertoonde gedrag en de klik....

Wat je wél kan doen is:
    1. Tijdens het vuurwerk gedrag vragen wat ze al 120% kennen ( dus vuurwerk is dan een bijkomstige achtergrond)
    (Zie het voorbeeld *knal-hoofd laag- klik* van Mafhaf )
    2. Overdag geen eten geven en het voeren uitstellen tot vlak voor het vuurwerk. Zodat voor de paarden de motivatie om zich met voer bezig te houden, erg hoog is.
    Ook dán wordt het vuurwerk een bijkomstige achtergrond .

Het eten maakt de desensibilisatie (voor vuurwerk) dan gemakkelijker, want dáár praat je hier over .
    Grz Els
    Da's een verrekt goeie tip, bedankt!
    Ik doe dus niets.

Vandaag ruime tijd geweest en gekeken. Bij een knal springen ze op en rennen ze weg. Ook als ze net biks eten, en da's het allerlekkerste wat er bestaat natuurlijk!
    Het is goed. Morgen maar even rennen en dan klaar.
    Ik denk ook niet meer dat mijn enkele knallen tegen morgenavond op kunnen. En enkele knallen kunnen altijd nog.
    Started!

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

De knallen kunnen ze hier prima hebben, er wordt hier al dagen geknald . Dat zou ik inderdaad met veel voer (methode Els, deel 2) op kunnen lossen zo rond middernacht. Maar het vervelende is dat de dames vorig jaar het prima hadden buiten tot er een gierende vuurpijl overkwam en alle lichten in de hemel te zien waren... Dit jaar ga ik dus niet moeilijk doen, omdat ik de mogelijkheid heb, gaan ze rond half 12 naar binnen bij de koeien en om half 2 's nachts er weer uit. Dat gaat nog het beste, want die paar late knallen zijn het niet. Het is al het licht en gierende geluiden van pijlen en dat soort ongein...
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Daarstraks op 'man bijt hond' een CD met vuurwerk-geknal om de beestjes eraan te laten wennen.
    Ze lieten oa een vasant, een paar honden en een shet zien.
    Die shet was geweldig om te zien: die stond daar echt van wat is dat nu weer, op zijn shet's geen haartje bewoog .
    "Dromen komen uit..."

Bladwijzers

Forum Rechten