Resultaten 1 tot 7 van de 7

Topic: oefeningen lukken niet

oefeningen lukken niet

Hey,

Ik ben dus eindelijk met grondoefeningen begonnen met mijn dominante paardje. Ik ben wel wat beperkt daar we geen binnenpiste hebben en de paddock moet nog aangelegd hebben. De weide is dan weer veel te drassig Voorlopig doen we het op de binnenkoer, daar hebben we wel wat plaats maar 't is niet echt ideaal...

Eerst knuffelen van hoofd tot staart, onder tot boven, voor naar achter, links naar rechts en omgekeerd : dit gaat heel goed.

Achteruitgaan : met soms nog wat lichte druk met de vingers op zijn borst. Maar soms lukt het ook al alleen op de bewegingen van mijn hand dat hij achteruit gaat ! Fantastisch gewoon.

Naar me toehalen gaat ook heel eenvoudig.

Wat is dan het probleem ? Wel het lukt eigenlijk niet om hem plaats te doen maken met de voorhand.. (rond de achterhand)

Met de achterhand gaat dat wel. Hij is namelijk zodanig geïnteresseerd in de belonging dat hij krijgt onder de vorm van een snoepje- dat hij zowieso naar achter kijkt en zo gaat het ook makkelijker om hem plaats te doen maken met die achterhand en een weinig druk van de vingers. Maar misschien doe ik deze oefening dan niet correct ?

Maar met de voorhand is hij zodanig bezig met het in mijn zakken snuffelen dat hij in plaats van zijdelings plaats te maken met de voorhand, dat hij achteruit gaat. Deze oefening snapt hij blijkbaar niet en ik weet niet goed hoe ik het hem nog op een andere manier kan duidelijk maken. Zowieso maakt hij niet makkelijk plaats voor me. Vaak komt hij wel te dicht 'in mijn ruimte' (zou me omver lopen ook ). Misschien dat ik ook daar wat meer aandacht moet aan besteden ?

Ook als we naast mekaar staan, in dezelfde richting kijken, dan gebeurt het ook soms dat hij nog enkele passen achteruit zet in plaats van mooi op dezelfde hoogte als mij te blijven staan. Ook dit doet hij om dan van langs achter in mijn zakken te gaan snuffelen ...

iemand enkele vindingrijke tips hiervoor ???

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Re: oefeningen lukken niet

Wijken voor druk is hetzelfde als "plaatsmaken voor een ranghogere". Dit leren met snoepjes kan wel, maar zeker zoals het nu gaat, gaat het dan aan zijn doel voorbij.

Snoepjes je zak uit, en belonen met een aai en met rust. Immers, je wilt dat je paard leert je hand te volgen, en niet het snoepje. Als je niet ervaren bent met voedselbeloning zou ik OF eerst beginnen met de beginselen van clickertraining (vooral het NIET voeren leren) OF voedselbeloning laten voor wat het is en je paard leren wijken voor druk zonder voer.

Waarschijnlijk is het probleem bij jou dat je paard jouw ruimte niet respecteert. Graaien naar snoepjes in je zak is aangeleerd maar ongewenst gedrag. Ik zou beginnen met snoepjes weg, en elke keer als je paard tóch wil graaien met je elleboog hem de weg blokkeren. Dus hoofd jouw kant op, elleboog omhoog. Misschien dat hij hierbij zijn neus stoot, maar op zich is dat niet direct de bedoeling. Als het gebeurt, dan is dat wel zijn eigen schuld. Kijk je paard hierbij niet aan, en doe de beweging niet agressief of op hem gericht. Je hebt als het ware gewoon ineens een spastische arm...

Als hij zijn hoofd uit jouw buurt houdt kun je de oefening weer proberen.

ps die keer dat de merrie er bij was is me nu wel duidelijk....zij was altijd zijn vriendin in de wei, hij is de enige ruin in onze groep die wat hengsten gedrag laat zien. (hij dekt ook) dus die ervaring in de paddock zorgde voor veel frustratie (ik zag dat wel maar kon het niet plaatsen). dus die combinatie maken we niet meer.....

Actief Forumlid ingejanssens's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2006
    Leeftijd
    59

Sandra heeft gelijk. Geen snoepjes bij dominante paarden. Zeker niet in het begin.

Utan is ook heel dominant en beet in het begin (de eerste 2 weken) bij deze oefening (wijken van voorhand) altijd in de carrotstick. Dus je moet even geduld hebben, dit is een grote stap voor hem.

Doe je de oefeningen met je handen of met een carrotstick? Met een carrotstick is het in het begin veel effectiever en als je je fases goed gebruikt ook het duidelijkst. En hij kan jou niet bijten, die carrotstick kan daar wel tegen!
    Mijn paarden zijn m'n echte vrienden
    https://www.facebook.com/groups/1409316672673002/

Forum Meubilair skabelpunk's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    2

Interessant topic dit!
    Ik heb de oefeningen tot nu toe ook steeds met mijn handen gedaan en wijken voor druk werkt gewoon niet. ik moet elke keer tot een fase 4 doorgaan en dan echt hard want anders blijft ze gewoon een kwartier lang tegen die druk inhangen.
    als ik met haar loop en ik loop zelf achterwaarts krijg ik steeds happen in mijn richting. Tot nu toe heb ik ze steeds kunnen ontwijken maar ik voel me niet echt safe meer met het grondwerk. Het lijkt of ze zich juist steeds meer voor me afsluit in plaats van me meer te accepteren. Ik ga voortaan met de stick oefenen.

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Als een paard echt tegen je handen gaat hangen kun je als het wijken voor druk beter gaan combineren met de drivinggame. Dus je begint met fase 1 en 2 met wijken voor druk, en als je paard niet reageert gebruik je fase 3 en 4 van de drivinggame. Meestal valt het kwartje dan al snel.

Forum Meubilair skabelpunk's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    2

oh dat is echt een goede tip!!
    dankjewel

Bladwijzers

Forum Rechten