Hallo,
IK heb een klein probleempje met mijn paardje, een 5 jarige ruin. Als we in groep willen wandelingen maken dan legt hij zijn oren in zijn nek, gaat achterwaarts richting het paard dat hij niet kent en stampt ...
Heel vervelend en bovendien heel gevaarlijk ook. En aangezien wij recreatieve ruiters zijn, gaan we graag en vaak wandelingen maken.
Bij onze andere paarden doet hij dit niet, of toch veel minder.
De NH methode is voor mij volledig nieuw. Ik heb er al heel wat over kunnen nalezen op internet maar praktische zaken heb ik jammer genoeg niet gevonden. Is er iemand onder jullie die me enkele tips kan geven over oefeningen die ik met hem kan gaan doen om vooral zijn dominantie wat in te perken ( ik denk alvast dat dat aan de basis van dat stampen ligt)
Ook in de weide zien we wel dat hij tov de andere paarden toch de dominantste is : hij gaat als eerste drinken, hij gaat als eerste de verchillende emmers kontroleren etc...
Aan de andere kant dan 't volgende :
Zo hebben wij geprobeerd om dat probleem met dat stampen naar andere paarden op te lossen door hem helemaal achteraan in de rij te laten lopen. Resultaat : hij maakt zich ongelooflijk nerveus, trappelt rond en dergelijk meer omdat hij dan niet bij zijn 'vriendin' (lees ons andere paard) mag lopen ...
Besluit : ik zou dus liever het probleem met dat stampen gaan aanpakken in plaats van het uit de weg te gaan.
Heeft iemand ervaring hiermee ? Zijn er oefeningen die ik als grondwerk met hem kan gaan doen ? Kan iemand helpen ?
Alvast hartelijk dank.
Bladwijzers