Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 16

Topic: Dominant paard - welke oefeningen ? NH ?

Dominant paard - welke oefeningen ? NH ?

Hallo,

IK heb een klein probleempje met mijn paardje, een 5 jarige ruin. Als we in groep willen wandelingen maken dan legt hij zijn oren in zijn nek, gaat achterwaarts richting het paard dat hij niet kent en stampt ...
    Heel vervelend en bovendien heel gevaarlijk ook. En aangezien wij recreatieve ruiters zijn, gaan we graag en vaak wandelingen maken.
    Bij onze andere paarden doet hij dit niet, of toch veel minder.
    De NH methode is voor mij volledig nieuw. Ik heb er al heel wat over kunnen nalezen op internet maar praktische zaken heb ik jammer genoeg niet gevonden. Is er iemand onder jullie die me enkele tips kan geven over oefeningen die ik met hem kan gaan doen om vooral zijn dominantie wat in te perken ( ik denk alvast dat dat aan de basis van dat stampen ligt)
    Ook in de weide zien we wel dat hij tov de andere paarden toch de dominantste is : hij gaat als eerste drinken, hij gaat als eerste de verchillende emmers kontroleren etc...
    Aan de andere kant dan 't volgende :

Zo hebben wij geprobeerd om dat probleem met dat stampen naar andere paarden op te lossen door hem helemaal achteraan in de rij te laten lopen. Resultaat : hij maakt zich ongelooflijk nerveus, trappelt rond en dergelijk meer omdat hij dan niet bij zijn 'vriendin' (lees ons andere paard) mag lopen ...
    Besluit : ik zou dus liever het probleem met dat stampen gaan aanpakken in plaats van het uit de weg te gaan.
    Heeft iemand ervaring hiermee ? Zijn er oefeningen die ik als grondwerk met hem kan gaan doen ?
    Kan iemand helpen ?
    Alvast hartelijk dank.

Actief Forumlid ingejanssens's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2006
    Leeftijd
    59

Re: Dominant paard - welke oefeningen ? NH ?

Dit kan je zomaar niet in 1 2 3 oplossen. En er zijn niet zomaar een paar grondoefeningen die dit kunnen oplossen. Jij moet als leider ervoor zorgen dat je paard dit niet meer doet. Dit is een proces waar jullie doormoeten. En dominante LB paarden zijn niet de simpelste paarden om NH mee te starten.

Misschien moet je eens in het aanbod van cursussen gaan rondneuzen. Hier op het forum worden ook dvd's (in het Nederlands!) verkocht, die kunnen je ook al op weg helpen. Info bij Callipo (Eveline).
    Mijn paarden zijn m'n echte vrienden
    https://www.facebook.com/groups/1409316672673002/

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door volcano
    Zo hebben wij geprobeerd om dat probleem met dat stampen naar andere paarden op te lossen door hem helemaal achteraan in de rij te laten lopen. Resultaat : hij maakt zich ongelooflijk nerveus, trappelt rond en dergelijk meer omdat hij dan niet bij zijn 'vriendin' (lees ons andere paard) mag lopen ...
    Zou dit misschien kunnen komen omdat hij onzeker is en daardoor angstig is om als achterste paard te lopen?

Aangemeld
    Jul 2006
    Leeftijd
    59

Het is moeilijk te zeggen. Als hij echt dominant is dan ondermijn je zijn gezag op een verkeerde manier en wordt hij daar heel erg gefrustreerd door. Hij mag baas zijn en dominant zijn, hij mag alleen niet schoppen als zijn leider op hem zit of als zijn leider hem aan de lijn heeft. Angstige paarden lopen liever achter een paard aan, of achter de hele bende aan. Dan kunnen ze gewoon volgen en mkoeten ze zelf 'het gevaar' niet in het oog houden.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door ingejanssens
    Het is moeilijk te zeggen. Als hij echt dominant is dan ondermijn je zijn gezag op een verkeerde manier en wordt hij daar heel erg gefrustreerd door. Hij mag baas zijn en dominant zijn, hij mag alleen niet schoppen als zijn leider op hem zit of als zijn leider hem aan de lijn heeft. Angstige paarden lopen liever achter een paard aan, of achter de hele bende aan. Dan kunnen ze gewoon volgen en mkoeten ze zelf 'het gevaar' niet in het oog houden.
    Ben ik niet helemaal met je eens, wanneer een angstig paard achteraan loopt kan hij zich van achteren bedreigd voelen. Dit kun je oplossen door een dominanter dier erachter te laten lopen. Hij moet dan natuurlijk niet gaan slaan.
    @TS, waar gaat het paard uit zichzelf het liefst lopen? Voor, achter of in het midden en wil hij misschien wel voor de ene maar niet voor een ander lopen?

hallo

Hij wil best wel achteraan lopen maar alleen als zijn 'vriendinnetje' onze merrie net voor hem loopt. Als er nog maar één paard tussen ons in loopt wordt hij stapel nerveus, begint hij te trippelen ...

Helemaal vooraan is ook geen probleem voor hem maar dan moet onze merrie wel vlak achter hem lopen omdat hij niet de neiging heeft om naar haar te stampen. Loopt er echter een paard achter hem dat hij niet kent dan gaat hij plots redelijk snel achteruit met de oren in de nek tot hij dat andere voor hem vreemde paard kan stampen... Vreemd hé.

De NH methode spreekt mij wel heel erg aan. 't Is alleen jammer dat je de starters pakketten of de Level 1 zoals dat heet moeilijk kunt vinden. Alles nieuw aankopen is nogal een dure aangelegenheid vooral als je niet zeker bent dat dit het probleem zal verhelpen. Niet dat ik twijfel aan mijn paardje maar 't is eerder dat ik hier totaal geen ervaring mee heb...
    Zou je het pakket niet ergens kunnen huren ? Tweedehands vinden lijkt ook een onbegonnen zaak. (Ebay en Kapaza overlopen zonder resultaat )

Aangemeld
    Jul 2006
    Leeftijd
    59

De info en dvd's van Equiplay, hier op het forum verkrijgbaar zijn best niet duur en daar kun je zeker mee aan de slag.

van de week stond er een level 1 pakket op marktplaats te koop..

maar het zijn niet een paar simpele oefeningen die dan gelijk verzekeren dat jou paard dan stopt mte dat gedrag.
    Hij zijn vaak dingen bij elkaar.. die je niet vanaf een computer kunt zien.. paarden hebben vaak wel een reden voor bepaald gedrag.

Mijn pony bijvoorbeeld geeft met bijten aan dat zij nerveus word.. Dan weet ik dat ik een stap moet terugdoen of andere aanpak nodig heb..

hallo

Hij wil best wel achteraan lopen maar alleen als zijn 'vriendinnetje' onze merrie net voor hem loopt. Als er nog maar één paard tussen ons in loopt wordt hij stapel nerveus, begint hij te trippelen ...
    Je moet de leider worden, dan pas zal het paard het nie terg meer vinden als er een ander paard tussen staat
    want dat voelt hij zich bij jou ook vertrouwt. Dit is niet zomaar gedaan, kost veel geduld maar geweldig als je
    het eenmaal hebt

Helemaal vooraan is ook geen probleem voor hem maar dan moet onze merrie wel vlak achter hem lopen omdat hij niet de neiging heeft om naar haar te stampen. Loopt er echter een paard achter hem dat hij niet kent dan gaat hij plots redelijk snel achteruit met de oren in de nek tot hij dat andere voor hem vreemde paard kan stampen... Vreemd hé.
    Voor ons raar, voor het paard logisch. Dit paard is zeker dominant maar staat waarschijnlijk laag onder in de rang.
    Zwakkere/lagere paarden vechten met geweld. Hoogstaande paarden hoeven vaak alleen maar boos naar de ander
    te kijken en ze gaan voor hem aan de kant. Is het niet mogelijk dat hij die paarden kan leren kennen in de wei?

De NH methode spreekt mij wel heel erg aan. 't Is alleen jammer dat je de starters pakketten of de Level 1 zoals dat heet moeilijk kunt vinden. Alles nieuw aankopen is nogal een dure aangelegenheid vooral als je niet zeker bent dat dit het probleem zal verhelpen. Niet dat ik twijfel aan mijn paardje maar 't is eerder dat ik hier totaal geen ervaring mee heb...
    Zou je het pakket niet ergens kunnen huren ? Tweedehands vinden lijkt ook een onbegonnen zaak. (Ebay en Kapaza overlopen zonder resultaat )
    Ik raad je ook de KFH boeken aan http://www.hempfling.com

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Een paard heeft ook een privéruimte, vergelijkbaar met die van ons (voelbaar in bv een volle bus of metro). Die ruimte dient gerespecteerd te worden.
    Wellicht is je paard juist onzeker en wil hij daarom een grotere afstand tussen hem en het andere paard. (hoe onzekerder het paard, hoe groter de prive-ruimte in de meeste gevallen)

Je zult best wel gelijk hebben als je zegt dat IK de leider moet worden.
    Nu ik heb dat paardje nog maar een 6 tal maanden en het vraagt toch wat tijd voor paard en ruiter elkaar wat kennen, laat staan vertrouwen.

Voor een 5 jarige kan hij toch soms wel lomp uit de hoek komen. Zo kan hij mij zomaar omver lopen als er ergens iets is wat hem meer interesseert. Allemaal niet kwaad bedoeld hoor (dat denk ik toch) maar wel beetje vervelend.

Hij moet dus meer respect voor me leren hebben.. en mij als zijn leider zien. euch ... tips hoe ik dit aan boord moet leggen ? Oefeningen die je hiervoor kunt doen ?

Ik heb deze morgen alvast de kennismakings DVD van Pat Parelli ontvanen en zal daarmee alvast eens beginnen. Er steekt ook zo'n blad bij waarmee je ongeveer kunt bepalen wat voor paard je hebt... is momenteel nog ferm onduidelijk voor me en lijkt me redelijk ingewikkeld....

Soit, ik ga me er eens in verdiepen en als ik er niet uit raak dan horen jullie dat zeker wel.

alvast bedankt da jullie me wat kunnen helpen...

groetjes

Ps die andere vreemde paarden kan hij niet leren kennen in de weide, want dat zijn de paarden van vrienden van ons die bij hen thuis gestald zijn. We gaan nu en dan samen wandelen dus zo erg veel komt hij er (vooral in de wintermaanden) niet mee in contact... dit maakt het er ook niet makkelijker op.

Voor een 5 jarige kan hij toch soms wel lomp uit de hoek komen. Zo kan hij mij zomaar omver lopen als er ergens iets is wat hem meer interesseert. Allemaal niet kwaad bedoeld hoor (dat denk ik toch) maar wel beetje vervelend.
    .
    Even vermelden dat lompigheid niks met leeftijd te maken heeft, bij ons op de wei staat er een die 7 of 8 en is ook lomp..

je vraagt weer oefeningen hoe je repect van je paard krijgt.. Het is alles bij elkaar, Alle 7 games van parelli.. Als je die kent je paard ze goed beheerst zal je op den duur zeker respect krijgen..

Ruimte maken kan je doen door een lang touw voor je op de grond te gooien en zo het paard van je af te vragen. Doe dit wel rustig en niet dreigend.

Actief Forumlid diana's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2007
    Leeftijd
    54

Hey ,
    Ik weet niet of je makkelijk engels leest ?
    Maar dit komt ook in de buurt van je vraag denk ik. Q & A uit de parreli e-news van deze week.

Diana

QUESTION
    I have a question regarding dominance between horses. Basically, I would like to know what is the best response for the human when their horse displays dominance toward other horses (both on the ground and riding). When I am with my mare in the pasture at liberty, she will tell any other horse to go away if they get too close to me. I haven't known quite what to do, but my instincts tell me I should not let her do this because it may be a way of her being dominant over me? Is she "claiming" me? What I have been doing is trying to anticipate when she may do this and block her attempts to drive away another horse. She seems to respect this and listens to me. Is this the appropriate response on my part? Recently, I have seen a friend's gelding be very dominant toward other horses while she is riding her horse and the other horses are also being ridden. The horse will pin his ears back and sometimes try to kick at the other horses. What should my friend do, if anything, in these circumstances? It certainly makes it dangerous to ride in groups or clinics. Also, why do some horses feel they need to be so aggressively dominant with all other horses? Is the horse possibly feeling unconfident and insecure or, does he just want to be in charge? —Jessica

ANSWER
    You are pretty close...the horse is feeling the need to defend herself because her leader is not doing it. More often than not, it's an unconfident horse that engages in this behavior. Because she's unconfident she has a big 'bubble' that she defends, so the moment a horse comes into that personal space she reacts or even overreacts because she doesn't want to let them come close. Start noticing the distance at which she is confident with others and then at what point that changes and she becomes disturbed. Look for the smallest signs because you want to find that fine line, not wait until it's serious. Then, what you do is start defending her and chasing the other horses out of her space (of course you would ask the permission of other riders so you don't put them in danger by suddenly scaring their horse). Believe it or not, if you can consistently protect your herd of two (you and your horse) she will stop worrying and actually get better over time. What you don't want to do is stop her from defending herself as she'll continue to get worse and try even harder to protect herself. Use a Carrot Stick and String, or a flag (if your horse is okay with that) and calmly but surely move the other horses away just before they get into her bubble, and be consistent about it. You'll be amazed at how much calmer your horse will get.
    ** Relax, we komen er wel**
    Voor meer over binkie http://nh.eyeweb.nl/

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

precies wat ik ook zei

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten