ik dacht mijn pony goed te begrijpen, maar dit gedrag kan ik niet volgen! het volgende; mijn pony was in de groep zo'n beetje de middelste in rangorde, niet dominant maar ook geen sukkeltje. inmiddels is hij 7 en wat zelfbewuster geworden omdat hij nu hoger in rangorde staat. bij de groep staat nu een merrie die duidelijk de leider is/was. mijn pony heeft met haar een keer een aanvaring gehad, daarna vond hij haar maar eng. later leken ze elkaar wel aardig te vinden liepen vaak samen enz. , maar zij was de baas. ze hoefde alleen maar boos te kijken en hij ging aan de kant. inmiddels zijn de rollen omgedraaid, soms staan ze samen of met een 3e pony ruin in een flinke paddock. (de andere pony is hoger in rangorde dan de mijne) nu jak tmijn pony regelmatig achter de merrie aan, begint met bijten in de billen zodra de merrie gaat rennen begint de achtervolging, een paar rondjes. direct daarna zoekt hij ook ruzie met de ruin door met zijn achterhand te dreigen, hierop krijgt hij meestal geen reactie waaropde merrie er weer aan moet geloven. bij dit alles komt hij erg kwaad over. als hij met z,n 2 pony maatjes staat gaat het veel gemoedelijker, hoewel de lagere in rang wel eens achterna gezeten word meestal als hij niet met mijn pony wil spelen! o ja, als ik in de paddock ben moeten alle soortgenoten rennen voor hem, hoger of lager in rang maakt op dat moment niet uit.... wat moet ik hier van denken? ik zou het jammer vinden als mijn pony in een bullebak wordt, zo wil niemand meer met hem in de paddock............![]()
Bladwijzers