Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 33

Topic: pony lijkt bullebak te worden......

pony lijkt bullebak te worden......

ik dacht mijn pony goed te begrijpen, maar dit gedrag kan ik niet volgen! het volgende; mijn pony was in de groep zo'n beetje de middelste in rangorde, niet dominant maar ook geen sukkeltje. inmiddels is hij 7 en wat zelfbewuster geworden omdat hij nu hoger in rangorde staat. bij de groep staat nu een merrie die duidelijk de leider is/was. mijn pony heeft met haar een keer een aanvaring gehad, daarna vond hij haar maar eng. later leken ze elkaar wel aardig te vinden liepen vaak samen enz. , maar zij was de baas. ze hoefde alleen maar boos te kijken en hij ging aan de kant. inmiddels zijn de rollen omgedraaid, soms staan ze samen of met een 3e pony ruin in een flinke paddock. (de andere pony is hoger in rangorde dan de mijne) nu jak tmijn pony regelmatig achter de merrie aan, begint met bijten in de billen zodra de merrie gaat rennen begint de achtervolging, een paar rondjes. direct daarna zoekt hij ook ruzie met de ruin door met zijn achterhand te dreigen, hierop krijgt hij meestal geen reactie waaropde merrie er weer aan moet geloven. bij dit alles komt hij erg kwaad over. als hij met z,n 2 pony maatjes staat gaat het veel gemoedelijker, hoewel de lagere in rang wel eens achterna gezeten word meestal als hij niet met mijn pony wil spelen! o ja, als ik in de paddock ben moeten alle soortgenoten rennen voor hem, hoger of lager in rang maakt op dat moment niet uit.... wat moet ik hier van denken? ik zou het jammer vinden als mijn pony in een bullebak wordt, zo wil niemand meer met hem in de paddock............

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Re: pony lijkt bullebak te worden......

Hoe vaak is je pony de afgelopen tijd van groep gewisseld?

Telkens wisselende contacten kan voor een paard erg moeilijk zijn. Het zou goed kunnen door het wisselen van de kudde zijn zekerheid verliest en daarom steeds agressiever gaat reageren.

Als jij in de paddock komt en je pony jaagt de andere weg, is hij in feite de ranghogere van jouw 'kudde van 2'. Wellicht voelt hij zich niet veilig bij de anderen. In plaats van hem de anderen weg te laten jagen, zou je zelf de andere paarden op afstand kunnen houden.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

de vaste groep is drie ponys (ruinen) waarvan een de mijne. ze staan al jaren samen en zijn dikke vrienden, alleen laat mijn pony nu regelmatig agressie/boosheid zien voor mij onduidelijke redenen! zeker naar zijn lager in rang staande vriendje. onzeker is hij naar mijn idee niet, hij is zich juist er bewust van zichzelf ( ) dit is met de jaren zo gegroeid, hij veel zelfvertrouwen en is ook de meest dappere van de groep! verder reageert hij altijd geirriteerd als andere paarden aandacht vragen of krijgen van mij. dat kan hij heel subtiel laten zien, maar ook met veel bombarie! vanmiddag moest ik zijn lager in rang staande vriend eerst uit de paddock halen dit vind hij maar niets, ik moet hem dan eerst wegsturen anders neemt hij een hapje van zijn maatje..

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Hmm, ik snap nu niet veel meer van je 1e verhaal. Staat hij nu met 3 ruinen? Of met 4, waarvan 1 merrie? En staat hij nu altijd in de paddock, of wisselt de omgeving ook nog?

Wilma
    Guest

Het is zo moeilijk als je de situatie niet ziet, zoals jij het schetst denk ik juist niet dat je pony veel zelfvertrouwen heeft, dan zou hij niet zo reageren. Hij zal ongetwijfeld wel zijn krachten aan het meten zijn en als er niet een duidelijke leider in de groep is zal hij het uit proberen. Voor mij is het herkenbaar, ik heb ook zo'n situatie gehad. Er was geen echte leider en de sterkste in kracht won, maar het gevecht bleef. Toen er een oude merrie bijkwam die zonder bombarie maar met charisma daar stond was het klaar. Zij sprong ook tussen beiden als ze met brute kracht elkaar probeerden te overtroeven.

Toen zij overleed begon de ellende weer, wij hebben ze uit elkaar moeten halen want na 1 1/2 jaar zagen we in dat het geen maatjes zouden worden. En degene met de minste kracht maar die ook niet opgaf moest het vaak ontgelden. Er was geen innnerlijke kracht maar gewoon domme kracht die ze allebei gebruikten.

Ik schakel altijd nu Gerrie Huijts in die met onze paarden praat en dat heeft bij ons veel duidelijkheid gegeven in wat er in de paarden omgaat.

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Volgens mij staat een rangorde in een kudde nooit vast voor eeuwig en altijd. Waarom ze soms wisselt is afhankelijk van allerlei factoren (ziekte, ouderdom,...). Een rangorde kan ook wisselen naargelang de bezigheid van de kudde. Paard x kan wel de leiding nemen als er gegeten wordt maar paard y kan misschien wel bepalen waar de kudde naar toe gaat.
    Het probleem van jouw pony reikt volgens mij verder dan alleen rangorde bepaling.

De enige rede dat ik kan bedenken is dat hij zich om een of andere rede niet goed voelt in zijn vel. Dat kan natuurlijk vanalles zijn, voelt hij zich ziek, een ongemak, een andere rede van frustratie?
    De winter is ook een periode waar en in padock of wei weinig of niks te beleven is. Misschien is er een voedseltekort is waardoor hij zich ongemakkelijk voelt. voorzie dan meer hooi dat je neerlegt (of hooinetten) op verschillende plekken in de padock. Of misschien is er een vorm van verveling? op te lossen door meer met je paard bezig te zijn of te voorzien van spelelementen. Enkele berken of wilgen takken kunnen ook een oplossing bieden.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik zou er niet altijd vanuit gaan dat het dominantie is, mijn paardje whoopie deed dit ook toen ze bij 2 andere merries stond. Voor anderen komt het dan over als dominantie, maar wat er onder zit is juist onzekerheid waardoor ze te snel in de aanval gaat. Wat bij haar wel een beetje heeft geholpen is een energetische behandeling, maar verder is vooral belangrijk dat er ruimte is zodat de paarden weg kunnen, en als ze niets te eten hebben werd het ook altijd erger. Nu staat Whoopie bij andere paarden en is er geen probleem meer.

Wat jij beschreef mbt boos doen naar andere paarden als je erbij bent dat wil Whoopie ook doen, ik neem tegenwoordig altijd mijn stick mee, hou Whoopie bij me mocht ze uit willen vallen, maar zet de andere paarden ook gewoon een metertje terug dat werkt wel, je moet echter wel goed opletten en het is wel eens lastig, maar toch proberen de baas te zijn.
    Weet dat het een erg vervelend probleem is, evt met meer dominante maar rustige paarden in een groepje zetten dat werkt super voor Whoopie maar moet natuurlijk ook net kunnen.

Succes.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

bedankt voor de reacties! in de zomer staat hij in een gemengde kudde van 5 paarden. (4 ruinen 1 merrie). in de winter hebben we 2 ruime zandpaddocks waar max 3 paarden in mogen. in mijn geval zijn dat de 3 pony ruinen en soms 2 ruinen en 1 merrie! verdeeld over de dag komt hij zo,n 2 tot 3x in de paddock, dit zal totaal zo,n 3 tot 4 uur zijn. paarden mogen daar niet worden gevoerd en staan dus tussendoor in stal om te eten. ik heb het idee dat hij het al snel zat is in de paddock, zodra hij me ziet laat hij vaak merken dat hij eruit wil. zoniet dan gaat hij ruzie maken, ook als de anderen niet met hem willen spelen lijkt hij erg gefrustreeerd.....als ik in de paddock ben staat mijn pony altijd bij mij, de andere staan dan samen aan de andere kant vanuit het niets kan hij zomaar op de andere twee duiken. als ik het zie aankomen ga ik er tussen staan en stuur hem dan de andere kant op, ik laat hem dan niet bij de andere. na 2 pogingen komt hij bij me staan, kopie laag kauw bewegingen enz. in de omgang met andere mensen wil hij ook wel dominant doen, naar mij niet. verder merk ik geen veranderingen aan hem

Wat doen ze in die paddock ? enkel erinn om uit hun stal te zijn of krijgen ze daar ook eten enz??

En kan misschien ook soort negatieve aandacht zijn als ik hun wegjaag krijg ik aandacht van mijn baasje dat is wat ik wil..

in de paddock wordt niet gegeten! er liggen van die speelballen en soms wilgentakken in. het zou idd. ook een manier van aandacht vragen zijn.... dat is namelijk erg belangrijk voor hem! meneer eist namelijk aandacht.. in of uit zijn stal hij maakt vanuit zijn stal de kast open, en ja die wordt leeg gehaald in de hoop dat er iemand naar hem toe komt.... z,n halster van de haak pakken en dan voor je op de grond gooien zo van haal me er eens uit....(en boooos als die stomme mensen mar niet begrijpen wat je bedoeld ) kortom een kreatief baasje, soms erg vermoeiend maar ook erg veel humor! ps hij wordt dagelijks lekker lichamelijk en geestelijk bezig gehouden, maar het lijkt nooit genoeg.

Hoe lang staan ze in die paddock..??
    kan me namelijk goed voorstellen als ze daar lang in staan zonder eten dat je daar sjaggie van word..
    Eten is wel belangrijk voor een paard zeker als het koud is, door hooi te eten of gras houden ze zich warm.

max. is bij mij zo,n anderhalf tot twee uur..... meestal een uurtje per keer 3x per dag, tussendoor kan hij in z,n stal eten. ik merk wel dat hij het na een uurtje wel gezien heeft, aan de andere merk je dat niet! maar ja, hij is altijd al eruuuug duidelijk geweest in wat hij wel en niet leuk vind

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Ik denk als je je vorige posts goed terug leest je dat je zelf een antwoord geeft voor zijn huidige gedrag

Ik wil je wel attent maken op het feit dat een paard niet kan nadenken "oh in de paddock mag ik niet eten maar straks als ik in de stal kom krijg ik wel genoeg"
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Dus je paard staat 21 uur per dag afgezonderd op stal en mag dan 3 uurtjes per dag met de anderen spelen.
    Dat is toch geen echt kudde-leven wat hij dan heeft...

calippo, als je mijn berichten goed zou lezen staat daar nergens in dat hij 21 per dag in stal staat of afgezonderd zou staan! jammer dat je door mensen die ws wel de mogelijkheden hebben om hun paarden 24 per dag op de wei te zetten wordt afgerekend en beoordeeld omdat wij hier die mogelijkheden niet hebben.

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten