Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 32

Topic: Barefoot of Ghost

Re: Barefoot of Ghost

Hm dat zou ik dan zaterdag nog eens kunnen doen, naar luuk, ff rijden, boodschapjes doen en pakketjes op de post en weer terug voor drukpunten

Maakt het uit hoe lang ik rijd? Ik was van plan een half uurtje even kleine oefeningen te doen gezien ik zondag een langere buitenrit ga maken.

Link naar album:

http://s401.photobucket.com/albums/pp96/luuke/Ghost/

Daar staan de foto's ook van vandaag. Weer een punt van verbetering, mijn houding (verschrikkelijk holle rug!!) en de beugels mogen wel een gaatje of 2 langer.

Afdruk was helaas wederom niet heel duidelijk, maar de sympanova ribbeltjes hadden zich wel een afdruk in haar vachtje gezet. Ruggengraat had geen afdruk, naast de ruggengraat wel, zoals het hoort.
    Nu ga ik weer terug naar de stal en boodschappen doen, even de drukpunten checken.

Hoe langer je rijd, hoe meer duidelijk zal zijn of de drukverdeling niet goed is.. da's logisch.
    Misschien zondag na je buitenrit nog eens testen.

Voor de rest... vind ik je Ghost echt veel te ver naar voren liggen. Je zit op de schouder en schoft, zelfs als je je benen langer hebt.
    Wie heeft tegen jou gezegd dat dit goed is?
    De bouw van jouw pony lijkt heel erg op die van Enya. Rond, lage schoft. Álle boomloze zadels kruipen daarop naar voren als je geen staartriem omdoet.
    Ik zou doorsparen voor een goed passend boomzadel. Vind dit echt 3x niks.

Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    45

Ik zou ook nog even doorsparen.

Mijn Blessa is ook vooral rond en heeft weinig schoft. Voor haar heb ik nu een Island Liberty gekocht. Een boomloos IJslanderzadel. Fijn zadel, en vooralsnog zijn we allebei tevreden!
    Started!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Hoe langer je rijd, hoe meer duidelijk zal zijn of de drukverdeling niet goed is.. da's logisch.
    Misschien zondag na je buitenrit nog eens testen.

Voor de rest... vind ik je Ghost echt veel te ver naar voren liggen. Je zit op de schouder en schoft, zelfs als je je benen langer hebt.
    Wie heeft tegen jou gezegd dat dit goed is?
    De bouw van jouw pony lijkt heel erg op die van Enya. Rond, lage schoft. Álle boomloze zadels kruipen daarop naar voren als je geen staartriem omdoet.
    Ik zou doorsparen voor een goed passend boomzadel. Vind dit echt 3x niks.
    Luuk heeft eigenlijk een vrij hoge schoft vooral voor een fjord. Deze zie je alleen niet door haar lange manen haha.
    Ik had het zadel nu te ver naar voren gelegd, dat merkte ik heel erg met het rijden.
    Ik heb eigenlijk nog nooit gehad met de 4 boomloze merken die ik heb gehad op Luuk dat ze naar voren schoven, ook de ghost niet. Hij lag nog steeds op de plek waar ik hem gelegd had voor het rijden, en dat was nu ik erop terug kijk te ver naar voren.

Een boomzadel gaat het niet worden, en een op maakt gemaakte voor een 4 jarige al helemaal niet.
    Ik zit met rug en bekken problemen waardoor ik niet langer dan een half uur op een boomzadel kan zitten zonder dat ik pijn ga krijgen bij mijn bekken en rug (bekken en rug/nek wervels zijn instabiel sinds mijn ongeluk). En een zadel op maat laten maken voor een 4 jarige (die dus nog groeit) vind ik echt dood en dood zonde en zal ik vaker opnieuw een op maat moeten laten maken, zo breed hebben wij het bij lange na niet.
    Ik heb een keer contact gehad met Lois van vaquero. Maar toen ik weer eens op een boomzadel zat toch besloten dit niet te doen. Nu is mijn financiele plaatje er bij lange na niet naar ben ik bang.

Trea ik stuur je nog even een PB, ik heb wat vraagjes voor je

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door mitzel

Mijn Blessa is ook vooral rond en heeft weinig schoft. Voor haar heb ik nu een Island Liberty gekocht. Een boomloos IJslanderzadel. Fijn zadel, en vooralsnog zijn we allebei tevreden!
    Liberty? Dat is toch freeform he? Die heb ik ook gehad, maar door de shoft die Luuk heeft paste dat voor geen meter, en zelfs die was al te hard voor mijn rug

Zoals bij alle dingen die je doet, alle beslissingen die je neemt, heb ik ook dit keer weer het gevoel dat alléén maar beslissingen neemt voor jezelf, maar het doet vóórkomen alsof het voor je paardje ook beter is. Zo probeer je 'goed te praten' waarvan je eigenlijk wel weet dat het niet goed zit.

Mij maakt het niet wat voor beslissingen je neemt. Als jij wilt scheren.. dan moet je dat doen, maar vertel me niet dat ze blij mee is.. niet in deze tijd van het jaar onder natuurlijk omstandigheden. Zeg niet dat een racestreep niet gaat werken, terwijl al bij vele paarden duidelijk bewezen is dat het wél werkt. Ben gewoon eerlijk en zeg dat je pony zo veel beter bij de 'andere manegepaarden' past. Dat het ook veel makkelijker is zo, want het scheelt je veel uitstappen en het ziet er veel sjieker uit dan een pony met lang, nat haar. Dat je eigenlijk wel het bomproofe van een koudbloed wilt, maar de rest eigenlijk liever niet..

Als jij je paard (een fjord ook nog) op stal wilt zetten.. dóe het dan, maar ben zo eerlijk om erbij te zeggen dat het vooral voor JOU gemakkelijk is. Zeg niet dat ze het FIJN vind op stal, dat je dat kan zien aan haar, want volgens mij heb je van de horsenalitys in het geheel nog niet zoveel begrepen als ik zo je verhalen lees.

En nu.. je ziet gewoon dat het zadel niet goed ligt, dat jij er niet goed opzit. Prima dat je kiest voor iets, maar is het ook eerlijk wat je nu zegt? Waarom moet je kiezen tussen boomloos en een 'op maat gemaakt zadel' ? Weet je wat daar nog allemaal tussen zit? Ook voor paarden in de groei is er genoeg mét boom, óók zadels die je alle vrijheid geven in de zit zodat je niet gedwongen wordt in een bepaalde zit. Bekken- en rugproblemen zijn ook op te lossen door zitlessen en andere zadels. Neem voor de verandering eens rustig de tijd om een goede keuze te maken. Je opent een topic met een vraag, terwijl je eigenlijk je keuze al gemaakt hebt. Wat wil je dan van ons?
    Misschien zou het beter zijn nog even te wachten met een zadel. Rijd gewoon lekker een poosje zonder zadel, investeer in zitlessen (centered riding) en oriënteer je eens in andere richtingen. Gezien het aantal kilometers en uren die je wilt gaan maken in het zadel is deze keus misschien voor jou de comfortabelste, maar is dat ook voor je paard? Ik betwijfel het.

En hou alsjeblieft eens op met smoezen verzinnen. Doe wat je wilt, maar ben tenminste eerlijk.

Oeioei daar gaan we voor mijn gevoel weer....

Gatverdamme zeg Trea dit vind ik echt een beetje jammer. Ik ga er dan ook niet op in, ik vind dit echt jammer.

Scheren omdat ze dan bij de andere manege paarden zou horen?
    Een keuze maken omdat het mij beter uitkomt...???

Nee Trea, daar stop ik mijn tijd niet meer in om daar op in te gaan, ik weet wel beter en ik weet nog steeds hoe ik ergens over denk en hoe ik in elkaar zit. En absoluut niet zo.

Sorry, maar dat vind ik echt een beetje zonde weer.

edit:

Trea ik vond jouw onderschrift zo ontzettend mooi, want dat is 100% waar.
    Maar mij afschilderen als oneerlijk en dat ik smoezen zou verzinnen vind ik iets anders dan een andere mening hebben, nogmaals sorry, maar ik denk dat ik maar weer beter terug naar de status 'meelezer' kan gaan.... erg jammer. Kom eens een paar km in mijn schoenen lopen, zoek met me mee naar een weiland en weet ik het wat, en oordeel dan.

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door simone.vdm
    <snap> en dat ik smoezen zou verzinnen <snap>
    zoek met me mee naar een weiland en weet ik het wat, en oordeel dan.
    Als je dat zoeken net zo fanatiek gedaan hebt als het leren voor je (rij)theorie-examen,
    dan hebben we nu écht wel een behoorlijk beeld...
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Ik ga weer meelezen, ik weet niet wat hier nu allemaal de bedoeling is, mensen die me verder af willen kraken, pb me maar...

Cheers.

Wel jammer (en typerend) dat je jezelf meteen terugtrekt als je wat tegengas krijgt Simoon.

Maar mij afschilderen als oneerlijk en dat ik smoezen zou verzinnen vind ik iets anders dan een andere mening hebben
    O, ik denk best dat je zelf gelooft in al die dingen die je sinds een paar dagen hier op het forum vertelt. Misschien heb je niet in de gaten hoe het patroon gaat?

Eerst zeg je:
    Impulsief gedrag tot en met, verkeerde beslissingen gemaakt en vooral advies van mensen die het goed met me voor hebben de wind in geslagen.
    Dit zou na een paar therapiesessies veranderd zijn. Maar wat er nu, hier op het forum gebeurt is niets anders dan een herhaling.

Vervolgens beschrijf je je 4!!! jarige drachtige fjord. Bezwaren die aangedragen worden door "mensen die het goed met je menen" kap je af door te zeggen dat het je eigenlijk niet interesseert "want er worden zoveel paarden van 3 ingereden" en dat je haar "niet zo intensief traint".
    Ergens anders lees ik dan weer:
    Welk patroon zou het beste zijn n.a.v. mijn vrij intensieve trainingsschema met Luuk?
    Je trainingsschema:
    en ze wordt iedere dag of een half uur gelongeerd, of een half uur tot uur mee gewandelt, of een uur gereden. Iedere dag krijgt ze dus beweging, de ene dag iets intensiever dan de andere.
    In het weekend rijd ik buiten, ongeveer 1 a 2 uur op zowel zaterdag als zondag.
    Vrij heftig dus.. eigenlijk héél erg heftig voor een dier wat
    a) nog zo jong is
    b) nog maar nét ingereden.

Zodat je haar intensiever kan trainen dan haar lichaam vertelt, wil je haar scheren.
    Omdat "mensen die het goed met je menen" met andere opties komen, haal je er ineens vanálles bij (in mijn ogen klinkklare onzin) waarom jouw fjord harder zou zweten als ieder ander paard op dit forum. Ineens heb je het over ligplekken (ja? komen die van binnenuit?) en racestrepen 'werken niet' bij jouw fjord. Ook de snotneus van je paard zou een reden zijn om juist te scheren, terwijl iedereen toch wel weet dat geen enkel paard zo vatbaar is voor koudjes als geschoren paarden. Ze kunnen immers niks meer zelf regelen aan hun lichaamstemperatuur.
    Álles haal je erbij om voor jezelf (of voor ons) het beeld te verdoezelen dat je je paard gewoon gaat scheren (dat wás je al van plan, alleen was het fijner geweest als iedereen gewoon had ingestemd).

Dan het opstallen op een manege. Jouw paard zou blijer worden van het op stal staan?? Dan heb je wel een heel apart paard. Goed.. jouw keuze, KIES openlijk ervoor en draag de consequenties dat je misschien tegengas krijgt.
    Mag ik dan nog vragen hoe je dat gaat doen als het veulen er is? Of is die vraag te confronterend? Geen wei kunnen vinden? Of geen wei kunnen vinden op een afstand die voor jouzelf comfortabel is? Daarin zit wel enig verschil.

Dan hebben we het zadelissue. Je wilt
    haar rijden op een manier zodat haar spieren mij kunnen dragen omdat het van oorsprong geen rijdieren zijn.
    en vervolgens kies je voor een boomloos zadel dat niet goed op haar ligt en waar jij niet goed op zit. Alle andere opties en bezwaren worden als vanouds weggewuifd á la Simone en is je nieuwe zadel besteld na het maken van 1 buitenrit (zonder nou écht kritisch te kijken of het goed ligt)

Ik WIL je niet "afkraken", wat voor baat heb ik daarbij? Waarom denk je dat ik (en anderen "die het goed met je voorhebben") dit nou tegen je zeggen? Ik kan er gewoon niet (meer)tegen om al die tegenstrijdige berichten van jou te lezen en je onophoudelijke excuses die je verzint voor je eigen handelen. Want ik weet nú al wie hier weer de dupe van gaat worden.

Dit zal het laatste zijn dat ik erover gezegd heb, want ik ga qua jou vanaf nu in de leesmodus.
    Wilde alleen even zeggen dat hetgeen je beschrijft in je eerste post, dat waarvoor je je excuses aanbood, ik teruglees in ál je posten en dat er volgens mij diep in jou niet zoveel veranderd is als je wel gelooft of ons wil laten geloven.

Ik zeg niet dat ik het in principe met je oneens ben (tenminste.. ik neem aan dat je daarvoor mijn onderschrift aanhaalt?). Ik ben het alleen heel erg oneens met de motieven die je aanhaalt om je handelen te "verdedigen". Ik heb Enya ook onder een deken staan nu. En hoewel ik het niet echt aan haar merk, denk ik niet dat ze er zélf voor gekozen zou hebben. De enige reden dat ik haar onder een deken heb staan is er eentje voor mezelf. Namelijk dat ik haar in het voorjaar gewoon lekker kan rijden wanneer ik daar zin in heb, zonder dat zij bijna bezwijkt onder de hitte.
    Egoistisch? Ja.
    En als je nou heel kritisch durft te kijken naar jezelf en alle beslissingen die je genomen hebt de afgelopen 4 maanden.. durf je dan nog met de hand op je hart te zeggen dat jij niet egoistisch handelt? Zonder het minste eigenbelang besloten hebt wat je besloten hebt en ALTIJD de keuze van je paard voorop gesteld hebt?

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Amen Trea....

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

Ik vind dit er niet fijn uitzien. Het ligt echt te ver naar voren. Ik weet niet hoe het ligt als je het verder naar achteren legt, en of het daar blijft liggen, maar anders zou ik even doorsparen!
    Ik heb zelf trouwens een Bob Marshall. Boomloos dus, is dat niks voor je?

Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    45

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door simone.vdm
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door mitzel

Liberty? Dat is toch freeform he? Die heb ik ook gehad, maar door de shoft die Luuk heeft paste dat voor geen meter, en zelfs die was al te hard voor mijn rug
    Nee, Liberty is zeker geen Freeform!
    Het is een Island! Dat is een, zoals ik al schreef, een boomloos ijslanderzadel.
    De Freeform paste ook absoluut niet op Blessa.
    Started!

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Island Liberty, nog nooit van gehoord Bea!
    Heb je een linkje ofzo? Google leverde me niks op...
    (Ik ben nog op zoek naar een zadel voor mijn korte, brede Menglöd).

@Simone: ik ken je verder helemaal niet en bemoei me dan ook niet met wat er hier boven allemaal geschreven staat. Er is alleen één ding dat ik niet zo goed snap, en dat is dat je zegt dat je niet goed kunt zitten op een zadel met boom, doordat je rug- en bekkenklachten hebt. Dat heb ik zelf ook, en juist op een zadel met boom zit ik vaak beter, omdat je daar wat minder wijdbeens op zit dan op de meeste boomloze zadels. Voor de meeste mensen met rugklachten geldt dat ze juist een goed, stevig zadel moeten hebben, dat je zit goed ondersteunt. En veel boomloze zadels (zeker de Barefoot-achtige modellen) doen dat niet en laten je ook nog eens vaak in stoelzit zitten, zoals ik ook op je foto's zie.

Bladwijzers

Forum Rechten