Spikkel.. Dat is enkel wat wij uit jou verhaal halen..
Als hij zo 3 uur in de paddock staat ?? waar staat hij dan de rest van de dag neem niet aan dat je hem 21 uur lang rijden of aan de hand bij en stukje gras zit
Spikkel.. Dat is enkel wat wij uit jou verhaal halen..
Als hij zo 3 uur in de paddock staat ?? waar staat hij dan de rest van de dag neem niet aan dat je hem 21 uur lang rijden of aan de hand bij en stukje gras zit
nogmaals voor alle duidelijkheid.......de ponys staan verdeeld over de dag 3x buiten op een zo'n moment blijven ze 1,5 tot 2 uur staan tussendoor staan ze in stal te eten. met hem werk ik in de bak ongeveer een uur, een buitenrit duurd langer. en ja, zijn favoriete bezigheid wordt niet vergeten, we gaan zo"n 30 min. grazen. zijn stal en die van zijn maatje hebben een laag schot waardoor ze heerlijk met elkaar kunnen buurten. maar om even bij het onderwerp te blijven; het zal denk ik veel met verveling te maken hebben! toch denk ik dat hij zeker wel weet dat er eten in zijn stal wacht... het is een soort routine, als hij een aantal keer uit de paddock in z"n stal komt waar eten is verwacht hij dat de eerst volgende keer ook. (voorbeeld; op een plaats in de schuur staat vaak een doos met brood na daar een paar dagen te zijn heen gewandeld voor een boterham wil hij er steevast heen als we er langs lopen..... als het brood op is en hij heeft dat een paar keer ondervonden wil hij ook niet meer daar gaan kijken)
Nou okee laat erop houden dat hij dus 3 x per dag 2 uur buiten staat.. dat is 9 uur.. (van de 24) jij rijd een uur & je graast met hem aan de hand een half uur..
Dan staat jou pony 13 tot 14 uur binnen in zijn stal..
Dat ze in de paddock geen eten krijg zal ertoe leiden dat hij zulk gedrag vertoont ! Wat ik me vreselijk goed kan indenken..
heb je geen mogelijkheid te gaan zoeken naar een stal of evt een eigen wei waar je pony meer buiten kan zijn in een kudde.. want paarden die 3 keer op een dag bij elkaar worden gezet kunnen na mijn mening volgens mij geen kudde vormen..
nee, die mogelijkheid is er zeker niet in onze omgeving! bij ons staan er nu nergens paarden in de weides, geen een boer of tuinder die je nu zover krijgt.... de paarden van onze stal zijn nog een van de gelukkige die een paddock ter beschikking hebben waarin ze naar de normen in onze omgeving veel staan. we doen het met de mogelijkheden die we hebben en maken hier zogoed mogelijkgebruik van om het onze paarden zo fijn mogelijk te maken. ja, natuurlijk zou ik graag dingen anders willen! een paard hoort gewoon in de wei, maar niet iedereen heeft de ideale situatie! tja, 3 pony die al jaren samen de wei delen en in de winter de paddock of hun een kudde vormen?! ze weten wat ze aan elkaar hebben, dat de rangen zo nu en dan veranderen vind ik niet raar, mijn pony bv heeft het afgelopen jaar veel dingen meegemaakt waardoor hij echt gegroeid is, waardoor hij zover is om hoger in de rangorde te komen!
3x2 is 6...Oorspronkelijk Geplaatst door Marjo & Sophie
![]()
Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!
Zo hey werkelijk wat ben ik een reken wonderOorspronkelijk Geplaatst door liesbetm
![]()
@ Spikkel.. Jammer dat er geen andere mogelijkheid in jullie buurt is ? welke plaats woon je als ik vragen mag..
Hier in de buurt staan redelijk veel paarden buiten maar daar word alleen zo weinig mee gedaan ook weer zoiets hihi.. Maar ze staan wel buiten..
Nou als jij het een kudde vind, vind ik het een kudde die 3 keer op een dag uit elkaar getrokken word.. Als wij dat doen hier een paard uit de wie halen beginnen ze te hinneken als we weg gaan en als we terug komen horen ze ons van vere aankomen..
Jij kan niet rekenen Marjo.Oorspronkelijk Geplaatst door Marjo & Sophie
3 x 2 is 6 en als je daar dan anderhalf uur aan rijden plus grazen bij optelt, dan staat de pony dus minimaal 16,5 uur per dag op stal en dat is dan nog ruim genomen want hij komt niet elke keer 2 uur in de paddock, soms ook maar 1,5 uur begreep ik..
Wat dan wel weer positief is, is dat de uitlooptijd verdeeld is over de dag.
Maar als hij telkens maar zo kort bij de andere paarden kan zijn, is dat van de andere kant wellicht toch telkens te kort om echt goed de rangorde te kunnen bepalen. Dat moeten ze dan telkens weer opnieuw doen, temeer daar ik begrijp dat de paarden dus niet altijd in dezelfde combinatie bij elkaar staan. Dit is vrij onrustig voor een paard.
En daarbij staat hij dus nog altijd wel héél erg veel op stal, wat ook voor de nodige frustratie/energie-uitbarstingen kan zorgen.
Dat er in de paddock niks te eten valt vind ik voor zo'n korte periode overigens niet zo'n probleem; zo lang achter elkaar staat hij niet zonder eten dus dat hoeft geen punt te zijn. Wel is het zo dat als er wel buiten gevoerd zou worden, dit voor rustiger gedrag in de groep zou kunnen zorgen.
Verder kan ik me ook wel vinden in wat Wilma ook al schrijft: dat dit meer klinkt als een pony die niet zo heel zelfverzekerd is en dáárdoor telkens zijn gezag zo moet laten gelden. Als hij namelijk van nature erg dominant was, zou hij niet voortdurend zo'n kabaal hoeven maken.
Hoe groot is de paddock eigenlijk?
Als ik jouw eerste verhaal goed begrijp dan staat jouw pony (ruin) nu samen met een merrie en een andere ruin? Met de merrie staat hij al langer samen en de andere ruin is er later bijgekomen. Klopt dat?
Jij stelt dat de nieuwe ruin hoger in rang is, maar het zou kunnen dat dat (nog) niet beslist is. Jouw ruin beschouwt de merrie als "zijn" merrie en maakt dat duidelijk aan de merrie door haar achter de vodden te zitten. Ook de merrie lijkt niet de dominante in het gezelschap te zijn, anders had zij de keuze tussen de ruinen gemaakt. Het lijkt erop dat je met 3 besluiteloze ponies op een (te) klein stukje land zit. Een andere mogelijkheid is dat je pony sociale vaardigheden mist, wat niet vreemd hoeft te zijn in Nederland als je nagaat hoe de meeste jonge paarden opgroeien.
Het zijn maar ideeën hoor...
hij staat in zwijndrecht (in de buurt van rotterdam)! poe, hoe groot is de paddock? iets groter dan een rijbak, en dan in 2e (tussen draad zou eventueel open kunnen) zou wel eens kunnen dat de tijden tekort zijn om een rangorden te vormen! evem een andere vraag kan het zijn tussen 2 paarden dat ze de zelfde rangorde hebben (klinkt vaag)? mijn pony en z"n buurman (een van de drie dus) zijn als water en vuur.... zijn dol op elkaar in de wei samen slapen maar ook behoorlijk sirieus vechten. dit duurt al jaren toch zijn ze gek op elkaar. dit doen ze in de wei en nu natuurlijk nu in de paddock want daar is geen eten dus gaan we elkaar vervelen, ze staan ook vaak met z"n 3e bij elkaar te soezen. (maar ja, het blijven ruinen he...) de padock is van zand, dus voeren is geen optie! vraagje: oke, hij maakt een hoop bombarie, maar het werkt want ze gaan voor hem aan de kant.... maakt hem dat dan niet de dominantste? het volgende moment draaid de voorste om en is nu de achterste het haasje en wordt weggestuurd... het is wat lastig te volgen het lijkt mij soms of ze van gelijke rang zijn maar dat kan toch niet?
ps als wij (pony en ik) voor werk in duitsland zijn staat hij bij andere ruinen en een hengst in de wei, hij laat dan normaal sociaal gedrag zien ook met vreemde paarden reageeerd hij prima. ik denk niet dat dat een probleem is...idd. als er een merrie in het spel is gedraagd hij zich wel of hij hengst is (hij dekt ook) dat zal ws zijn grote frustratie die dag zijn geweest....
Spikkel, je schrijft hier en daar erg onduidelijk. Het bovenstaande snap ik voor geen hout.Oorspronkelijk Geplaatst door spikkel
Is hij nou zo groot als een rijbak, en wat bedoel je dan met de 2e????
sorry! in totaal wat groter dan een rijbak, is nu door een draad in 2e gesplist..... dus een paddock is gok ik ongeveer 20 bij 20m.
Denk dat de ruimte te klein is, en is er weinig te doen en hij krijgt dan waarschijnlijk in totaal te weinig beweging.
Ze gaan elkaar lopen vervelend, wat moeten ze ook anders doen, en de ruimte is te klein om van elkaar weg te lopen, sommige paarden kunnen wel bij elkaar in zo,n kleine ruimte maar dan moeten ze elkaar erg goed verdragen, maar om met elkaar te spelen is het eigenlijk ook te klein, kans op blessures is zeker aanwezig, het is eigenlijk een grote longeercirkel.
Groetjes Janneke
Gun jezelf
Gun jezelf de liefde en het geluk
Gun jezelf het geld dat je toekomt.
Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden
Ja dat wilde ik ook zeggen, de ruimte is inderdaad vrij klein. Zeker als het gewoon een kale, vierkante ruimte is kunnen de paarden elkaar ook niet ontwijken/uit het zicht gaan. Dat kán voor extra spanningen zorgen.
Maar het blijft wel een lastige situatie natuurlijk, want ik snap dat jij hier niet zo 1-2-3 iets aan kunt veranderen...
En het is heel normaal dat een paard het met bepaalde andere paarden wel of juist niet goed kan vinden. Wij hebben vorig jaar een ruin in onze kudde gehad die enorm bleef vechten met één van de andere ruinen. We hebben deze echt uit elkaar moeten halen; zij konden gewoon écht niet samen. Terwijl die ruin die nu nog wel bij ons staat, een heel vriendelijk en sociaal paard is naar de rest van de kuddeleden.
Ook paarden hebben zo hun voor- en afkeuren.
Ja idd erg klein..
maar net wat marja zegt..het is niet zo omdat het paarden zijn dat ze elkaar direct mogen
wij zijn allemaal mensen maar niet iedereen vind elkaar soms even lief..
Bladwijzers