Resultaten 1 tot 7 van de 7

Topic: toestemming aan je paard vragen

Actief Forumlid shadow1989's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2007

toestemming aan je paard vragen

messchien een domme vraag ,
    maar hoe moet je toesteming vragen aan je paard bijv.of je in de stal mag of dat je mag op stappen ?
    en hoe zie je dat je dat wel of niet hebt gekregen.
    ik zou zo graag dit weten.
    rio en shadow voor altijd de mijne !!!!IMG]http://i277.photobucket.com/albums/kk66/marielle_123_2008/1340087_54f39e4e1a.jpg[/IMG]

Re: toestemming aan je paard vragen

Geen domme vraag hoor, domme vragen bestaan niet!
    Je krijgt toestemming van je paard om de stal of wei in te komen als je paard je aankijkt met zijn oortjes mooi naar voren, heb je dat niet, dan kan je proberen om op een beleefde manier zijn aandacht te trekken/hem nieuwsgierig naar jou te maken, hierover wordt vooral veel in het level 2 pakket beschreven en over toestemming om op te stappen kun je lezen in het level 1 pakket, heb je die?
    Don't make or teach assumptions

Actief Forumlid shadow1989's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2007

nee ik doe de dvd van equi sense volgende daarom me vraag. het is een hele fijne metode maar vond dit er niet in dus vroeg me dit af omdat ik dat wel erg belangrijk vind .
    dus hoop dat jullie dat willen uit leggen.
    rio en shadow voor altijd de mijne !!!!IMG]http://i277.photobucket.com/albums/kk66/marielle_123_2008/1340087_54f39e4e1a.jpg[/IMG]

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Kvind 't wel een goeie. Yolein kijkt me namelijk altijd erg uitnodigend aan, oortjes naar voren enzo. Maar als ik dan daadwerkelijk de stal inloop, dan schieten die oortjes direct naar achteren, en doet ze écht boos. Ze hapt nog wel eens naar me (nouja, beetje met r lip doen, niet echt happen met r hele mond), maar zal me niet bijten, ze weet 't al als ik enkel m'n vinger opsteek en 'uh!' zeg. Vaak schieten d'r oortjes heen en weer, van voor naar achter. Ze vindt het wel interessant, maar heeft liever niet dat er iemand in de stal komt. Ik heb echt geen idee hoe ik het op moet lossen, zodat ik gewoon haar stal in kan komen zonder dat ze boos doet (zelfs als ik eten bij me heb gaan die oren ff in de nek).
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Met het opzadelen/rijden wil toestemming ook vaak zeggen dat het paard zijn rug naar je toe draait en je rilaxed en uitnodigend aankijkt.
    Fijnmazig hooinet te koop: http://www.nhforum.nl/forum_smf/index.php?topic=30210.0

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

En ook vooral stil blijft staan als je op wil stappen
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

rianne: in level2 wordt heel uitgebreid verteld over iemand wiens paard ook altijd een boze kop trok wanneer z'n eigenaar bij hem kwam, zelfs wanneer hij alleen kwam om te voeren. De relatie of omgang met je paard begint al wanneer je elkaar voor het eerst in het oog krijgt, dus wanneer jij bv. uit de auto stapt en je paard die nog in de wei staat, jou ziet. Als het paard dan zijn oortjes naar voren heeft kun je doorlopen in zijn richting, maar niet in een rechte lijn. Je blijft even staan als jullie elkaar zien en/of loopt een stukje zijwaarts oid, zodat je beleefd zijn ruimte tegemoet loopt. (Denk aan wat pat zegt over dat mensen lineair denken en paarden niet, en hoe je ook een mens beleefd zou benaderen, dus niet te snel in zijn 'bubble' ed). Op het eerste moment dat je ziet dat er 1 (of 2) oortjes naar achteren gaan, stop je direct en blijf je staan waar je staat. Je kunt ook nog je navel wegdraaien zodat je nog iets meer druk wegneemt. De man in bovengenoemd verhaaltje vertelde dat hij wel 20 minuten (!!) stokstijf stil heeft gestaan, VOOR zijn paard de oortjes weer naar voren draaide en hij door kon lopen richting zijn paard! Zijn paard reageerde vanaf dat moment heel anders op hem, omdat hij had laten zien dat hij de gevoelens van zijn paard over hem (!) respecteerde!

Toestemming bij het opstappen komt na heel veel andere dingen, oa. toestemming bij het opzadelen, controleren of het paard vertrouwd is het met het zadel, het heen en weer zwaaien van de beugels, het aansingelen, het over de rug zwaaien van het touw, etc. Daarom had ik hierboven geschreven dat het zo uitgebreid is. Soms krijg je geen toestemming omdat het paard geen zin heeft bv, en soms omdat hij iets spannend vindt en je zoekt altijd eerst uit wat er aan de hand is en waarom en wat je er aan kunt doen om het op te lossen.
    Don't make or teach assumptions

Bladwijzers

Forum Rechten