Resultaten 1 tot 3 van de 3

Topic: Unconfidence Squeeze-circling game

Unconfidence Squeeze-circling game

Hoihoi,

Gisteren wilde ik de games nog is doorgaan met Lazir. Had me ook bedacht dat ik alle games wel gedaan had maar de squeeze eigenlijk nog nooit echt.
    Weet ook niet waarom, maargoed, dat ging ik nu dus maar doen.
    Nu ligt onze bak met 1 zijde naast 'de buurman' zijn tuin, en die zijde is altijd heel erg spannend. soort heg zit er, en daarachter gras. Ze hebben een hond die nog wel is eng kan doen. Gister was er echter niets ergs achter de heg en liep hij keurig met me mee maar toen ik de squeeze daar ging doen vond hij t echt dood eng. ging er steeds hard langs. zelfs een keer in galop met een piepende hinnik erbij. Nu is dat dus eigenlijk vraag 1, hoe kan ik hier het beste mee om gaan? Hoe ga ik er voor zorgen dat hij daar confident wordt? toen ik het bij de andere zijde deed wilde hij het ook niet normaal in stap doen maar ging het al wel veel beter.
    En nu mijn tweede vraag. Lazir heeft vanaf t begin dat ik m had altijd moeite met rechtsom aan de longe of circling. als hij eenmaal rechtsom zit dan gaat het goed (tijdje terug wilde hij nog wel is omdraaien, en nu doet hij dat af en toe als hij ineens weer iets engs heeft) maar dat gaat wel beter. Maar mijn probleem ligt nu echt bij het wegsturen naar rechts toe. dan moet ik echt bij hem staan en hem zo naar rechts lijden, want van een stukje van hem af lukt het niet goed, dan blijft hij staan en probeert eigenlijk meer druk te zetten op het touw en gaat het liefst linksom.
    Dat kwam ik dus ook weer even goed tegen bij de squeeze game, hij stopte mooi en draaide mooi naar me toe, maar als hij dan naar rechts weer terug moest dan lukte dat niet.
    Ik hoop dat mn verhaal een beetje duidelijk te volgen is, anders dan hoor ik het wel neem ik aan. Hoop dat jullie tips voor me hebben waarmee ik aan de slag kan gaan!
    Altijd plezier met mijn lieve Lazir!

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Re: Unconfidence Squeeze-circling game

Shanna kan soms ook enorm spooky zijn ergens. De squeezgame kan dan wel helpen, maar niet zolang je paard het in een RB-modus gaat doen.
    Approach en retreat werkt dan het beste. Maak de afstand tot het enge zoveel groter als nodig is om je paard relaxt te kunnen squeezen. Een beetje spanning mag er best zijn, maar geen gevlieg en zéker geen gehinnik. Misschien is die afstand wel 15 meter, dan zij dat zo.
    Let erop bij de squeez dat je paard direct na de squeez zich omdraait en naar je kijkt. En niet het rondje verder af maakt.

Eenmaal relaxt op deze afstand kun je hem langzaam kleiner maken. Soms kan het handig zijn even iets anders tussendoor te doen om de spanning wat af te laten vloeien, mocht dat nodig zijn.

Een andere manier om je paard relaxter te squeezen is om op het moment dat je paard denkt: "ow jee, nu ga ik maar héél erg snel", je paard achterwaarts te laten gaan. Shanna heeft ook erg de neiging om ipv twijfelend te blijven staan, als een idioot ergens langs te gaan, en op deze manier onderbreek je dat patroon en gaat je paard meer vragen stellen over wat je nu precies wilt daar.
    Het is alleen wel een echt vereiste om hiervoor de yoyogame met een hele goede timing en met lichte hulpen te kunnen uitvoeren (ook als je naast hem staat) , want je hebt niet zoveel tijd om te reageren. Ik weet niet hoe ver je hiermee bent, wellicht is het handig om eerst eens te proberen wat meer afstand te nemen.

Antwoord vraag 2:
    Is het probleem rechtsom een lichamelijk probleem? Het kan namelijk ook een confidence probleem zijn. Dat je paard jou liever links ziet dan rechts. Wat er aan de hand is, kan ik zo uit je verhaal niet opmaken, maar een goede mogelijkheid zou zijn dat je paard aan de rechterkant wat onzekerder is. Hoe gaat de friendlygame aan deze zijde? Mag je alles net zo makkelijk aanraken als links? En als je met je paard loopt, mag je dan ook rechts van hem lopen, of probeert hij vanalles om jou weer links te krijgen?

Ik zou beginnen hier eens naar te kijken. Als je paard inderdaad je liever niet rechts heeft staan, dan kan je dit met veel friendlygame oplossen. Friendlygame is overigens méér dan alleen aaien met je handen en stick en string. Je kunt ook friendlygame doen terwijl je de circling doet aan de helft van de leadrope bv, of tijdens het meelopen. Rechts meelopen is voor jou paard dan ook al een soort friendlygame.

Verder kun je de send los oefenen. Dus geen 3 rondjes circling rechtsom vragen, maar alleen een pasje de goede kant op en dat belonen. Ook op deze manier bouw je meer vertrouwen op, en weet je paard steeds beter wat je precies wilt.

Re: Unconfidence Squeeze-circling game

Super bedankt voor je antwoord en de tips, daar kan ik zeker mee aan de slag.
    het achterwaarts gaan vlak voor hij gaat rennen bij de squeezgame is ook slim ja, maar ik ga idd eerst maar van wat verderaf proberen want hij gaat meestal wel goed achterwaarts maar ik denk nog niet als hij in zo'n situatie zit.
    en ik ga maar goed de friendly aan de rechterkant oefenen en bekijken hoe hij aan die kant is, er is me nooit echt iets anders opgevallen, maar je hebt wel gelijk dat hij stuk beter met me mee gaat als ik aan de linkerkant loop.
    Ik heb weer wat te oefenen, nogmaals bedankt, ik hoop dat ik hier oplossingen uit ga krijgen
    Altijd plezier met mijn lieve Lazir!

Bladwijzers

Forum Rechten