Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 26

Topic: help oud en nieuw..

help oud en nieuw..

Ik ben hier een tijdje niet geweest.. maar ik zit met een probleem.. Ik heb ene veulen van 1.5 jaar die dag en ancht op een weiland staat..(helaas geen schuilstal..) in de zomer met meer paarden maar nu alleen met een tinker.. Nou krijg ik gister te horen dat de eigenaar van de tinker ineens met oud en nieuw ze paard binnen gaat zetten.. Nou zit ik dus met een probleem want dan staat mijn pony alleen.. Ik weet niet wat ik moet doen.. Ik heb meerder opties.. maar allemaal zijn ze niet leuk
    *ook opstal zetten(dit word pure paniek want heeft nog nooit in een stal gestaan)
    *alleen laten staan(hij is nooit langer dan 2 uur zonder andere paarden gweest en dan ook nog met vuurwerk) wel had de dierenarts een bepaalde gel die ik kon geven waar hij rustig van werd.
    * een shet van iemand lenen.. alleen nou hoor ik net dat ik die dan ook meteen moet kopen.. maarja dan zit ik met een shetje die ik dan weer moet verkopen(enige voordeel dsan zorg ik wel dat hij een goed tehuis krijgt en dat is nu de vraag want van wie die nu is draait het alleen om geld..)
    * op de trailer zetten en ergens anders nartoe brengen waar hij wel buiten met andere paarden staat.(lopen is te ver en trailer vind hij niks is hij 1x in geweest toen hij van ze moeder weg ging en heb gene trailer om te oefenen en wil het geen trauma maken als dat het al niet is)

ja en nu dus te vraag wat te doen? heeft iemadn ervaring? ik weet het gewon egt niet meer..
    De wei is niet direct aan een weg.. maar wel in een woonwijk.. mensen kunnen niet bij hem komenw ant eht is in een achter tuin.. maar in de lucht kn hij alles zien en de knallen zal hij zker horen..

ik hoop dat iemand me kan helpen.. alvast bedankt..

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Re: help oud en nieuw..

Kan hij niet voor die ene nacht in dezelfde stal als zijn maatje de Tinker? Ik zou ze trouwens buiten laten staan als ze dat gewend zijn...Is dat ook een optie?
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Actief Forumlid Auky's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Kun je niet in de dagen tot oud en nieuw oefenen met het in de stal staan, zodat je hem een beetje kunt laten wennen?
    Hier lopen ze ook gewoon buiten met oud en nieuw trouwens.
    There's nothing you can't do when the horse becomes a part of you.

ik heb hier op het land geen stallen.. en op een pesionstal kan ik niet gaan oefenen om er in en uit te gaan..dat mag niet.. zijn allemaal grote prive stallen met dresuur mensen dan gaan ze miepen over ziektes enzo.. heb het namelijk al eens gevraagd.. maar een stal huren voor een nacht mag dan weer wel..

@ e .zanden :
    Zelfde stal gaat niet passen dat is zo klein.. is zo gewone box.. daar passen geen dikke tinker en dikke haf in:P en ja optie op land laten doe ik natuurlijk het leifst!! maar die eigenaar van de tinker wil dat ineens niet meer dat is juist het probleem valtt niet met er te praten kan wel me paardje alleen laten..

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

Wat vervelend! Inderdaad zijn alle opties niet ideaal...
    Ik zou of proberen die eigenaar te overtuigen om ze buiten te laten -want dat kan prima! - of proberen om dan de stal ernaast te kunnen krijgen. Dan staat hij in ieder geval niet alleen.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2005

Da's idd een dilemma maar als het al mogelijk is om voor 1 dag een stal te huren kan je er dan niet meteen 1 huren voor de tijd van nu tot oud en nieuw (weet natuurlijk niet of je dat financieel voor elkaar kan krijgen), zodat hij gedurende de aanlooptijd al langzaam kan wennen aan een stal.
    Succes bij het zoeken naar een oplossing, hoop dat het allemaal gaat lukken
    Groetjes ingrid

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Is de Tinker echt alleen 1 nachtje weg? In dat geval zou ik een kratje met feestelijk eten en wat appeltjes inpakken , mezelf in een slaapzakje wikkelen en bij mijn veulen in de wei oud& nieuw vieren denk ik ...

eigenaar overhalen lukt helaas niet.. nog al een koppig mens hele jaar word er niet naar het paard om gekeken en ineens met oud en nieuw

en ja die stal huren dan moet ik hem nu al dag en nacht in een stal zetten want we hebben geen stallen bij het land.. en elke keer naar die stal lopen is veel te ver weg

heeft er niemand ervaring met die gel war ze rustig van worden?

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Ik ken het probleem hoor! Mijn dame is er ook eentje die absoluut niet houdt van binnen staan en het liefst alles sloopt of over het hek springt. Haar weidemaatje is echter geen paardje wat buiten kan staan met vuurwerk, vorig jaar hebben we dat wel geprobeerd. Op zich ging het prima, tot er een suizende vuurpijl overkwam .

Toen hebben we ze alsnog binnen gezet. Ik sedeer Kate dan ook die nacht, simpelweg om het binnen moeten staan voor haar wat dragelijker te maken. Ik geef haar dan 2-3 streepjes tranquigel rond een uur of 10, dan werkt het om middernacht optimaal.

Ik zou jouw paardje dus ook die ene nacht binnenzetten en dan een klein beetje tranquigel geven. Voor de dosering even de VA vragen, tenzij die een hele spuit voorschrijft, want dan kun je beter net als ik 2-3 streepjes geven . Zo voorkom je grote paniek vanwege het binnen staan én is ie niet alleen met vuurwerk!
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

ja ik denk dat ik dat ook ga doen.. alleen laat ik hem dan buiten staan..met die gel.. want dat verhuizen is ook een erg grote verandereing voor hem.. denk dat hij adn het beste af is op de eigenstukje en dan met die gel..

of zit ik verkeerd?

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Ik zou voor die tijd de gel wel even uitproberen.
    Ik heb ook weleens een paard zo'n spuit gegeven (tranquigel) maar deze werkte totaal NIKS.
    beetje vervelend om daar op een cruciaal moment achter te moeten komen.

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sandra
    Ik zou voor die tijd de gel wel even uitproberen.
    Ik heb ook weleens een paard zo'n spuit gegeven (tranquigel) maar deze werkte totaal NIKS.
    beetje vervelend om daar op een cruciaal moment achter te moeten komen.
    Klopt hoor Sandra, die gel werkt alleen goed bij Kate als ze rustig is bij toedienen. Geef ik het pas als er al stress is, dan gaat ze dwars door dat middeltje heen .
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Nou, ik gaf het middel op een heel rustig moment hoor. een uur voor de bekapper kwam voor Damat. En we hebben daarna gewoon een uur lang wat rond gelopen. Niks geen stress. Maar bij de bekapper merkten we helemaal niets van het middel. Mijn bekapper zei dan ook dat in heftige stress je wel 3 spuiten nodig hebt en geen halve spuit zoals geadviseerd.
    De middeltjes die je zelf toe mag dienen schijnen niet erg sterk te zijn.

ik heb eagle 2x tranquigel gegeven (met reizen), goede ervaring mee, 1x toen hij al erg gestressed was, hielp goed en 1x toen hij nog helemaal niet gestressed was, hielp bij hem beide keren net zo goed..

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten