Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: paard valt kind aan

Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    50

paard valt kind aan

Mijn vriendin heeft ong 4 weken geleden een nieuw paardje gekocht. Het is een bang dier, maar et geduld en veel aandacht hopen we dat het goed komt.
    Nu heeft hij 2 weken geleden mijn dochter aangevallen. Rianne stond naast m'n vriendin in de stal en pakje een plukje hooi om aan het paard te geven en uit het niets (er zullen wel tekens geweest zijn, maar stond er zelf niet bij) haalde het paard uit met zijn (dreigende houding en bijten). Rianne is net op tijd uit de stal "gegooid".
    Dit incident is op de achtergrond geraakt, tot afgelopen maandag.
    Ik was aan het rijden met Anoek en Rianne moest iets hebben. Zei tegen haar vraag maar even aan Melissa. Dit deed Rianne en ging naar Melissa toe (niet naar het paard) en terwijl ze naar Melissa liep (die voor de poetsplaats stond) haalde het paard weer uit naar Rianne.
    Heeft iemand enig idee waar dit gedrag vandaan kan komen? Paardje is nu 2,5 jaar.

Marleen

Wilma
    Guest

Re: paard valt kind aan

Het is altijd moeilijk als je het paard niet hebt gezien. Ik kan alleen maar spreken van clinics die ik heb bijgewoond van Monty Roberts en Klaus Hempling. Bij Monty Roberts was een hengst van drie jaar die bang was en anderen aanviel. Hij had er succes mee, hij was de macho.
    Leiderschap was het antwoord.

Bij Klaus ook eens zo'n geval mogen meemaken, paard werd vals. Hetzelfde verhaal Leiderschap. Dat is het belangrijkste willen paarden zich veilig voelen. Klaus heeft daar ook films van gemaakt, paarden die mensen aanvielen en bang waren. Het had alles met leiderschap te maken.

Lastig marleen.. denk dat ook wel te maken heeft met flink stuk dominantie..
    Mijn nicky schijnt het te doen bij kleine kinderen.. zelf niet gezien en liever ook niet meemaken maar volwassenen doet ze het niet bij(denkik dan) maar wel bij kleine kinderen..
    weet niet goed wat je hieraan kan doen volg dit even..

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Naar aanleiding van wat ik ervan gezien heb: Paardje is een RB-introvert. Mild RB, maar wel duidelijk introvert (gemaakt?) Waarschijnlijk door eerdere 'training' geintimideerd geweest en durft (bij volwassenen) geen fouten te maken.

Rianne kan nogal impulsief/energiek zijn rondom paarden. Voor Anoek geen probleem, die kan daar heel goed tegen. Voor het jonge paardje zou het kunnen zijn dat hij zich ergert aan dit gedrag, of dat hij gewoon haar energie wat te hoog vindt. Omdat zij klein is, KAN hij daar tegen uitvallen, omdat ze voor hem minder bedreigend is dan een volwassene die hem flink op zijn kop kan geven. In beide gevallen bevond het paard zich ook in een afgesloten ruimte, wat zijn mogelijkheden om afstand te nemen beperkt.

Ik zou zeggen: leer hem dat kleine kinderen (en mensen in het algemeen!) LEUK zijn. Laat Rianne onder begeleiding wat friendly doen met hem, maar let er vooral op dat zijn gedrag niet afgedwongen word en hij afstand kan nemen als hij dat wil (liefst midden in de bak dus). Leer Rianne ook dat ze dit paardje wat voorzichtiger moet benaderen.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    50

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Ik zou zeggen: leer hem dat kleine kinderen (en mensen in het algemeen!) LEUK zijn. Laat Rianne onder begeleiding wat friendly doen met hem, maar let er vooral op dat zijn gedrag niet afgedwongen word en hij afstand kan nemen als hij dat wil (liefst midden in de bak dus). Leer Rianne ook dat ze dit paardje wat voorzichtiger moet benaderen.
    We waren al begonnen met proberen om haar rustiger te krijgen rondom paarden. Het probleem van het rustig zijn zit alleen dieper.
    Friendly laten doen in de longeerbak is een goed idee.
    Bedankt hier kunnen we mee verder. Rianne en Melissa zijn 4 handen op 1 buik en dan haar paardje wat lelijk doet. dat viel slecht.

Marleen

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Mijn sunny is ook niet lief tegen kinderen, en eigenlijk vind ik dat hij best een punt heeft. Dat gepluk en gedoe aan hem, daar heeft hij altijd al een hekel aan gehad, en als een klein kind dan langs komt en iets doet waarvan hij vind dat dat niet kan, dan grijpt hij ze. Hij vind ook dat hij veel hoger in rang staat dan een kind (en ook daar heeft hij wel een punt) en zal dus ook niet accepteren dat een kind hem probeert te leiden.

Mijn oplossing is dat er op de boxdeur en op bordjes rondom de wei staat dat de pony zeer onvriendelijk is naar kinderen. Als ik met hem buiten wandel en ik kom kleine kinderen tegen roep ik ook al vanaf een afstandje dat hij niet lief is.

Maja, ik vind dan ook dat mijn pony gelijk heeft, hij hoeft kinderen niet leuk of lief te vinden. En dan is het mijn taak om te voorkomen dat er een aanvaring komt.

Groetjes, Lacuna

Je paard hoeft kinderen inderdaad niet leuk te vinden, maar moet ze ook niet aanvallen, vind ik. Zoals ik mijn kinderen opvoed om zich goed te gedragen in de buurt van een paard, moet ook mijn paard zich goed gedragen naar een kind. Dus probeer ze toch aan elkaar te laten wennen, zodat paard en kind zich veilig voelen bij elkaar. Leer een kind dat het niet moet plukken aan het paard en niet moet gillen of druk bewegen. En leer het paard dat een kind niet eng is, maar ook lief kan zijn, niet iets om bang voor te zijn of om aan te vallen. Overal bordjes ophangen werkt zolang paard en kind in de buurt van een bordje zijn en het kind kan lezen. Maar het lijkt mij verstandiger om het probleem op te lossen.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Aangemeld
    Feb 2005

het probleem moet pas opgelost worden als het door mij, de pony of de directe omgeving als een probleem ervaren wordt.
    Je geeft aan dat paard en kind zich veilig moeten voelen bij elkaar, maar ik begrijp nog even niet wat een kind bij mijn paard zou moeten? Heb zelf nog geen kinderen, dus het zou dan altijd het kind van iemand anders zijn. Daar ik niemand toesta zijn/haar kind zonder mijn begeleiding bij mijn paard te laten, weet ik niet welk kind met mijn paard zou moeten kunnen opschieten? Zolang ik erbij sta, en de pony zn signalen begrijp en zijn gedrag in banen leid, is er niets aan de hand.
    Het is ook niet zo dat de pony elk kind wat toevallig langs de box loopt aanvliegt ofzo maar de kinderen moeten niet zomaar de box, wei of paddock ingaan waar de pony staat. Mja, een kind behoort volgens mij sowieso niet zonder toestemming van de eigenaar een box in te gaan van andermans paard. Nu begrijp ik dat een kind een kind is, en een shetlandpony toch wel heel toegankelijk is. Daarom leg ik álle stalgenoten, met en zonder (klein)kinderen uit dat de pony onvriendelijk is. En daarbij dus de waarschuwingsbordjes.
    Mijn pony heeft overigens absoluut geen angst voor (kleine) kinderen. Hij vind ze alleen zwáár beneden zijn stand Hij heeft het ego van een grote, prachtige sterkte zwarte hengst, en tja dat dat dan toevallig in het lichaam van een schattige wollige shettenpoownie zit, daar trekt hij zich niets van aan Hij dient namelijk gewoon behandeld te worden als de grote zwarte hengst die hij is, en dan is er niets aan de hand.

(nu ik het teruglees komt het misschien over alsof ik geirriteerd of geërgerd ben ofzo, maar dat is helemaal niet zo hoor. Weet alleen ff niet hoe ik het anders op moet schrijven)

Waar ik nog wel even op wil inhaken is de tip van callippo: Friendly onder begeleiding van iemand die het paard écht kan lezen, en die het paard ook kan "beschermen" in die zin dat het paard niet aan hoeft te vallen omdat zn signalen niet gezien worden.
    En kijk ook even goed waarom dit paard dit doet. Is het omdat hij het kind niet vertrouwd, is het angst, of voelt hij zich gewoon te goed voor een kind.
    En vraag je ook af of het paard het kind moet accepteren. Aanvallen hoeft niet, maar misschien hoeven ze ook niet de beste maatjes te worden alleen maar omdat de mens dat zo graag wil...

Groetjes, Lacuna

Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    50

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Lacuna
    En vraag je ook af of het paard het kind moet accepteren. Aanvallen hoeft niet, maar misschien hoeven ze ook niet de beste maatjes te worden alleen maar omdat de mens dat zo graag wil...

Groetjes, Lacuna
    Het gaat er niet om of m'n dochter en dit paardje met elkaar overweg zouden moeten kunnen. Het is de pony van m'n beste vriendin en werk heel veel met dit paardje samen met haar. De pony heeft aangevallen terwijl hij op de poetsplaats stond en eigenaar ervoor (in een gangetje). M'n dochter liep (overigens wat Callippo al zei, met veel energie) naar m'n vriendin om haar iets te vragen. En de pony werd niet aangeraakt. Vind dit niet wenselijk. Op een stal moet het mogelijk zijn om langs te lopen zonder aangevallen te worden (is het gangetje naar de zadelkamer)
    De eigenaresse vind dit zelf wel een probleem en ben het wel met je eens dat paarden kinderen niet leuk hoeven te vinden, maar ze mogen niet aanvallen als ze niet aangeraakt worden.

Marleen

Aangemeld
    Feb 2005

ik zei ook, aanvallen hoeft niet. Dat mag (moet!) gecorrigeerd worden. Niet alleen voor de veiligheid van het kind, maar ook voor het paard zelf.

Kijk, het is aan iedereen natuurlijk de eigen keus hoe hiermee om te gaan. Ik ga ermee om zoals ik hierboven heb beschreven. Dat is één mogelijkheid, maar er zijn er ongetwijfeld meer
    Wilde alleen maar aangeven dat het paard wel het recht moet blijven houden om een eigen mening te hebben. Dat betekent niet dat hij te pas en te onpas om zich heen mag meppen, maar wel dat hij aan mag geven iets niet te willen. Vervolgens is het aan de eigenaar om de situatie terug plezierig te maken voor paard en kind.

Groetjes, Lacuna

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Kan mij jouw reactie ook wel voorstellen hoor Lacuna, merk het met Whoopie ook, die ziet er ook knuffelig uit en is niet zo groot, maar ze houdt ook niet zo van die drukte, ik moet mensen en kinderen dan ook altijd even vragen om rustig aan te doen, met een groot paard heb je dat probleem gewoon niet zo snel.
    Ik laat kinderen vaak wel toe om te aaien, zodat het gewoon lekker rustig gaat en Whoopie het ook niet onplezierig vindt.

Janneke
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Actief Forumlid ingejanssens's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2006
    Leeftijd
    58

Ben het helemaal eens met Callipo. Als je zegt dat dit paard heel erg bang is dan is het momenteel geen dominant paard ,maar RB , en het kan zijn dat ze zich gewoon al verdedigt tegen Rianne (voor haar een zeer energiek roofdier) nog voor dat er iets zou kunnen gebeuren met haar. Dit is denk ik puur instinctief en niet dominant. Ik heb dit in het begin met Raissa ook meegemaakt (10j geleden).

Heel veel geduld hebben en de situatie vermijden! Zorg eerst dat het paardje meer vertrouwen krijgt en dan kan je met kinderen friendly gaan spelen. Maar het paardje is er nog maar 4 weken ... dit is echt nog niet lang. Als het een heel bang paardje is moet je het echt meer tijd geven en heek rustig aan doen.
    Mijn paarden zijn m'n echte vrienden
    https://www.facebook.com/groups/1409316672673002/

Bladwijzers

Forum Rechten