Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 21 van de 21

Topic: Oren naar voren: "vraag stellen" of "unconfidence"?

Re: Oren naar voren: "vraag stellen" of "unconfidence"?

Hoe zit dat dan als je op een paard zit? In het algemeen wordt het gewaardeerd als een paard met de oren naar voren loopt, maar als ik Baduh rijdt en hij is ontspannen en werklustig, houdt hij de oren naar achter gedraaid. Niet op een pinnige manier, de schotels staan gewoon op mij gericht. Ik doe veel op stem. Volgens sommige dressuurtrainers is een paard dan geïrriteerd of ongehoorzaam, terwijl ik juist het tegenovergestelde bemerk dan.

Ik vind juist als je op een paard zit, en de oren zijn constant naar achteren gedraaid.. dat óók een teken van onzekerheid. Het paard heeft op één of andere manier de hele tijd bevestiging van de ruiter nodig. Het stelt aan de lopende band vragen aan de ruiter uit onzekerheid.

Een 'confident' paard draait enkel zijn oren naar achteren op het moment dat de ruiter iets vraagt aan het paard of contact zoekt, verder niet.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Denk dat het ook afhankelijk kan zijn van hoe je rijdt op zo,n moment, maak je een ontpsannen bosritje waarbij je gewoon lekker rechtdoor stapt of ben je dressuurmatig aan het trainen waarbij je steeds iets anders vraagt van je paard. In het laatste geval zie ik de oren vaak op de ruiter gericht en vindt dan gunstig, geen onzekerheid. Vindt het een vorm van concentratie. Je wilt dan toch ook graag dat je paard op jouw inzoomt om zomaar te zeggen??

Groetjes Janneke.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Weet niet of het zo "gunstig" is Janneke. Troy en Amy (beide erg onzekere, bevestigingszoekende paarden) hadden de oren vaker naar achteren gedraaid dan naar voren. Die wilden ook de hele tijd bevestigende antwoorden hebben van mij, anders schoot de stress erin. Ook tijdens bosritten.. wij vinden die wel ontspannend, maar vind een (onzeker) paard dat ook? Is dat niet antropomorfistisch gedacht? Een bos is voor een paard geen natuurlijke omgeving.

Enya is veel zelfverzekerder en ook tijdens trainingsmomenten staan haar oren veelal vooruit, zelfs bij nieuwe oefeningen. Ze hoort evengoed wat ik zeg (neem ik aan hahahaha)

Actief Forumlid alytuiere's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2005
    Leeftijd
    38

Ik weet het niet Janneke. Summer is erg zeker van zichzelf en heeft bij het rijden haar oren voornamelijk naar voren en dan is ze ook op mij ingezoomd. Ook als ik dressuurmatig aan het trainen ben en vaak als ik iets vraag wat voor haar moeilijker is gaan de oren even naar mij toe. Dat zie ik dan toch als een moment van onzekerheid.

Toen ik Caitlin reed, voordat ze bevangen werd, had die voornamelijk de oren naar achter en als ik even iets langer niet zei dan ging ze er zelfs mee zoeken. Op de momenten dat ze zich zeker voelde en ontspande kon ik dat zien aan de oren die naar voren gingen
    liefs, Annelies

Trainingsdagboek
    Wie nimmer dwaalt, wordt nooit verstandig.

Forumlid Niky's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    44

Mij is ook altijd verteld dat de oren van het paard op jou gericht zouden moeten zijn, of toch zoveel mogelijk als je met hem bezig bent. Dat het dan betekent dat hij aandacht heeft voor jou.
    En dat de oortjes naar voor betekent dat hij nieuwsgierig is, of dat hij heel veel interesse heeft in iets dat hij ziet.

Als ik met muschi rijd, zijn zijn oortjes meestal opzij, naar achter. Tenzij hij iets ziet dat zijn aandacht trekt, dan floepen ze naar voor. Maar als hij dan mijn stem hoort, gaan ze weer naar achter.
    Zijn oren staan geregeld naar voor op de wei. Tenzij ik foto's wil trekken, dan floepen ze gegarandeerd opzij

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten