Goed dat je er over nadenkt. Overigens, een halve emmer wortelen is ook iets om over na te denken. Wortelen bevatten vrij veel suiker.... Wat voor paard heb je eigenlijk? Want zoals Marja ook al aangaf: sobere rassen krijgen gauw te veel.
Goed dat je er over nadenkt. Overigens, een halve emmer wortelen is ook iets om over na te denken. Wortelen bevatten vrij veel suiker.... Wat voor paard heb je eigenlijk? Want zoals Marja ook al aangaf: sobere rassen krijgen gauw te veel.
Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!
Oorspronkelijk Geplaatst door veb
Beiden helemaal mee eens!!!!!!!! En voor mij ook de reden om niet structureel iets te geven. Als ze het goed doet, waarom dan iets toevoegen of veranderen?Oorspronkelijk Geplaatst door liesbetm
Mijn reis is belangrijker dan mijn doel
Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg
Ik voer Equisanum Arab.
Dat er teveel vitaminen in krachtvoer zou zitten valt reuze mee. Als je niet meer voert dan de aanbevolen hoeveelheden, hoef je daar echt niet bang voor te zijn. Ténzij je daarnaast nog allerlei supplemeten gaat geven natuurlijk. Maar van alleen het krachtvoer zal je paard echt niet teveel vitaminen krijgen.
Juist het geven van een mineralenliksteen geeft het risico dat je paard teveel van bepaalde mineralen binnenkrijgt. Een paard likt namelijk aan die liksteen omdat hij behoefte heeft aan zout, niet aan mineralen. Een paard heeft geen of nauwelijks specifieke honger naar bepaalde mineralen, maar wel een specifieke honger naar zout. Als hij dus veel behoefte aan zout heeft, kan hij daarmee veel te veel mineralen binnenkrijgen.
Vandaar dus dat voedingsdeskundigen een gewone witte (koeien)liksteen aanraden, en daarnaast een goed krachtvoer voor de vitaminen/mineralen.
Liesbeth, wat betreft jouw opmerking waarom iemand van alles zou bijvoeren als haar paard het goed doet: wat ik al zei, tekorten merk je niet zo snel op, die ontstaan pas na langere tijd en de symptomen daarvan zijn lang niet altijd direct duidelijk voor een eigenaar.
nog even iets anders;
bij mij op stal krijgen de meeste paarden kuil,en ze zouden het liefst mijn paard ook over zetten op kuil,hoe denken jullie daarover?
het is mooi kuilvoer hoor,best droog en ruikt ook goed.
mijn paard is een kruising kwpn/andalusierxpaint.
de hoeveelheid winterpenen vind ik ook vrij veel,zal morgen vragen of ze de penen weg kunnen laten bij het voeren,dat ik haar liever zelf een paar penen geef zodat ik wat meer zicht heb op wat ze krijgt.
edit: de hoeveelheid penen is grofweg geschat hoor,zag vanavond een hoeveelheid in haar voerbak liggen,heb begrepen dat ze die hoeveelheid 3x per dag krijgt,en dan kom ik op ongeveer een halve emmer....ga het morgen ffies navragen.
@Marja: Tja, we zijn het niet eens. Het hangt er ook maar vanaf naar welke deskundigen je luistert ten slotte. Het is niet zo dat ze het allemaal met elkaar eens zijn. En jouw opmerking over tekorten: hetzelfde geldt voor overschotten. Net zo gevaarlijk. En geloof me, als je de voedingsadviezen van de paardenvoerfabrikanten opvolgt, voer je heel gauw teveel!
@Veb: Op zich hoeft kuil niet verkeerd te zijn. Alleen bevatten sommige soorten kuil veel eiwit, maar ik meen dat dat vooral geldt voor de soort die eigenlijk voor koeien bestemd is. Goed dat je de hoeveelheid wortelen vermindert. Een wortel op z'n tijd is een lekker extraatje, maar moet volgens mij geen vast onderdeel zijn van de maaltijd.
Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!
Het is inderdaad met heel veel deskundigen zo dat ze elkaar tegenspreken, maar deze adviezen heb ik van verschillende voedingsdeskundigen gehoord en bovendien klinkt het mij erg logisch in de oren, dus ik handel er toch naar.
Maar dat moet ieder voor zich weten natuurlijk.
Ik voer trouwens ook niet de door de fabrkant aanbevolen hoeveelheid, maar minder.
Een goed boekje voor wie meer over voer wil weten: Paard en Voer van Andrea Ellis. Niet duur, en veel duidelijke uitleg over verschillende voedingsmiddelen en hun waarde. Tevens kun je aan de hand van dit boekje uitrekenen wat jouw paard nodig heeft aan voeding. Een aanrader!
Als alternatief voor brok, krachtvoer en muesli: alleen vitaminen die je paard nodig heeft zonder ballast stoffen: http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... hmain2.htm
Je link doet het niet...
Ik ben op zich wel voor het geven van een uitgebalanceerde vitamine/mineralen hoeveelheid. Ben het er ook wel mee eens dat deze niet te vinden is in ons hooi en/of gras. Vind het daarom weer doodjammer (en zéér ongezond) dat deze geperst zit in een brok vol suikers en dierlijke vetten, of in een musli met gepofte!! granen en een veel te hoog suikergehalte. Hoezo onnatuurlijk??
En dan nog.. blijft het gevaar op overdosering (té veel van vanlles en nog wat) en dat is nét zo ongezond als te weinig.
Dus wanneer doe je het goed?![]()
ik had voer van dodson & horrell, dat was naar mijn idee een goed voer zonder toevoegingen.
Save & Sound is speciaal voor sobere rassen en paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid.
Teveel kun je zeker voeren, maar te weinig zeker ook.
Ik heb 2 pony's, de 1 kan echt niet zonder krachtvoer, de ander doet ook prima zonder, maar toch krijgt hij sinds een paar maanden ook altijd wat extra's. Dit vooral om geen tekorten op te bouwen, zoals marja zegt merk je dat absoluut pas na een hele lange termijn.
[quote="Marja"]Je ]
Hopelijk zo wel... http://www.paardnatuurlijk.nl/shopping/index.htm. Klikken op producten en dan is het de Equilife F4F.
als ik al deze reacties zo lees twijfelen de meeste van jullie toch aan de volledigheid van enkel hooi + liksteen en winterpenen...
maar ja,
wat voor natuurlijke dingen kan ik er bij gaan geven?
ik heb al gedacht aan diverse kruiden,maar teveel kruiden is ook weer niet goed.
heb ook al gedacht aan granen met lucerne,maar granen vind ik ook niet erg natuurlijk........
mijn paard ziet er nu super uit,maar dat wil niet zeggen dat ze misschien over een tijdje toch tekorten heeft opgelopen op dit dieet....
ik was gisteravond nog even op stal,en mn paard was wat aan de dunne,ze had wat kuil gehad ipv hooi,omdat het hooi bijna op is,zou de diaree door het kuil komen of door de penen?
ga sowieso vanmiddag op stal bespreken dat ik wil dat ze enkel nog hooi krijgt,desnoods moet ik het zelf halen voor haar!
dan heb ik nog een andere vraag,ze krijgt nu uit een normaal hooinet te eten,3x per dag,en ze heeft zo'n net in een uurtje leeg,ik zit nu te denken om zo'n groot hooinet te kopen,van hooinet.nl,daar kan ongeveer 10 kg in,en zo heeft ze tijdens de nacht altijd voldoende te eten.
ik vraag me alleen af of ze (als ze nonstop aan het eten is) dat net niet ook in 3 of 4 uurtjes leeg heeft,of zijn de mazen zo fijn dat ze daar echt wel een uurtje of 10 voor uit moet trekken?
Dank Nienie, nu doet de link het wel.
Ik zag echter dat er BHT in dit product zit, en dat is mogelijk kankerverwekkend... Dus hoe natuurlijk/gezond is het dan eigenlijk nog?
zit op de site van de paardendrogist te kijken,en zag daar dit product:
http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=25799
(equi weidemix) zou dat een goede aanvulling zijn?
Kuil raad ik persoonlijk niet aan.
Het is zodanig hoogwaardig dat het haast niet onderdoet voor krachtvoer. Verder is de meeste kuil gefermenteerd (soort rottingsproces, vandaar die specifieke geur) waardoor veel voedingsstoffen die wel in hooi zitten verloren zijn gegaan. Tevens is het DS gehalte vrij laag en dat is van invloed op de spijsvertering.
De hoeveelheid penen vind ik hoog. Bedenk dat er in penen vooral veel water en suiker zit en vrij weinig voedingsstoffen.
De diarree komt hoogstwaarschijnlijk van de kuil. Soms geven penen ook problemen, zoals koliekachtige verschijnselen, dunne ontlasting en veel plassen.
Alleen kruiden zijn niet voldoende als aanvulling. Je kan het beste een brok of muesli zonder of met zo min mogelijk melasse voeren. Helaas bestaan er geen brokken zonder melasse (voor zover ik weet) omdat dit het bindmiddel is om de brok te kunnen persen.
Gepofte granen zijn vaak een nadeel omdat het graan verhit is geweest. Voor zover ik weet heeft niet iedere muesli gepofte granen.
Het nadeel van niet gepofte granen is dat de zetmelen en andere voedingsstoffen moeilijk/niet door het paard kunnen worden opgenomen. De huls om de graankorrel is namelijk zo hard dat het niet verteerd kan worden (Denk aan hetzelfde principe dat je mais zou eten. Je vind dan in je ontlasting hele korrels terug).
De meest ideale oplossing is geplet graan (in de vorm va neen muesli).
Ik wil verder nog even terug komen op de opmerking dat in sommige gebieden weinig voer voeding wilde paarden voorhanden is en dat hun dieet daarom eenzijdig zou zijn.
Juist in karige gebieden leggen paarden grote afstanden af, blijven klein van stuk en eten alles wat ze tegenkomen en wat niet giftig is. Je zou dus kunnen stellen dat het meest sobere paard het meest gevarieerd eet. En dat daarmee hun lichaam zo optimaal werkt dat de meeste voeding die binnen komt ook echt wordt gebruikt door het lichaam.
Fijnmazig hooinet te koop: http://www.nhforum.nl/forum_smf/index.php?topic=30210.0
Bladwijzers