Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 36

Topic: is dit echt voldoende?

is dit echt voldoende?

mijn 2,5 jarige eet zo'n 10kg hooi per dag,daarnaast nog 3x per dag een paar winterpenen met wat lijnzaadolie,ook heeft ze een liksteen tot haar beschikking.

ze ziet er echt super uit,ze glimt zelfs nu in haar wintervacht nog!

alleen blijf ik twijfelen of dit wel voldoende is,zijn er dingen die een goede aanvulling kunnen zijn op dit menu?

ik heb al gedacht aan luzerne,maar kan hier alleen de hartog luzerne krijgen en daar zit dan weer melasse in verwerkt.

krachtvoer wil ik niet bij geven,ik wil liever het menu op een zo natuurlijk mogelijke manier aanvullen.

Re: is dit echt voldoende?

Je zou een muesli kunnen overwegen, zonder toegevoegde stoffen (als blijft het suikergehalte relatief hoog vergeleken met een goede brok). Daar is in andere topics al over geschreven. Ik vind het altijd verstandig om een jong dier wat in de groei is altijd krachtvoer te geven. Daar zitten essentiële bouwstoffen in, die voor de groei en ontwikkeling van belang zijn.
    Fijnmazig hooinet te koop: http://www.nhforum.nl/forum_smf/index.php?topic=30210.0

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

Van voeding ken ik eigenlijk niet zoveel af... Mijn merrie kreeg op dezelfde leeftijd in de winter ongeveer 1 baal hooi (20 kg) , een schep zemelen, 2 scheppen mengeling en een halve schep gerst.
    In de zomer kreeg ze enkel een handje mengeling en verder stond ze alleen op gras.
    Ik moest haar in de winter toch vrij veel bijvoederen omdat ze toch enorm fel groeide en die energie echt nodig had. Ze vermagerde anders enorm snel.

Waarom denk je dat ze iets extra's nodig heeft? Ze ziet er super uit, zeg je zelf. Kennelijk komt ze niets tekort.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Een glimmende vacht komt door de olie en is in dit geval niet een goede graadmeter vind ik.
    Fijnmazig hooinet te koop: http://www.nhforum.nl/forum_smf/index.php?topic=30210.0

Dat is toch niet de enige indicatie? Is het paard mager, ingevallen, lusteloos, groeit ze niet goed? Als Veb zegt dat ze er super uit ziet, is er volgens mij geen aanleiding om met allerlei supplementen en muesli's te gaan strooien. Is het nou zo ongelooflijk dat een paard genoeg heeft aan hooi en een liksteen? Wat denk je dat wilde paarden eten? En een glimmende vacht komt echt niet alleen door olie. Mijn paard glimt ook (als ik hem poets) en die krijgt geen olie. Het is gewoon een gezond paard met een gezonde vacht.

Je kan een gedomesticeerd paard onmogelijk met een wild paard vergelijken.

Het dieet van wilde paarden is vele malen gevarieerder dan dat een mens ooit kan bieden. Een wild paard eet naast gras ook mos, bladeren, noten, boomschors, bepaalde houtsoorten, planten en kruiden.

Wij mensen denken dat alleen hooi/gras en een liksteen geven overeen komt met hun dieet in het wild. Dat is dus een misvatting.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ja precies!
    Dat is absoluut een misvatting.
    Een paard in het wild eet ook niet alleen gras en zout. Die eet zoals Gwenney ook al zegt allerlei planten, kruiden, boomschors, bladeren, enz... Een stuk gevarieerder dus dan het eentonige (vaak koeien-)gras dat wij onze paarden geven!
    Dat is dan ook de reden dat ik mijn paarden muesli bijvoer. Voor de energie hebben ze het niet nodig, die halen ze inderdaad wel voldoende uit het gras/hooi. Maar als je alleen maar ruwvoer geeft, loopt je paard op den duur wel kans op vitaminen- en mineralentekorten.
    Dat een paard er NU goed uitziet, zegt niet zoveel. Vitaminen- en/of mineralentekorten merk je pas na langere tijd op, en vaak zijn de klachten dan zo vaag dat men niet direct een link met een gebrekkige voeding legt.

Waar het om gaat is hoe het spijsverteringskanaal van het paard is gemaakt. Dat is toch bij een wild paard niet anders dan bij een gedomesticeerd paard? Een paard is gemaakt om ruwvoer te verteren. En wel het liefst continu, de hele dag en nacht door. Een paard is niet gemaakt om zetmeel te verwerken. Waarom zouden granen dan een goede vervanging zijn voor kruiden, mos, schors etc.? Ik ben het met je eens dat het gras en hooi dat onze paarden vaak voorgeschoteld krijgen, niet zo optimaal is als wat een paard in het wild zou eten. Maar ga dan op zoek naar beter ruwvoer. Geef je paard een paar wilgentakken bijvoorbeeld... Als je denkt dat je paard een mineralen- of vitaminentekort heeft, kun je de dierenarts een bloedonderzoek laten doen en gericht aanvullen wat hij tekort komt.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ik geef bij voorkeur wél een krachtvoer bij, omdat daarin alle vitaminen en mineralen zitten die een paard nodig heeft, in de juiste verhoudingen.
    Het zou natuurlijk optimaal zijn als ik mijn paarden zelf alles zo afwisselend kon voeren dat dat niet nodig was, maar dat blijkt in de praktijk toch echt niet zo makkelijk te zijn. Je kunt wel zelf takken en wortels en eens wat kruiden en weet ik wat al niet gaan bijvoeren, maar dan nog loop je het risico dat je niet voldoende van het één geeft, en wellicht teveel van het ander. Je zult je hier wel héél precies in moeten gaan verdiepen om te weten wat je dan moet voeren, en vervolgens zul je nog een heel gedoe hebben om ook daadwerkelijk op regelmatige basis aan die voedingsmmiddelen te komen.

Ik geef een muesli die geen melasse bevat, geen conserveringsmiddelen, die weinig energie levert en een relatief hoge vitaminen en mineralengehalte heeft. Op deze manier hoef ik er niet veel van te voeren (een halve kilo per dag dat ik er ben, dat is zo'n 4 a 5 keer per week) dus het paard krijgt zo min mogelijk 'vreemde ' stoffen te verteren, maar wel een zo optimaal mogelijk rantsoen met essentiële voedingsstoffen.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Oh en wat je zegt 'ga dan op zoek naar beter ruwvoer', zelfs het beste ruwvoer is nog eenzijdig en bovendien heb ik sobere pony's, die kan ik geen al te rijk ruwvoer voorzetten want dan worden ze veel te dik. Of ik moet ze er dan weer zo weinig van geven dat ze niet te dik worden, maar wel een groot deel van de dag honger moeten lijden... Dat is dus ook geen optie.

Te veel zetmeel is inderdaad niet goed. Maar ieder paard kan makkelijk wat zetmeel hebben.

In het rantsoen van wilde paarden zit ook zetmeel. Denk aan boomschors, noten, hout en sommige bladeren. Bovendien bevatten vruchten en aardknollen die sommige wilde paarden tot hun beschikking hebben ook (veel) zetmeel en geeft doorgaans geen problemen bij het verteren.

Vooral het geven van suikers en hoogwaardig zetmeel is funest voor het inwendige systeem van het paard.

Daarbij vergeet ik nog een belangrijk aspect; eiwitten. Daar moet een paard zo min mogelijk van binnen krijgen. Wanneer een dier in de groei is, sportprestaties of denkdienst moet leveren dan is het geven van bepaalde eiwitten juist wel van belang om de groei, het spierherstel en de spermaproductie te ondersteunen.

Actief Forumlid Nienie's Avatar
    Aangemeld
    May 2007

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Ik geef een muesli die geen melasse bevat, geen conserveringsmiddelen, die weinig energie levert en een relatief hoge vitaminen en mineralengehalte heeft.
    Wat geef jij dan Marja? Ik sta ook meer aan de kant van geen extra's bijvoeren, al moet ik zeggen dat mijn paard 1 tot maximaal 2 keer in de week een bodempje muesli krijgt met lijnzaad en 1 keer in de maand een multiworm (anti-worm) erin. Ze heeft vroeger ook niets gehad en is super gezond!
    Mijn reis is belangrijker dan mijn doel
    Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Ik geef bij voorkeur wél een krachtvoer bij, omdat daarin alle vitaminen en mineralen zitten die een paard nodig heeft, in de juiste verhoudingen.
    In de meeste muesli's en brokken zitten juist veel te veel vitaminen. En of het in de juiste verhoudingen is.... Te veel is net zo erg als te weinig. Het mooie van een goede liksteen is dat er niet alleen zout in zit maar ook mineralen, en dat een paard daar naar behoefte van kan nemen. En dus niet overvoerd wordt met dingen die hij niet nodig heeft. Want dat is het probleem met de meeste muesli's en brokken: er zit te veel in wat een paard niet nodig heeft en wat zelfs slecht voor hem kan zijn. En bovendien zijn de ingredientenlijsten op de verpakkingen vaak onduidelijk, niet compleet of ontbreken helemaal.
    Ik snap gewoon niet in dat iemand van alles moet bijvoeren, als haar paard het prima doet. Mijn paard (arabier, 18 jaar, ex renpaard) heeft in zijn leven al van alles en nog wat gegeten: allerlei speciale brokken, muesli's, zelfgemaakte mengelingen etc. Nu staat hij in de zomer op dag en nacht gras, in de winter hooi, luzerne en een handje zwarte haver (voor de calcium-fosforverhouding) en hij ziet er beter uit dan ooit.

mijn paard ziet er echt prima uit hoor,ze glanst en zit lekker in haar vel,is alert en levendig en groeit goed gelijkmatig.

wat de olie betrefd,ze krijgt slechts zo'n 15ml per dag,plus dan nog wortelen (weet niet precies hoeveel,denk een halve emmer totaal) en hooi,soms voordroog ipv hooi.

heb ook wel eens zitten denken om dingen als kruiden bij te gaan geven maar ik vraag me af of dat nou echt nodig is.

in de natuur zijn ook gebieden waar zeer weinig groeit,die paarden eten ook erg eenzijdig en die varen er ook wel bij.

denk dat er vaak ook te snel naar krachtvoer gegrepen wordt door onzekerheid van eigenaren,dit is voor mij een reden om na te denken over allerlei andere toevoegingen,als het dan maar geen krachtvoer is.

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten