Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 19 van de 19

Topic: Horsenality: karaktertrek, gemoedstoestand of allebei

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Re: Horsenality: karaktertrek, gemoedstoestand of allebei

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sandra
    Ja ok, maar tóch ging Pat met het paard om al LB-extrovert, ipv RB-ex, terwijl hij in mijn ogen toch écht right brained was. Dat zou dan betekenen dat als je de horsenality van je paard hebt vastgesteld, dat je daarnaar moet handelen, óók als je paard tijdelijk in een andere gemoedstoestand verkeerd. DUS dat een LB-ex nog steeds een LB-ex is, ookal gedraagt hij zich op dat moment RB-ex ....
    Maar wellicht zag Pat op dat moment wel degelijk dat het paard eigenlijk LB was en dat zijn RB gedrag aangeleerd gedrag was, en geen écht RB gedrag. Je moet idd het paard behandelen zoals hij voor je staat, dus als je normaal gesrpoken LB paard ineens RB is, behandel je hem als een RB paard. Maar als je ziet/weet dat hij in feite niet echt RB is maar doet alsof omdat hij heeft geleerd dat dit gedrag hem iets oplevert, dan werkt het juist averechts als je hem dan toch als RB zou gaan behandelen.

Een voorbeeldje, en dit verhaal heb ik al vaker op het forum gezet dus sorry voor degenen die het al kennen:
    Atli was ooit echt bang voor trekkers. Na een tijdje viel het me op dat hij alleen bang was op de heenweg (en dan probeerde om te draaien en naar huis te rennen), maar nooit meer op de terugweg. Als er dan een trekker langskwam bleef hij de kalmte zelf.
    Aha! Hij had dus geleerd dat ik bang werd als hij zich bang gedroeg en naar huis rende, dus dat bleef hij doen als hij op de heenweg een trekker tegenkwam, want hij wilde eigenlijk liever terug naar huis.
    Gingen we toch al naar huis, dan hoefde hij geen moeite meer te doen om naar huis te gaan want dat gingen we dus toch al.
    Toen ben ik een paar keer heel streng geweest als hij probeerde te schrikken en naar huis te gaan, en vanaf toen was het over.
    Was hij op zo'n moment echter wel echt bang geweest, dan had ik het natuurlijk goed verpest. Maar na een paar keer was dit 'angstige' gedrag over!

Dus het is nog steeds zo dat je moet handelen naar het paard dat voor je staat, maar de kunst is hem goed te kunnen lezen!

Hoi,

Ik heb gekeken. Wat me heel erg opviel, precies wat Sandra ook al zag, was dat alles al veranderd was nadat pat 3 seconden driving game deed. Daar met zijn been naar achter en daarna stond het paard meteen stil. Ik heb de LB acties gezien, nieuwsgierig, snel likken en alles. Ook wel eea aan RB gezien. Hoog hoofd, hoge staart en zo. LB-E dus, milde vorm, want het spel effect heb ik gemist, met RB trekjes. Ik had de conclusie van Pat al gelezen voor ik het paard had gezien. Ik vind het logisch klinken maar had hetzelf nooit verzonnen.

Groetjes
    Roos
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Maar wellicht zag Pat op dat moment wel degelijk dat het paard eigenlijk LB was en dat zijn RB gedrag aangeleerd gedrag was, en geen écht RB gedrag. Je moet idd het paard behandelen zoals hij voor je staat, dus als je normaal gesrpoken LB paard ineens RB is, behandel je hem als een RB paard. Maar als je ziet/weet dat hij in feite niet echt RB is maar doet alsof omdat hij heeft geleerd dat dit gedrag hem iets oplevert, dan werkt het juist averechts als je hem dan toch als RB zou gaan behandelen.
    Precies! Ik ben dus een van die relaxte arabieren-eigenaren, maar ik kan je zeggen dat ik veel van Pias herkende in Phil (Stradivarius). Alleen al hoe hij die bak binnenkwam. De laatste tijd is Pias (door Parelli?) behoorlijk LB, beetje tussen introvert en extravert in, afhankelijk van wat ik met hem doe. Maar vroeger leek hij puur RB-E: nerveus, springerig, vluchten bij het minste of geringste. Af en toe komt dat gedrag nog naar boven en inderdaad denk ik wel eens dat hij het gebruikt.... omdat het hem iets oplevert. Zo rijd ik bijna nooit in de bak, omdat we het allebei saai vinden en Pias er soms echt vervelend van wordt. Laatst reed ik een paar keer in de bak om een paar dingetjes te oefenen en om een nieuw zadel uit te proberen. Het ging allemaal prima, maar opeens .... scheet, bok, bok, bok en dwars door de bak racen, tot ik hem terug kon halen. Vervolgens was hij weer zo mak als een lammetje. Persoonlijk ben ik er behoorlijk zeker van dat dit een manier van hem was om te proberen uit die bak te komen. Vooral ook omdat het zo snel voorbij was. Ik had hem weer 'onder controle' en er was niets meer aan de hand... Was hij echt ergens van geschrokken, en was het een echte RB-reactie, dan had hij toch minstens even moeten natrillen.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sandra

Ja nou, dat is dus ook iets... Ik zie Shanna nog steeds als basis RB-ex, met steeds iets meer LB-ex erin. Eigenlijk vooral omdát Shanna vaak er ongeveer zo bijloopt als in het begin Phill doet. (hij heet Phill volgens mij)
    Ik vond het dus erg apart dat een Lb-ex paard er toch zo unconfident bij kan lopen. Hij wás unconfident. Dat staat voor mij toch wel vast. Niet een kwestie van aangeleerd gedrag of zo. Het was alleen "makkelijk" op te lossen doordat hij van horsenality LB-ex is.

Conclusie voor mij was dus: Shanna is al veel langer dan ik besef LB-ex en daarbij vrij veel unconfident (geweest). Wat dus zou betekenen dat je paard dezelfde horsenality blijft, OOK als je paard meer confident wordt

Misschien ligt het aan mijn gebrek aan savvy, maar mij is in elk geval héél erg duidelijk geworden dat RB en LB er soms anders uitziet dan je zou verwachten. Wellicht komt dat doordat ik nog van de ouwe stempel ben waar LB en RB als sterk aparte reacties werden gescheiden die we in EquiSense als "gespannen" en "ontspannen" hebben bestempeld. Dat blijkt dus bij horsenalities wat kort door de bocht. (ergens wist ik dit vaag, maar toch...)
    Heb ik niet ALTIJD gezegd dat ik Shanna zo'n gaaf paard vind?? En dat ze, met de juiste benadering, super super gaaf zou zijn??
    Ik heb het altijd wel gezien....

En weet je ook nog hoe gestressed en dus RB-ex je zelf was een jaar geleden??

Als je alle dingen bij elkaar optelt heeft Shanna je enorm gespiegeld....en doet ze dat nog.
    Daarbij is ze wel gevoelig...net als jij...en moet je goed bedenken hoe je de dingen vraagt...en kan ze ook heftig reageren maar dat hoef niet te betekenen dat ze ook daadwerkelijk RB-ex is...
    Ze is gewoon een echte dame die met respect en tender loving care behandelt dient te worden....

Echt gaaf dat je het zelf nu ook kan zien... DAT vind ik nog eens een eyeopener!
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten