Maar wellicht zag Pat op dat moment wel degelijk dat het paard eigenlijk LB was en dat zijn RB gedrag aangeleerd gedrag was, en geen écht RB gedrag. Je moet idd het paard behandelen zoals hij voor je staat, dus als je normaal gesrpoken LB paard ineens RB is, behandel je hem als een RB paard. Maar als je ziet/weet dat hij in feite niet echt RB is maar doet alsof omdat hij heeft geleerd dat dit gedrag hem iets oplevert, dan werkt het juist averechts als je hem dan toch als RB zou gaan behandelen.Oorspronkelijk Geplaatst door sandra
Een voorbeeldje, en dit verhaal heb ik al vaker op het forum gezet dus sorry voor degenen die het al kennen:
Atli was ooit echt bang voor trekkers. Na een tijdje viel het me op dat hij alleen bang was op de heenweg (en dan probeerde om te draaien en naar huis te rennen), maar nooit meer op de terugweg. Als er dan een trekker langskwam bleef hij de kalmte zelf.
Aha! Hij had dus geleerd dat ik bang werd als hij zich bang gedroeg en naar huis rende, dus dat bleef hij doen als hij op de heenweg een trekker tegenkwam, want hij wilde eigenlijk liever terug naar huis.
Gingen we toch al naar huis, dan hoefde hij geen moeite meer te doen om naar huis te gaan want dat gingen we dus toch al.
Toen ben ik een paar keer heel streng geweest als hij probeerde te schrikken en naar huis te gaan, en vanaf toen was het over.
Was hij op zo'n moment echter wel echt bang geweest, dan had ik het natuurlijk goed verpest. Maar na een paar keer was dit 'angstige' gedrag over!
Dus het is nog steeds zo dat je moet handelen naar het paard dat voor je staat, maar de kunst is hem goed te kunnen lezen!
Bladwijzers