Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: diverse vragen

diverse vragen

mijn paard gaat binnenkort verhuizen naar een andere stal.

ze krijgen daar hooi uit hooinetten,zodra de netten leeg zijn worden ze weer gevuld,paarden staan in de winter zo'n 6 uur per dag buiten in de kudde,verder op stal,wel met mogelijkheid om nog extra los te gooien.

het hooi uit een net voeren is voor mijn paard wel noodzaak omdat ze anders haar hooi door de hele stal heel sleept en het dan niet meer eet.
    nu is mijn vraag of het voldoende is (met het oog op een goede eethouding) om het hooinet gewoon vrij laag op te hangen,het plaatsen van een hooikist in de stal neemt toch wel erg veel ruimte in namelijk,en ook een ruif zal je wat hoger moeten hangen ivm gevaar van vastkomen te zitten met de benen.

dan nog een vraag,het hooi is op zich van goede voedzame kwaliteit,maar bevat niet al te veel structuur doordat het vrij fijn hooi is.krijgt een paard evengoed genoeg structuur binnen als ze er vrijwel onbeperkt van mogen eten,of kan ik misschien beter dagelijks een plak stro bij geven waar ze nog extra van kan eten?(paarden staan op zaagsel)

Verder nog een vraag over de weidegang,in de winter is er geen probleem,ze staan dan op een behoorlijk kaal stuk namelijk,

maar nu de zomer;

in de zomer staan ze dag en nacht buiten op een behoorlijk volle weide.
    mijn paard is gevoelig voor zomerexceem en hoefbevangenheid,ik had al bedacht om haar dan overdag op stal te zetten,of in de rijbak,maar als er dan iemand bij moet om te rijden dan moet die haar op stal zetten,en in de rijbak is het zomers wel erg warm daar.

als ze overdag op stal of in de rijbak staat scheelt dat natuurlijk al aanzienlijk met de hoeveelheid gras die ze binnen krijgt,ook hoop ik dat ze dan wat kan schuilen voor de rot mugjes,de tijden waarop ze dan binnen zou staan zou van 7 uur sochtends tot 8 uur savonds zijn,helaas zal ze dan wel het enige paard zijn wat binnen staat.snachts staat ze dan wel in de wei en de kudde.
    een andere optie is om een exceem deken om te doen als het al te erg wordt en misschien een graaskorf,maar dat lijkt me ook erg vervelend voor het paard,er is geen schuilmogelijkheid op de wei en er is geen aparte paddock ofzo.
    hoe zouden jullie dit oplossen?

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    43
    Dagboek Berichten
    49

Re: diverse vragen

Wat betreft hooinet: kijk eens op http://www.hooinet.nl Daar verkopen ze hooinetten met extra kleine mazen, die je laag (tot aan de grond) kunt ophangen zonder gevaar voor 'hoef in hooinet'. Ook eten paarden hier langzamer uit, doordat de gaten kleiner zijn.

Als je de grasopname van je paard wilt beperken, is die graaskorf een goede oplossing. Dan kan je paard gewoon de hele dag met de kudde naar buiten, maar krijgt hij veel minder gras binnen. En het ongemak van een exceemdeken weegt ruimschoots op tegen stalarrest en isolatie, als ze anders meer dan 12u alleen binnen moet staan.

Ik zou dus kiezen voor boett-deken + graaskorf, want vrije beweging en contact met andere paarden is voor mij het allerbelangrijkst voor een paard.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

we weten ook nog niet precies hoe erg de zomerexceem is,we hebben haar net een half jaar en afgelopen zomer had ze wat kale plekken op het hoofd en wat jeuk aan de hals,in het najaar had ze wat jeuk aan de manenkam,maar dit was allemaal niet ernstig,de kale plekken die ze van de zomer had waren wel vrij snel weg.

we weten dus nog niet 100% zeker of het ZE is,de da vermoede van wel,maar het kan zijn dat het allemaal erg mee valt natuurlijk.

zo'n graaskorf,scheelt dat echt veel wbt de opname van gras?en is het niet heel vervelend voor een paard om zo'n ding om te moeten?
    en wat is een goede graaskorf?

ik zal ook nog even kijken voor dat hooinet,ze zijn wel super mooi groot maar vind ze toch ook wel erg duus,zijn ze een beetje stevig?

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    43
    Dagboek Berichten
    49

Ja, graaskorf scheelt ongeveer de helft van grasopname. Dus als ze normaal 12u op gras mag, kan ze nu 24u op gras. Het is niet heel prettig, de meeste paarden leren er vlot mee eten, maar sommige niet en dan is het geen goede oplossing. Dat zou je zelf even moeten proberen.

De hooinetten zijn heel sterk! Voor meer info moet je maar even contact opnemen met Veerle, van die site.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Hallo,

Ik zou ook kiezen om het paard in de kudde te houden zomerdag met een Boettdeken op, misschien dat het allemaal wel meevalt

Ik heb bij mijn verzorgpaard ook een graaskorf omgedaan halverwege de zomer. Ze heeft het 1 nacht omgehad en heeft toen waarschijnlijk niet gegeten. Ik heb een korf met aan de onderkant een paar kleine gaatjes ter grote van een euro. Ben daarna korte stukjes gaan oefenen dmv gras ertussen schuiven zodat de link met eten wordt gelegd. Aan het eind van de zomer snapte ze de bedoeling er nog niet van, helaas.

Een welshje op stal was te slim voor de korf. Hij had heel snel door dat hij ermee kon eten, maar als je met je hoef op de onderkant gaat staan en dan een flinke ruk geeft heb je de onderkant eraf... en dus alle mogelijkheid om maximaal te vreten. Dit geintje heeft hij 3x gedaan!!!

Het is dus heel wisselend hoe je paard op een "vreetkap"reageerd. Afwachten tot de eerste sprieten beginnen te groeien.

Sterke ermee!
    XxX ikke

Je kan ook zelf een hooinet maken van bijvoorbeeld railingnet (voor boten).
    Heb ik ooit gedaan en dat scheelt een bak geld.
    Mazen zijn klein zat.
    Gaat alleen iets minder lang mee

May the horse be with you!

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Exceemdeken is ideaal vindt ik, vooral op tijd mee beginnen in het voorjaar, je doet je paard er een groot plezier mee.
    Graskorf werkt bij sommige paarden wel anderen niet, je kunt als dit niet werkt ook vragen of je paard een deel van de dag terug mag op een klein landje naast de andere paarden zodat ze wel contact hebben, het zijn allemaal noodoplossingen maar je moet iets.

Is het zo,n probleem dat een net hoog hangt, meestal halen ze er wat plukken uit en eten het verder op de grond op is mijn ervaring,mijn paard eet ook uit een ruif die vrij hoof hangt.
    Stro kan ook , wel in de gaten houden sommige paarden krijgen sneller verstopping door stro.

Gr Janneke
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Een ruif hoog hangen heeft als nadeel dat het stof van het hooi in het paard zijn gezicht komt en daarmee in zijn luchtwegen/longen, en dat is niet erg gezond! Oplossingen waarbij het hooi vanaf de grond gegeven kan worden hebben dan ook de voorkeur.

Naast het feit dat bij van de groind eten de onderkaak iets naar onderen/voren zakt, wat 'normaal' is voor een etend paard. Bij hoger eten gebeurt dit niet, dat kan weer gevolgen voor het gebit hebben.
    En het gebit heeft weer grote invloed op het hele bewegingsapparaat...

Dus doe maar van de grond

May the horse be with you!

Forum Meubilair Jess's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Leeftijd
    46

Moet het hooi perse in een hooinet? Bij ons krijgen ze allemaal het hooi gewoon los op de grond. Ideaal. Ze eten in een natuurlijke houding en kunnen nergens in vast komen te zitten.
    Bovendien scheelt het ook in tijd met voeren. Niks klungelen, maar gewoon de stal in 'gooien'.

als ze het hooi los krijgt gaat ze erin staan te graven,waardoor het vervolgens door de hele stal komt te liggen,en omdat het nog al een smeerpoets is op stal eet ze dan ook haar "vieze" hooi niet meer op.

het hooinet wat ik voor haar heb heeft ook niet zulke grove mazen in het net dat daar een hoef doorheen zou passen,heb al gedacht om 2 isolatoren in de boxwand te draaien en daar het hooinet tussen te spannen net boven de grond,maar moet even kijken of dat in de praktijk een succes zal zijn.

morgen gaan we haar verhuizen trouwens,ik ga lopend met haar,t is slechts 500 meter verderop.
    ben heel benieuwd hoe ze gaat reageren op haar nieuwe onderkomen,weet in ieder geval dat ze daar vaker haar box uit komt dan nu,en dat zal haar vast wel erg goed doen!

Wilma
    Guest

Mooi die hooinetten, ga ik bestellen, vooral door die kleine gaatjes.
    Een paard is een grazer en is gebouwd om laag bij de grond zijn voedsel te nuttigen, dus heel belangrijk dat ze laag hun hooi toegediend krijgen. Ze kunnen anders problemen met de luchtwegen krijgen.

Bladwijzers

Forum Rechten