Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: Wat kan ik hiermee?

*nieuw* EllenOjevaar's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008

Wat kan ik hiermee?

HoiHoi Allemaal!

Over het algemeen heb ik met Janneke totaal geen problemen met rijden, echter is er 1 dingetjes waar ik mee zit!
    Wanneer we rijden krijgt ze alle ruimte om op eigen benen te lopen en rijd ik met een los teugeltje en zit haar dus niet in de mond.
    Maar...wanneer ze iets leuks of interresants ziet dan draait ze haar hoofd die richting op en volgt eigenlijk gelijk met haar lijf waardoor ze soms zelfs midden op de weg gaat lopen of richting steile slootkant.
    Ik vraag haar dan altijd meteen d.m.v teugel, gewicht en beenhulp of ze netjes terug de weg wil gaan vervolgen, maar deze dame reageerd daar soms bijna niet op waardoor ik dus behoorlijk voor mijn gevoel "aan de teugel moet gaan zitten trekken"

Hebben meer van jullie dit "probleem" ervaren of gezien?

Van de ene kant zeg ik ook, ik wil liever niet zo strikt corrigeren, maar van de andere kant zeg ik; Ik vraag het janneke netjes en als ze dat niet wil dan vraagt ze om correctie?

Wat zouden jullie doen, en hoe pak ik dit aan?
    Reading youre mind, is like tasting the rainbow

Re: Wat kan ik hiermee?

Ken het probleem en hoor hier ook graag reacties op!
    Altijd plezier met mijn lieve Lazir!

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Oefen je het sturen op deze manier ook in de bak? Of op een andere veilige locatie, waar je niet in MOET grijpen, omdat er anders gevaar dreigt?

En hoe stuur je normaal? Geef je been/zit/teugelhulp altijd allemaal tegelijk?

Ik heb zelf ook een paard dat soms in 1x een weiland in kon lopen, of een oprit op. Als dat gebeurt, dan gebruik ik op zo'n moment de hulp die nodig is om hem weer op het pad te zetten. En dat is vaak een stuk 'grover' dan hoe ik graag stuur, maar wel noodzakelijk op dat moment.
    Bij een volgende oprit vraag ik hem dan wat eerder op een lichte hulp aan de overkant van de weg te lopen, om te checken of hij nog wel licht reageert. Daar krijgt hij dan een beloning voor.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Ik zou sowieso niet in gevecht gaan met het paard. go with the flow. Als zij afwend, dan stuur je haar gewoon nog een half rondje door tot je weer op het spoor bent waar je was. Evt vraag je dat in een one-rein-stop tot je paard kan ontspannen.

Maar belangrijker lijkt me om het probleem bij het begin aan te pakken.
    Het is een stukje unconfidence, waarbij je paard écht even zelf moet kijken. Ik heb zelf gemerkt dat je met een goede grondwerkbasis enorm veel vertrouwen bij je paard kan verdienen.

Chris irwin heeft hele leuke en goede oefeningen waarbij je je paard leert dat jij er bent, en dat je aandacht wil, zonder dat je hiervoor aan het hoofd hoeft te trekken.
    Volgens mij staat deze informatie op de dvd "horses in hand".
    Een oefening om je even op weg te helpen.

begin hierbij áltijd op een veilige plek!
    Elke keer als je paard afgeleid is (en hierbij over het algemeen zijn schouder jouw kant op duwt en dus "tegen jou in is gebogen") prik je zachtjes met je vinger op de plek waar de singel normaal ligt, op de flank. Hierdoor "duw" je het paard als het ware in een andere buiging, om jou heen, en krijg jij weer aandacht van je paard. Natuurlijk direct aaien als je paard netjes inbuigt en hem belonen met je stem.
    Het kost wat volharding (elke keer opnieuw zonder boos te worden), maar uiteindelijk kan je paard hier écht van gaan ontspannen. De les die je je paard leert is dat jij aware bent van wat hij doet met zijn lichaam, dat jij daarmee constant oplet en daardoor een goede leider bent.

Hoe lichter en sneller je paard reageert hoe makkelijker je paard straks vanuit het zadel zal reageren als je dat been even zacht aanlegt aan de bolle kant op het moment dat je paard een bepaalde kant op kijkt.

Er zijn nog meer van dit soort oefeningen, die helaas toch wel een beetje ingewikkeld zijn om uit te leggen. De dvd horses in hand kan je waarschijnlijk hier echt mee helpen. Maar misschien kun je hier iets mee.

In elk geval dus kortweg werken aan meer vertrouwen in elkaar dmv bv grondwerk.
    Je kunt de situatie in de bak ook oefenen met follow the rail.

En áls je toch in die situatie komt, niet terug gaan trekken, maar doordraaien. dat gaat over het algemeen makkelijker dan vechten tegen de richting in.

succs!

Aangemeld
    Dec 2008

Yeps, ik oefen juist heel veel in de bak hiermee eigenlijk. Maar ik denk eerlijk gezegd dat ik in de bak minder streng ben als onderweg (misschien omdat daar niet het gevaar is dat we opeens onder een auto liggen)

Meestal bij het sturen vraag ik eerst zachtjes met been en teugelhulp te draaien..doet ze dat niet neem ik mijn been strenger erbij en probeer ik met gewichtshulp haar toch te draaien of keren.

Maar ik voel me dan "schuldig" als ik opeens zo moet ingrijpen..terwijl ze eigenlijk zelf over mijn grens heen gaat

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Ik snap. Toch is de basis een vertrouwenskwestie.
    Ongelofelijk of niet, vorige jaar denderde mijn paard gewoon dwars over me heen bij elke situatie anders dan de vertrouwde wei, ze is een flinke rightbraind extrovert. JUIST door haar véél te laten merken dat ik bewust ben van haar buiging, en van haar focus, is zij zich meer bewust van mij geworden, en nu buigt ze nog maar zélden tegen mij in ( het tegen je in buigen is het begin van jouw probleem denk ik zo) en is ze ook heel licht te corrigeren.

Ook als we nu buiten rijden en ze is ergens flink op gefocusd, dan kan ik haar met een lichte tik van mn been tegen haar flank al ombuigen. Vaak zet ik haar hierna wel even stil en bekijken we het enge gevaarte samen even op een plek en met een mood die veilig is. Zelf als moeten we daarvoor eventjes een stukje achteruit.

Ik denk dat het ook heel belangrijk is je te concentreren waar je heen wil. Ik merk met mijn paard als ik ergens heen wil en hij wil afslaan dat ik hem met mijn concentratie op het punt waar ik heen wil hem daar heen kan laten gaan. Daarvoor is het wel heel belangrijk dat ik in het NU aanwezig ben en contact heb met mijn paard.
    Ik concentreer me op een punt verderop en stel mezelf samen met mijn paard voor verderop het pad. Daarmee maak ik mijn intentie duidelijk aan Trolli.
    Dit klinkt misschien een beetje apart maar voor mij werkt het echt!

Aangemeld
    Dec 2008

nee hoor, voor mij klinkt dat niet apart!
    Dit heb ik meer gehoord en schijnt inderdaad heel goed te werken!

Hartstikke bedankt voor de reacties allemaal!

Vanavond gaan we weer lekker trainen en ik zal eens kijken of het wil gaan lukken!

Ik was benieuwd hoe het je gisteren met rijden is vergaan..
    Heb je wat van de tips kunnen gebruiken?

Bladwijzers

Forum Rechten