Gisteren bekeken Eveline en ik de savvyclubdvd van december.
Hierin ging een stuk over "stradivarius", een Leftbrained Extrovert die er in eerste instantie uitzag als RB-ex.
Gaandeweg kwam zijn LB-ex karakter steeds meer naar boven. maar hierna kreeg ik toch wat vraagtekens.
Even een situatieschets voor degenen die de dvd nog niet hebben gezien:
Paard komt de ring binnen, en deinst een paar keer heftig achteruit, kan in de ring niet stilstaan, hoofd steeds hoog, poepen, rondkijken, constant afgeleid. Als de eigenaresse de opdracht krijgt om hem over tonnen te laten springen zakt hij van schrik (?) bijna plat door zijn voorbenen. Bij een zeil komt ze niet eens in de buurt. Bij de trailer stapt hij zo naar binnen, maar vliegt er met dezelfde vaart weer uit. Paard dribbelt rond met staart in de lucht, écht zoals je een opgefokte arabier voor kunt stellen. (ok op dit forum zitten heel wat relaxte arabieren-eigenaars, maar jullie weten vast wat ik bedoel)
Mijn eerste indruk was dus RB-ex. Erg herkenbaar gedrag voor mij, moet ik zeggen.
Pat beweerde alleen dat dit paard LB-ex was, want zijn eerste reactie bij iets nieuws was geen reactie van "flight for fear" maar van nieuwsgierigheid. Hij was ook niet zozeer bang, maar had geleerd dat deze manier van reageerde ervoor zorgde dat hij het niet hoefde te doen. Dit verbaasde me, maar toen Pat hem overnam switchte dit paard van RB (in mijn ogen) naar LB in enkele seconden drivinggame. Hm, how interesting.
Het wasniet zo dat Pat nu al die opdrachten wél direct kon doen. Hij deed hier zelf ook wel bijna een uur over. Ik vond dit paard nog steeds RB reageren, en kon zijn LB-horsenality niet erg terugvinden.
Toen kwam bij mij de vraag op:
Is een horsenality nu een vast karaktereigenschap van een paard? Dus een paard dat LB-ex is, die is dat levenslang omdat het zijn karakter is, het kan alleen wat milder worden, met de juiste training.
Of kunnen we van een LB-in paard verwachten dat met de juiste training het tóch een LB-ex paard wordt?
En heeft een LB-ex paard wel bijvoorbeeld een RBgemoedstoestand, maar zou hij zich in deze gemoedstoestand anders uiten dan bij een paard dat van zichzelf RB-ex is? (denk aan LB-ex nieuwsgierigheid, RB-ex flight from fear)
En nog een vraag: zou het niet zo zijn dat het enige vaste onderdeel in een karakter van een paard het introvert of extrovert zijn is. En dat het "LB of RB zijn" afhankelijk is van de training/trainer?
Of zou een paard van nature wellicht ALTIJD RB-ex zijn (toch de meest prooidierachtige horsenality lijkt me) en ligt alles aan de training en levenservaringen hoe dit karakter kan veranderen in LB of introvert?
Ik zou hier graag eens diep over gaan discusseren. want iedereen heeft inmiddels zijn paard een horsenality toegedeeld, maar ik vraag me dus ineens af wat deze horsenality nu precies gaat zeggen.
Bladwijzers