www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
www.innerfeeling.nl - healing voor mens & paard, telepathie en coaching
super mieke! Je gaat daar zo ongelooflijk veel aan hebben!
Lieve roos en willeke![]()
High five van: Binkie, Frummel, Robyn, Bo, Bondai!
Toen ik de titel van dit topic las, dacht ik dit heb ik ook gehad.
Heb heel veel met Anoek 'afgezien" waar ik niet op had gerekend. Want het was een koudbloed. Toen ik mijn vorige paard wegdeed wist ik zeker dat ik een trekpaard wilde. We hebben zelfs gewoon de eigenaar gebeld van het paard dat ik moest en zou hebben. Uiteindelijk kregen we de volle zus, Anoek.
Wat was ik gelukkig de dag dat ze haar brachten en wat vloeide dat geluk gauw uit mijn lijf op het moment dat ik met haar ging werken. Wat een moeilijk paard.
Overal schrok ze van (koudbloeden zijntoch zo koelbloedig). Maar lief was ze wel. Heb wat keren tegen m'n vriending gezegd waar ben ik aan begonnen.
Maar ook hier na 1,5 jaar "prullen" heb ik de horsenality chart ingevuld. En wat zie ik nu. HEt gaat beter. En zeker kijk ik nog wel eens met een jaloers oog naar m'n vriendin die haar paardje nu 3 weken heeft en die meer doet dan Anoek na 1 jaar. Maar als je je paard straks hebt zoals jij wilt heb je veel meer bereikt dan wie dan ook.
Dit valt mij ook op. Het heeft heel lang geduurt voor ik doorgedrongen ben tot Anoek en ik vraag mezelf soms nog wel af of ik al tot haar ben doorgedrongen.Oorspronkelijk Geplaatst door Gwenny
Maar geef de moed niet op en geniet van de kleine stapjes die jullie samen zetten.
Marleen
Hahahaha, ik hou m'n mond.Nh moeilijker met een koudbloed?![]()
Heb met Enya een lange weg gereisd zullen we maar zeggen.
Het is niet voor niks dat tijdens die parellidag in Lunteren de koudbloeden geen elastiekje tussen halster en leadrope hoeven.![]()
Er zijn veel dingen gezegd die ik herken, zoals dat ze geslotener zijn (daarom moeilijker te bereiken), véél gevoeliger dan ze doen aanzien, stoicijns pijn kunnen verdragen, dus een subtiele aanpak veel beter werkt dan ophogen van fases. It's all about finding the right motivator!
Ook las ik iets dat niet klopt:Lichamelijk is ieder paard even vroeg (of liever gezegd laat) volwassen. Mentale volwassenheid is een ander verhaal.Daar komt bij dat koudbloeden later volwassen zijn en zeker op jonge leeftijd niet te veel aan hun hoofd moeten krijgen en vooral ook niet in ieder opzicht OVERBELAST moeten worden, want daar krijgen ze vergroeiingen van en ontwikkelen zich geestelijk niet goed.![]()
Goed van je Mieke dat je je gaat verdiepen in horsenality's. veel koudbloeden zijn introvert, de meeste LB (zonder ze overigens over 1 kam te willen scheren, want uitzonderingen zijn er óók)
Succes!
Ik speel met 2 warmbloeden, 1 Franse Percheron koudbloed en 2 ezels. Ze hebben elk hun horsenality en daar komt het op aan! De ezels springen zelfs over een balkje.
Het gaat je zeker lukken als je hierover informatie hebt en je hierin gaat verdiepen.
Mijn paarden zijn m'n echte vrienden
https://www.facebook.com/groups/1409316672673002/
Vanmiddag heb ik les gegeven bij Marleen (bikkel) en opnieuw heb ik me 'verbaasd' over de extreme gevoeligheid van Anoek! Zo enorm 'dikhuidig' als ze eruit ziet, zo ontzettend gevoelig is ze van binnen! Echt, je bereikt met zo'n paard zo veel meer met minder. Zo gaaf om te zien!
En ja, de reacties ZIJN minder flitsend dan bijv bij een lichtvoetig volbloedje en ze galoppeert ook niet zomaar in het rond. Maar die subtiele communicatie en het gemak waarmee ze heel beheerst allerlei oefeningen uitvoert (met dat zware lijf), dat is gewoon zo supergaaf! Snelheid is niet het enige hè.
Klopt Eef, dat is ook niet het enige.
Cunna zal allicht reacties geven, maar ik zie ze niet. Misschien omdat ik me teveel focus op flitsende reacties.
Geef eens voorbeelden kwa reacties die anoek gaf? Als Marleen dat tenminste goedkeurd.
High five van: Binkie, Frummel, Robyn, Bo, Bondai!
Eveline mag natuurlijk voorbeelden geven, maar heb gisteren zo veel geleerd. MEt name wat Eveline zegt ove rmeer met minder.
Ook ik zat te wachten op die flitsende reacties die nit kwamen . Toen ik gisteren m'n fases heeeeel licht maakte reageerde Anoek meteen. Terwijl ik van tevoren tegen Eveline zei dat ik "boos"moest worden (fase 4) voordat er reactie kwam.
Zal kijken of ik een klein stukje uit een video heb dat duidelijk is (moet wel even naar een goed stukje op zoek tussen de 2 uur durende video![]()
Marleen
Reeward the slightest try is echt heilig. Poca heeft soms moeite met een rechte yoyo. Natuurlijk zijn we 'al zo ver in het systeem', DUH, dat ze dat makkelijk zou moeten kunnen. Maar weet je, soms lukt het gewoon niet. Dan begin ik opnieuw. En dan reward ik al dat ze alleen haar gewicht naar achter plaatst! Dank je wel Poca! Werkt als een bom.
www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
www.innerfeeling.nl - healing voor mens & paard, telepathie en coaching
![]()
![]()
![]()
Thank you Roos!!
Ik heb met Bollie ook een lange weg afgelegd (eerste pony EN shet) maar als ik nu met hem speel verschiet ik van zijn 'lichtheid' zijn yo-yo is nog steeds veel beter dan die van Amir (arabier).
Dus ik denk dat het langer duurt vooraleer je de juiste knopjes vindt (motivator is ook al gebruikt) maar eens het geïntalleerd is dan heb je een pracht van een basis.
Ik ben er ook van overtuigd dat een eerste keer Parelli met een paardje moeilijker is dan met de volgende paardjes, omdat je zelf al zoveel hebt bijgeleerd.
"Dromen komen uit..."
Het probleem bij RB-e paarden en heetbloedjes is dat je iets vraagt met fase 1 en ze vervolgens aan de andere kant van de lijn staan te stuiteren omdat je dat volgens hen vroeg...
Ik denk dat je inderdaad sneller de oefeningen van level 1 haalt omdat het "zo ongeveer" al snel lukt. Gaat het om precisie, bv bij level 2 en 3, dan heb je bij zo'n paard dus écht een probleem. Een heup verkeerd, je centrum iets teveel aan, etc, geeft direct een mega reactie. Ik heb tot nu toe nog weinig ervaring met koudbloeden, het lijkt me erg interessant om daar eens mee te werken.
Ik vond Cunna van Mieke juist erg gevoelig en snellerend, dat viel me 100% mee van een fjord![]()
I heb een hele leuke staan!Ik heb tot nu toe nog weinig ervaring met koudbloeden, het lijkt me erg interessant om daar eens mee te werken.![]()
"Centrum??? Wazzda??"![]()
Bladwijzers