Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 29

Topic: Nh moeilijker met een koudbloed?

Actief Forumlid Mieke_Cunna's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2007
    Leeftijd
    37

Nh moeilijker met een koudbloed?

Deze vraag komt steeds vaker omhoog. En ooit heb ik het eens iemand horen zeggen.

Ik ben me ervan bewust dat het per paard verschilt, maar ik begin langzaam het idee te krijgen dat er een verschil zit tussen koudbloeden en warmbloeden.

Neem nou een stalgenoot, die heeft een warmbloedje. Die loopt met 3x grondwerk alle stappen door waar ik bijna een jaar over gedaan heb.
    Wijken voor druk, oefen ik op de juiste manier. Maar cunna geeft amper respons. Stalgenoot hoeft nog maar te wijzen en paardje wijkt.

Wil er niet heel veel opletten maar het frustreerd me wel dat ik gewoon amper vooruit kom door Cunna's fjordigheid. Haar stugheid en eigenwijsheid is behoorlijk veel maar dat weet ik met een fjord.

De gedachte over een warmbloedje spoken soms echt door me hoofd terwijl ik Cunna niet kwijt wil ofzo.
    Misschien zit dit probleem dieper bij mij, jaloezie?? Zou kunnen, ervaar het alleen niet zo. Maar toch blijft me vraag staan.

Hoe denken jullie over die vraag? En hebben jullie duidelijke voorbeelden?
    High five van: Binkie, Frummel, Robyn, Bo, Bondai!

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

Re: Nh moeilijker met een koudbloed?

neen hoor, gewoon kwestie van de juiste motivator te vinden voor je paard. Heb je de horsenalities al eens bestudeerd?

Aangemeld
    Mar 2007
    Leeftijd
    37

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door willeke
    neen hoor, gewoon kwestie van de juiste motivator te vinden voor je paard. Heb je de horsenalities al eens bestudeerd?
    Ik heb geen level pakket, en weet verder niet hoe ik aan een horsenalitie kom

Actief Forumlid Ebby's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Hoi,

Wel herkenbaar, in mijn diepte-punt week met Amara heb ik geregeld verlangend naar haar Arabier-vriendin zitten kijken. Die pikte alles wèl snel en gevoelig op.
    Nu ik echter heel duidelijk ben geweest over mijn ruimte en voerbeloning gebruik als motivator heb ik zo'n enorm werkwillig paard. Alle aandacht is op mijn gericht (en het is een jong paard), alles gaat op fase 1 en ze wil meer, meer! Zelden met zo'n blij en gemotiveerd paard gewerkt.
    Wel opletten dat je slechts beloning geeft bij juist gedrag, niet te gemakkelijk beloond, en ik ben bij Amara begonnen met alleen een achterwaartse beweging te belonen. Dat werkte goed, als ze tè gemotiveerd word gaat ze nu een pasje achteruit, en niet richting mij.
    Ze kunnen het wel .

Succes ermee!

Actief Forumlid Yvonne P's Avatar
    Aangemeld
    May 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mieke_Cunna
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door willeke
    Ik heb geen level pakket, en weet verder niet hoe ik aan een horsenalitie kom
    ik heb nog de horsenality dvd in de aanbieding.
    Is van de succes serie pakket, de horsenality en de seven games dvd heb ik dubbel. Je kunt me pb-en als je interesse hebt.

Yvonne

Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Volgens mij zijn er zeker dingen die lastiger zijn met een koudbloed dan met een warmbloed. Ik vergelijk dan Jeppe en Donja (van mijn zus; nrps met veel arabisch bloed). Als ik bijv. over een balkje wil springen komt dit zo over:
    Jeppe: "oooh, doe jij dat maar even, ik wacht hier wel tot je klaar bent, ik ga wel even eten of rollen ofzo"
    Donja: "wat wil je, wat wil je, springen, oohh moeilijk, moeilijk, dit goed genoeg, zo ja?"

Of wijken voor druk: Donja heeft dit binnen no time door, met Jeppe heb ik nu soms nog steeds "problemen". Vooral als ik in situaties waarin Jeppe bijv. snel voer wil, mijn ruimte moet verdedigen. Bij Donja hoef ik alleen energiek met mijn armen te wapperen en ze stapt uit m'n ruimte, Jeppe heeft íets (understatement... ) meer nodig.
    Of het grazen....; nouja dat voorbeeld spreekt voor zich geloof ik

Ik geef toe: Ik denk ook wel eens: Poeh, een enthousiast en gemotiveerd paard zou soms wel fijn zijn, maar dan bedenk ik maar gauw dat het ook wel héél fijn is dat Jeppe gewoon goed stil kan staan; dat ik, in stressy situaties, maar naar het gras hoef te wijzen om meneer te kalmeren; en dat bos-sjokritjes met een koudbloed toch wel heel gezellig zijn (al kan Jeppe best nog flink schrikken en right-brain zijn, hij is nog nooit écht op hol gegaan *klopt dit meteen af* en doet meestal één, hooguit twee, sprongen en dan ontdekt hij iets belangrijkers dan waar hij van schrok (rara, wat zou dat zijn... ).

Ik weet niet of je iets aan dit 'verhaal' hebt, maar ik geloof dat ik begrijp wat je bedoelt en ik vind het helemaal niet raar dat je soms naar een wat gevoeliger paard verlangt.
    Andersom kan trouwens ook; mijn zus zei pas: "goh, ik zou eigenlijk best een tinker willen, lekker buitenrijden" ......

Aangemeld
    Mar 2007
    Leeftijd
    37

Bedankt frederieke voor je moeite, heb zeker wat aan je verhaal. Vooral je laatste zin, zo kan het ook wezen dus.

Actief Forumlid Jasmijntje's Avatar
    Aangemeld
    May 2006
    Leeftijd
    57

Ook voor mij wel herkenbaar hoor Mieke , heb ook twee koudbloeden, Haflingermerrie en Norikerruin.

Vooral Jasmijn heeft in het begin mijn geduld wel eens op de proef gesteld. Wat bij warmbloeden (zoals de lusitano van mijn vriendin even oud als Jas) wel makkelijk lukte, bleef ik ook vaak steken. De horsenality speelt natuurlijk ook een grote rol, maar zoals wel bekend kunnen koudbloeden toch vaak minder van bepaalde dingen onder de indruk zijn of wat flegmatieker in sommige akties.

Nu ze wat ouder is (ze is nu zes) moet ik zeggen dat alles wel veel makkelijker gaat. Zal deels ervaring en oefening zijn, maar ook het feit dat als ze volwassener worden de dingen makkelijker oppikken.
    Inmiddels heb ik toch een behoorlijk sensitieve koudbloed, die idd wel je vinger volgt als je wijst, en minder onverschillig is.

Heb recent nog een curcus gevolgd en daar met diverse paarden gewerkt en ook daar kwam het verschil tussen de koud en de warmbloeden weer duidelijk naar voren (ook bij de andere cursisten). De aanwijzingen die je bij de Merens moest geven lieten de KWPNers stuiteren. Overigens was er ook een zeer sensitive Haflingermerie die je echt heel voorzichtig moet benaderen.

Mijn Noriker, een echte zware grote lomperik van het eerste uur, gaat toch aardig makkelijk met NH.
    Hij had even wat tijd nodig om de info te verwerken (zijn net gestart met grondwerk) en moest even duidelijk op mijn strepen staan, maar nu gaat hij als een trein .

En ik weet niet wat je allemaal van Cunna vraagt, alleen jonge paarden kunnen zich niet zo lang concentreren of zijn zo enthousiast dat je ze snel overvraagt en ze het enthousiasme verliezen.

Zou ook zeker een horsenalitychart voor Cunna doen hier in dit topic viewtopic.php?f=61&t=15271 heb ik ooit het bestandje geplaatst als het goed is, zoniet laat maar weten dan stuur ik hem via de mail.

Succes!

Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door shetfan
    Andersom kan trouwens ook; mijn zus zei pas: "goh, ik zou eigenlijk best een tinker willen, lekker buitenrijden" ......
    Haha dat dacht ik ook toen ik naar Boris ging kijken.........

Mieke ik begrijp wat je bedoelt maar even lullig gezegd: het gras aan de overkant is altijd groener, en elk nadeel heb zijn voordeel.

Het ene paard is het andere paard niet, bij elk paard loop je tegen problemen op, en inderdaad bij koudbloeden zijn dat vaak motivatie problemen. Heb je die echter opgelost dan vind ik dat je er " superpartners for life" aan hebt.

En, ik denk dat Maaike en Sjo toch wel een heel mooi voorbeeld zijn wat je allemaal met je Fjord kan bereiken.
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

Het valt mij juist op dat koudbloeden veel geslotener zijn dan de gemiddelde warmbloed, maar daarmee ook veel gevoeliger dan de gemiddelde warmbloed.

Ik bereik met subtiele signalen en relatief veel close contact in relatief korte tijd veel meer bij een koubloed dan wanneer ik met zwepen, armen en touwen aan de haal ga.

Daar komt bij dat koudbloeden later volwassen zijn en zeker op jonge leeftijd niet te veel aan hun hoofd moeten krijgen en vooral ook niet in ieder opzicht OVERBELAST moeten worden, want daar krijgen ze vergroeiingen van en ontwikkelen zich geestelijk niet goed.
    Fijnmazig hooinet te koop: http://www.nhforum.nl/forum_smf/index.php?topic=30210.0

Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Hanneke1980
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door shetfan
    Haha dat dacht ik ook toen ik naar Boris ging kijken.........
    Dacht ik ook hoor, van Jeppe. Toen bleek 'ie het in z'n wei toch iets gezelliger te vinden dan met mij op de weg.

Ik zou het aanbod van Yvonne aannemen en de horsenalities dvd kopen. Dat helpt zo enorm.

Ik zou ook het level 1 en 2 pakket van parelli scoren en daar ernstig mee aan de slag gaan, ha ha ha.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Informatie over de horsenality kun je ook deels vinden op de site van Parelli (of hier op het forum). Er is een horsenality chart, waarop je kenmerken kunt aankruisen en zo de horsenality van je paard kunt bepalen. Daarnaast heeft Roos (?) pas een link geplaatst (Reveal your horse) waarop je kunt lezen WAT je nu wel/niet moet doen met een bepaalde horsenality. Meer info hierover vind je vooral in de SavvyClub magazines en maandelijkse DVDs (ook los op Ebay te koop).

Ik denk dat een groot deel van het 'niet reageren' niet in het paard zit, maar in de mens, die de kleinste poging van zo'n paard niet kan zien en daardoor te snel, te veel druk gebruikt, terwijl het paard ALLANG antwoord gegeven heeft. En dan sluit zo'n paard zich makkelijk af. LB dan wel RB.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

hoi mieke, ik had gisteren niet veel tijd om verder hierop in te gaan.
    Ik heb een warmbloedje, maar zij is heel erg gesloten van zichzelf. En ik heb ook vaak gedacht vorig jaar: pffff ik zou toch zo graag een mensgerichter paardje willen! En ik heb er serieus over gedacht haar weer te verkopen. Maar toen ontdekte ik de horsenalities en iets later kocht ik het horse behaviour pakket en de succes series en nog iets later werd ik lid van de savvyclub... En dat heeft ons echt goed gedaan! Ik wil hier nu niet puur reclame zitten maken hoor.

Ik had eerst enkel het level 1 en 2 pakket en elke keer kwam ik vast te zitten, want mijn paard reageerde niet zoals op de dvd's! Ik had altijd véél meer moeite. Als ik dan vergeleek met mijn tante haar paardje waar ik vroeger op reed, en hoe gevoelig zij altijd was dan verlangde ik ernaar om met zo'n paard te mogen spelen. Maar anderzijds was zij een serieus flipkonijn en ik kon echt niet deftig met haar rijden. Lag meer zand te happen dan iets anders. Dat heb ik met casandra niet. Ze is zoooooo stabiel, tenminste als ze zich niet boos maakt hahaha

Nee maar serieus, ik heb twee jaar geleden ook met fjorden gewerkt en eerlijk gezegd kan ik casandra wel een beetje vergelijken met die karaktertjes... Alleen is ze nog iets meer go dan een fjordje. Maar ik heb echt moeten zoeken wat haar nu motiveert. Eerst had ik het springen ontdekt. Dat vind ze helemaal geweldig! (daar is ze ook op gefokt). Later ondekte ik dat LB-I nogal gefocusd waren op eten. En toen ben ik snoepbeloningen gaan introduceren... En ik moet zeggen dat we op héél korte tijd al enorm véél vooruitgang geboekt hebben. Natuurlijk stoot ik nog wel eens tegen problemen aan en soms wil ik nog steeds teveel vragen en las ik nog te weinig rustmomenten of beloningsmomenten in. Maar dan toont casandra dat ook naar mij toe en wordt ik nog eens even terug met m'n neus op de feiten gedrukt.

Waar zij mij vroeger echt op m'n paard kon krijgen van frustratie (hahaha wat een gepaste uitdrukking), heb ik dat nu véél minder. Ik voel me rustiger en echt, ik moet zeggen dat ik echt DOL ben geworden op die gesloten karaktertjes. Zij zijn echt meer mijn ding!

Ik zou zeker proberen om die dvd's van yvonne over te kopen. Je gaat daar echt zoooooooveel aan hebben! Voor de rest zou'k ook eens kijken of je niet het level 1 en 2 pakket kan vastkrijgen, want tenslotte zit daar toch de basis in.

Aangemeld
    Mar 2007
    Leeftijd
    37

Fijne reacties, ik heb de dvd's van Yvonne inmiddels betaald en ga daar zeker mee aan het werk. Verder ga ik eens via ebay zoeken naar level 1 en 2 pakket.

Thank you all!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten