Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: Lange lijnen: vragen

Forumlid Karin88's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2006
    Leeftijd
    36

Lange lijnen: vragen

Ik lees veel op dit forum over lange lijnen. Maar daar heb ik eigenlijk een paar vragen over, hoop dat een aantal mensen dit goed uit kunnen leggen!
    Wat is lange lijnen precies? En hoe leer je dit?
    Ik lees van veel mensen dat ze lange lijnen met hun paarden, maar hebben jullie dan allemaal een cursus of zo gevolgd? Of kan je het gewoon gaan "doen" en oefenen met je paard?

Veel vragen, hopelijk ook veel antwoorden

Re: Lange lijnen: vragen

Je kan het beste eerst de zoekfunctie van dit forum gebruiken. Er is al veel over geschreven en er zijn ook veel foto's en filmpjes op dit forum te vinden.

Het is wel verstandig om een workshop en/of cursus te volgen om het te leren. Het is niet eenvoudig om zomaar out of the blue te gaan doen.

Gwen
    Fijnmazig hooinet te koop: http://www.nhforum.nl/forum_smf/index.php?topic=30210.0

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

hihi voor mij is lange lijnen tot nu toe gewoon achter mijn paard aan lopen/rennen. Dat we samen dezelfde kant opgaan en in hetzelfde tempo.

Het gymnastiseren met lange lijnen kan natuurlijk ook...dat zou ik niemand zomaar aanraden...daarvoor is een cursus toch zeker wel belangrijk omdat je dan echt te maken krijgt met het postuur van je paard.
    En er is maar 1 effectief postuur en dat is de goede...
    Daarnaast zijn er nog 1 miljoen houdingen die je paard kan aannemen die niet zoveel met gymnastiseren te maken hebben maar voor veel mensen wel in 'het plaatje' passen...

Dus als je gewoon een beetje met je paard wilt dollen door achter hem te lopen is het een idee om dat eerst met 1 lijn te oefenen...zo kan je je paard niet aan twee teugels tegelijk iets vragen en leert je paard hoe het is als je achter hem loopt enzo..
    Aan beide kanten natuurlijk.

En dan kan je eens met twee losse lijnen gaan freubelen...kijken of er richting en tempo bepaald kan worden en hoe licht de hulpen daarbij kunnen zijn...

En als je dan een fijn licht paard hebt kan je lessen nemen in het gymnastiseren...
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Wat wel heel erg belangrijk is dat je je paard leert wennen aan de lijnen achter zijn kont en aan zijn benen etc, als hij daar steeds van schrikt dan is het nog niet veilig, maar als je wat parelli achtig grondwerk doet dan moet dat eigenlijk al geen probleem zijn.

Er zijn meerdere dvds in de handel waarmee ik vindt dat je zelf prima aan de slag kunt.
    Piet Bakker heeft een dvd uitgebracht, ik vindt het heerlijk om naar te kijken, zeer laagdrempelig en echt goed uitgelegd, vindt het een aanrader.
    Chris Irwin heeft ook een dvd mbt langelijnen uitgebracht kun je ook mee aan de slag hij pakt het weer heel anders aan, zo heb ik net een dvd van Hinrichs die doet het ook weer wat anders. Als je echt moet beginnen dan zou ik gaan voor de dvd van Piet Bakker omdat alles echt heel erg goed wordt uitgelegd.

En er zijn ook boeken over.

succes ermee.

Gr Janneke.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forumlid Karin88's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2006
    Leeftijd
    36

Bedankt voor de reacties. Ik had de zoekfunctie al wel gebruikt, maar ik zoek misschien verkeerd, maar ik kwam allemaal "losse fladders" tegen over lange lijnen, waar mijn vragen niet direct in beanwoord werden en er waren veeeel pagina's.

Maar het is ook niet mijn bedoeling om direct te gymnatiseren, maar eerst gewoon eens kijken of ik er achter kan lopen en dan de richting en het tempo kan bepalen. Dus daar ga ik eerst maar eens mee oefenen. De vorige eigenaar heeft het ook wel met Mack geoefend, maar dat is inmiddels alweer 2 jaar geleden. Maar Mack is niet zo bang voor attributen. We doen al langer grondwerk, dus dat moet goed komen.

Bedankt voor de tips voor de dvd's! En voor de tips over "hoe te beginnen".

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

op http://www.vrijheidsdressuur.info kun je heel goede basis-informatie vinden.
    Even op het boek klikken, en daarna zie je links een kopje "dressuur aan de lange teugel" en daar staat alles heel fijn beschreven.

Mits je je paard voldoende kunt lezen, kun je daar prima mee beginnen.
    Tip is wel om de eerste keer(keren) te beginnen met een halster en iemand ernaast, zodat je je paard niet in de mond trekt omdat je zelf nog aan het tobben bent, en zodat het paard ook steun heeft aan degene die ernaast loopt terwijl zn gekke baasje weereens iets raars probeert

Groetjes, Lacuna

Bladwijzers

Forum Rechten