Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 65

Topic: kieswortel ontsteking?

kieswortel ontsteking?

Bij Ryan blijft er (ook) iets niet goed met zijn gebit, drie tandartsen verder en volgens mij is het nog niet opgelost.
    [size=99px](In iedergeval staat de laatste tandarts als bekwaam bekend en zo kwam ze ook op me over.)[/size]

Klachten zijn in iedergeval rare bekken trekken, echt een Andre van Duin bekkie en slecht krachtvoer eten.

Na wat googlen en lezen in boekjes ben ik op een kieswortel onsteking terecht gekomen.
    Iemand ervaring mee? Welke klachten had je paard/pony? Hoe ben je erachter gekomen dat je paard/pony deze ontsteking had?

Het schijnt nogal eens over het hoofd te worden gezien en ik denk ernu over na om een fotootje te laten maken van zijn gebit.
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Re: kieswortel ontsteking?

Zou dat ook verband kunnen houden met het headshaken Marlous??????????????

Aangezichtspijnen.....kiesontstekingen.......zou fijn zijn als je er duidelijkheid over zou krijgen en dat je dan de oorzaak van zijn shaken had gevonden
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Actief Forumlid Jasmijntje's Avatar
    Aangemeld
    May 2006
    Leeftijd
    57

Helaas heb ik bij Jasmijn ervaring met een kieswortelontsteking , zie topic viewtopic.php?f=53&t=14721

Vorig jaar rond deze tijd kon ze opeens niet meer eten, zoiezo geen krachtvoer (nu krijgt ze geen bix oid maar Save and Sound van Dodson and Horrel, soort ruwvoer met een vitamine brokje voor hoefbevangen paarden) maar ook het hooi eten ging niet meer. Ze maakte proppen en spuugde die weer uit, ook kantelde ze haar hoofd en schuimde heel veel tijdens het eten. Ze was verder ook helemaal niet lekker om te zien, ging veel liggen midden op het land en stond een beetje stilletjes alleen.

Uit een gebitsonderzoek kwam niet veel meer dan alleen wat haken. Nadat die verwijderd waren at ze nog niet, kreeg eerst een pijnstiller om te kijken of ze dan wel at. Dat was wel het geval, wellis waar aangepast, heel zacht voordroog en in de keukenblender gemalen sensitive van D&H , maar ze kreeg wel wat binnen na een paar dagen amper wat gehad te hebben.

De enige echte manier om de juiste diagnose te stellen zijn rontgenfoto's, deze heb ik ook meteen na het weekend laten maken.

Daar kwam idd ook de ontstoken kies naar voren, als behandeling kreeg ze een antibiotica kuur. Gelukkig is deze goed aangeslagen en heeft de onsteking doen verdwijnen, maar dat is geen garantie dat dat helpt of altijd weg blijft.
    De enige oplossing is dan de kies klinisch laten verwijderen

Sterkte en als je nog vragen hebt laat maar weten.

Een goede kennis van mij heeft dit ervaren met haar paard - de kiesontstekingen werden in eerste instantie niet herkend en om een lang verhaal maar kort te houden, het resulteerde in totale ontsteking van alle kaak-, voorhoofds- en neusholten. Het paard heeft landurig in Utrecht gestaan met drains en er is zelfs een gat gemaakt in de wang om de onstekingsvloeistoffen af te voeren.Heel erg naar.. Heeft handen vol geld gekost en het paard heeft het na anderhalf jaar sukkelen uiteindelijk niet overleefd.

Nu moet je niet meteen door zo'n rampenverhaal in de stress schieten maar als je vermoedt dat er in het kaakgebied iets mis is, laat dan een foto maken. Dat kan bij jou op stal: http://www.mobielepaardenpraktijk.nl/ en is redelijk betaalbaar ( 60 euro voor de eerste foto, 20 euro voor iedere volgende foto) - ik heb goede ervaring met hen -- ze hebben onlangs ook een van mijn paarden rondom op de foto gezet.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Akelig Marlous, ik hoop dat je meer duidelijkheid krijgt en het op te lossen is.
    Groetjes Janneke
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

@Timbers: Wie weet, er is in iedergeval iets niet pluis met zijn gebit.

@Jasmijntje: Bedankt voor je link, heeft Jasmijn nooit meer klachten gehad na haar AB kuur?

@ Mariannë: Super tip, even kijken of we 22 Ampere hebben op de boerderij en dan ga ik bellen, wat waren de klachten van het paard van je kennis?
    En na hoe lang ontstond die totale ontsteking?

@Whoopie: Het is niets accuuts hoor maar, maar ook dit wil ik gewoon uitsluiten.

Bedankt voor het meedenken allemaal als ik meer weet dan post ik een berichtje op het forum.

Actief Forumlid Jasmijntje's Avatar
    Aangemeld
    May 2006
    Leeftijd
    57

Tot op heden gelukkig niet (klopt nu meteen heel hard af ).

Was vorige week bang dat de kies weer aan het opspelen was, ze at niet en was wat stilletjes. Gelukkig geen kiesprobleem, maar werd wel hoefbevangen afgelopen weekend, ook heel naar .

Maar zou zeker als je het niet vertrouwd een foto laten maken!

even kijken of we 22 Ampere hebben
    "gewone"stroom volstaat, mits er maar niet tegelijkertijd op dezelfde stroomgroep andere "zware" apparaten draaien. Een overdekt plekje is 't fijnst - bij mij hebben ze het gewoon buiten voor de stal gedaan - enige voorwaarde is dat het niet regent want de apparatuur staat in de autobus en die mag niet nat worden. Vraag wel meteen om een CD-rom, dan kan je die ook aan je eigen DA e/o tandarts laten zien. Wie is trouwens de tandarts die bij jou komt?

De eigenaresse van het paard waarover ik schreef heeft mij wel 's verteld dat het paard zeker een jaar voordat de grote ontsteking doorbrak, klachten heeft gehad - last met het bit, problemen en verzet met het rijden, hoofdschudden, narrigheid, slecht eten.. dat soort klachten. De echte ontsteking werd ontdekt toen het paard op een bepaald moment uitvloeiing uit een van de neusgaten kreeg , waarbij ze aanvankelijk dachten aan verkoudheid. Daarna begon opeens alles aan één zijde van de kaak enorm op te zwellen en barstte de bom.. Niet alleen de kieswortel was ontstoken maar omdat het al zo lang aan het woekeren was, was ook het botweefsel en alle zachte delen in het hoofd aangetast. Ik heb het paard toen meermalen gezien - was echt vreselijk - een slang uit zijn wang waaruit bijna constant pus druppelde. Antibioticakuren etc. en het verwijderen van kiezen heeft uiteindelijk niet mogen baten.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Actief Forumlid Yvonne P's Avatar
    Aangemeld
    May 2006

Ik ken een paard waarbij een 'ingekapselde' ontsteking werd gevonden. Waarschijnlijk zat dit er al maanden (misschien zelfs een jaar!)
    De ontsteking is toen opengemaakt door een gaatje in de kaak te boren, klinkt heel dramatisch maar het paard was er binnen een week weer bovenop. En dat na maandenlang vage klachten gehad te hebben.

Ik weet niet meer wie de behandeld arts toen was, maar persoonlijk heb ik goede ervaringne met richard van Dordrecht. Hij is paardentandarts en werkt ook samen met Utrecht wanneer er heftige operaties op de planning staan (hij assisteert dan de artsen)

Yvonne

Bedankt voor alle reactie's.

Maandag heb ik Annemiek en Diewertje van de mobiele paarden praktijk op bezoek gehad.
    Fijne dames die ook nog even verder kijken dan hun neus lang is, echt een goede ervaring geweest.

Het gebitje van Ryan is in orde, ergens fijn, ergens jammer.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik kan mij je dubbele reactie/gevoel zooo goed voorstellen.
    Jammer Marlous.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Inderdaad dubbel. Maar een ontsteking in de wortel is niet fijn, dus da's nu in ieder geval uitgesloten. Ook geen te grote afstanden tussen de kiezen? Hij eet z'n krachtvoer slecht schrijf je; kan je vertellen wat je daarmee bedoelt? Eet 'ie het niet, te langzaam, te snel?

@lila wat het meeste opvalt is dat hij niets eet wat nat is. (bijvoorbeeld slobber)

Ook eet hij in etappes, eet hooi tussendoor, drinkt water, laat altijd wat tot veel liggen. (Heb al veel soorten slobber, muesli, basis brok geprobeerd)

Voordat hij ziek werdt vrat hij bijna de voerbak erbij op, wat ik er ook in gooide.

Op advies van holistische DA krijgt hij een 1/2 kilo per dag.

Het "gekken bekken" trekken kan ik op opwekken door zachtjes over zijn rechter kaak/kiezen te aaien.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Hoe lang is het al gaande en is het plotseling begonnen? Weet je dat nog?

Ryan is sinds 8 maanden een headshaker en raar met zijn gebit/eten doet hij nu ongeveer 3 maanden.

Ja het is wel plots begonnen eerst alleen met gymmen, maar nu zo ongeveer met alles. (stappen aan de hand, stilstaan in de paddock)

Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten